Česká školní inspekce Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 173 (1) Česká školní inspekce je správní úřad s celostátní působností, který je organizační složkou státu a účetní jednotkou. (2) Česká školní inspekce je organizačně členěna na ústředí České školní inspekce se sídlem v Praze a inspektoráty České školní inspekce. (3) V čele České školní inspekce je ústřední školní inspektor. Jmenování a odvolání ústředního školního inspektora se řídí služebním zákonem. (§ 53 odst. 5 zákona č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech ) Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy (1) Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí. (2) Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy a jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí. Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rámcovou strukturu, pravidla a termíny vlastního hodnocení školy. (3) Hodnocení vzdělávání ve školských zařízeních provádí Česká školní inspekce. (4) Hodnocení vzdělávací soustavy v kraji provádí krajský úřad ve zprávě o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji. Hodnocení vzdělávací soustavy České republiky provádí ministerstvo ve zprávě o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy České republiky a Česká školní inspekce ve své výroční zprávě. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 174 (1) Česká školní inspekce zpracovává koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy. (2) Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe podle § 65 odst. 2 a § 96 odst. 2 v rámci inspekční činnosti a) získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, b) zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů, c) zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem, d) vykonává státní kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb; státní kontrolu vykonává podle zvláštního právního předpisu, (Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů) e) vykonává veřejnosprávní kontrolu (Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů ) využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 160 až 163. (3) Inspekční činnost se vykonává na základě plánu hlavních úkolů na příslušný školní rok, který schvaluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy na návrh ústředního školního inspektora. (4) Inspekční činnost se dále provádí na základě podnětů, stížností a petic, které svým obsahem spadají do působnosti České školní inspekce podle odstavce 2 písm. b) až e). V případě inspekční činnosti konané na základě stížnosti prošetřuje Česká školní inspekce jednotlivá tvrzení uvedená ve stížnosti a výsledek šetření předává zřizovateli k dalšímu řízení. Zřizovatel informuje Českou školní inspekci o vyřízení stížnosti a o případných opatřeních přijatých k nápravě. (5) Česká školní inspekce je dále povinna provést inspekční činnost podle odstavce 2 písm. b), c) a d) pro účely přiznání dotací podle zvláštního právního předpisu, pokud o to právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, požádá. Inspekční činnosti podle odstavce 2 písm. b), c) nebo d) nelze na žádost právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, provést před uplynutím lhůty k odstranění případných nedostatků zjištěných předchozí inspekční činností podle odstavce 2 písm. b), c) nebo d). (6) Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka a studenta a dosahování cílů vzdělávání ze strany škol a školských zařízení. Kritéria hodnocení předkládá ministerstvu ke schválení. Schválená kritéria hodnocení ministerstvo zveřejňuje. (7) Inspekční činnost vykonávají na základě písemného pověření ústředním školním inspektorem nebo jím pověřenou osobou školní inspektoři, kontrolní pracovníci a přizvané osoby. Školní inspektoři se prokazují průkazem školního inspektora opatřeným státním znakem České republiky. Kontrolní pracovníci se prokazují průkazem kontrolního pracovníka opatřeným státním znakem České republiky. Přizvané osoby se prokazují občanským průkazem. (8) Školním inspektorem může být ten, kdo má vysokoškolské vzdělání, nejméně 5 let pedagogické nebo pedagogicko-psychologické praxe a splňuje další předpoklady stanovené zvláštními právními předpisy. (§ 30 zákona č. 218/2002 Sb.) (9) Kontrolním pracovníkem může být ten, kdo má vysokoškolské vzdělání, nejméně 5 let praxe a splňuje další předpoklady stanovené zvláštními právními předpisy. (§ 30 zákona č. 218/2002 Sb.) (10) Přizvanou osobou je ten, kdo se inspekční činnosti účastní v zájmu odborného posouzení věci. Přizvaná osoba pracuje pod vedením školního inspektora nebo kontrolního pracovníka. (11) Písemné pověření podle odstavce 7 musí obsahovat a) jméno a příjmení pověřené osoby nebo jména a příjmení členů inspekčního týmu, pokud je pověření vystaveno pro inspekční tým, b) předmět a místo inspekční činnosti, c) termín zahájení inspekční činnosti, d) datum a číslo jednací, e) podpis ústředního školního inspektora nebo jím pověřené osoby, f) název a adresu příslušného pracoviště České školní inspekce a úřední razítko. (12) Výstupem inspekční činnosti je a) inspekční zpráva v případě inspekční činnosti podle odstavce 2 písm. b) a c), b) protokol podle zvláštního právního předpisu v případě inspekční činnosti podle odstavce 2 písm. d) a e), (Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.) c) tematická zpráva v případě inspekční činnosti podle odstavce 2 písm. a), d) výroční zpráva České školní inspekce. (13) Inspekční zpráva obsahuje hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a dále jména, příjmení a podpisy školních inspektorů, kontrolních pracovníků a přizvaných osob. Obsah inspekční zprávy projednají školní inspektoři a kontrolní pracovníci s ředitelem školy nebo školského zařízení. Projednání a převzetí inspekční zprávy potvrdí ředitel školy nebo školského zařízení podpisem. Připomínky k obsahu inspekční zprávy může ředitel školy nebo školského zařízení podat České školní inspekci do 14 dnů po jejím převzetí. Inspekční zprávu společně s připomínkami a stanoviskem České školní inspekce k jejich obsahu zasílá Česká školní inspekce bez zbytečného odkladu zřizovateli a školské radě. Inspekční zpráva včetně připomínek je veřejná a je uložena po dobu 10 let ve škole nebo školském zařízení, jichž se týká, a v příslušném inspektorátu České školní inspekce. (14) Tematickou zprávu vydává Česká školní inspekce na základě shrnutí poznatků získaných z inspekční činnosti v určitém tematickém okruhu a jejich analýzy. Tematická zpráva se po jejím zpracování bez zbytečného odkladu zveřejňuje. (15) Výroční zpráva České školní inspekce obsahuje souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy vycházející z inspekční činnosti za předcházející školní rok a zveřejňuje se každoročně v prosinci. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 175 (1) Vzájemné vztahy mezi školními inspektory, kontrolními pracovníky, přizvanými osobami a osobami, u kterých se provádí inspekční činnost, se při výkonu inspekční činnosti na místě řídí částí třetí zákona o státní kontrole, (Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.) nestanoví-li tento zákon jinak. (2) O termínu, způsobu a personálním zajištění inspekční činnosti rozhoduje ústřední školní inspektor nebo jím pověřená osoba. Inspekční činnost vykonávaná na místě je zahájena předložením písemného pověření podle § 174 odst. 7. Školní inspektoři, kontrolní pracovníci a přizvané osoby jsou při výkonu inspekční činnosti oprávněni a) zjišťovat ve školách a školských zařízeních a dále na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe podle § 65 odst. 2 a § 96 odst. 2, skutečnosti podle § 174 odst. 2, b) pořizovat kopie z dokumentace škol a školských zařízení a používat je jako doklady svých zjištění. (3) Školní inspektoři, kontrolní pracovníci a přizvané osoby jsou povinni a) seznámit před zahájením inspekční činnosti ředitele školy nebo školského zařízení, kde bude provedena inspekční činnost, nebo v případě jeho nepřítomnosti jeho zástupce s předmětem inspekční činnosti, termínem jejího zahájení a předpokládaným termínem jejího ukončení, s časovým plánem inspekčních činností, se seznamem dokumentace školy nebo školského zařízení, která bude předmětem inspekční činnosti, s požadavky na zajištění inspekční činnosti a s dalšími okolnostmi, které jsou významné z hlediska provedení inspekční činnosti a získání objektivních výsledků, b) předložit při zahájení inspekční činnosti písemné pověření k výkonu inspekční činnosti a prokázat se průkazem školního inspektora, průkazem kontrolního pracovníka nebo občanským průkazem. (4) Osoby, u nichž byla provedena inspekční činnost, jsou povinny přijmout opatření k odstranění nedostatků zjištěných při inspekční činnosti bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě stanovené Českou školní inspekcí. Na základě výsledků inspekční činnosti přijímá zřizovatel bez zbytečného odkladu opatření ve školách a školských zařízeních, které zřizuje. (5) V případě zjištění nečinnosti školy nebo školského zařízení nebo zjištění závažných nedostatků v činnosti školy nebo školského zařízení může ústřední školní inspektor předložit orgánu, který vede školský rejstřík, návrh na výmaz školy, školského zařízení nebo oboru vzdělání ze školského rejstříku. (6) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem podrobnější podmínky organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti a vzor služebního průkazu školního inspektora a kontrolního pracovníka. Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 176 (1) Fyzická osoba odpovědná za přijetí nebo splnění opatření k odstranění nedostatků zjištěných při inspekční činnosti podle § 174 odst. 2 písm. b), c) a d) se dopustí přestupku tím, že ve lhůtě stanovené Českou školní inspekcí tato opatření nepřijme nebo je nesplní. (2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu až do výše 50 000 Kč. (3) Správním orgánem příslušným k řízení o přestupku podle odstavce 1 v prvním stupni je Česká školní inspekce. (4) Pokuty vybírá a vymáhá Česká školní inspekce; při jejich placení a vymáhání se postupuje podle zvláštního právního předpisu. (Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.) Výnosy z pokut jsou příjmem státního rozpočtu. Vyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") stanoví podle § 175 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): § 1 Podrobnější podmínky organizace České školní inspekce (1) V čele jednotlivých inspektorátů České školní inspekce je ředitel inspektorátu. (2) Pracoviště České školní inspekce jsou označena nápisem Česká školní inspekce, názvem inspektorátu a státním znakem České republiky (Zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů.). § 2 Podrobnější podmínky pro výkon inspekční činnosti (1) Česká školní inspekce sestavuje návrh plánu hlavních úkolů České školní inspekce (§ 174 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) s využitím závěrů předchozích školních inspekcí, na základě požadavků ministerstva a s přihlédnutím k podnětům krajských úřadů, zřizovatelů škol a školských zařízení, ředitelů škol a školských zařízení, a školských rad. (2) Ústřední školní inspektor předkládá ministrovi školství, mládeže a tělovýchovy každoročně v termínu a) do 15. července návrh plánu hlavních úkolů České školní inspekce na následující školní rok, b) do 15. července ke schválení návrh kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb, c) do 30. listopadu výroční zprávu České školní inspekce za uplynulý školní rok. (3) Při výkonu inspekční činnosti jsou oprávněni být přítomni ředitel školy nebo jím pověřený zaměstnanec školy a pověřený zástupce zřizovatele. § 3 Služební průkazy (1) Vzor průkazu školního inspektora je uveden v příloze č. 1. (2) Vzor průkazu kontrolního pracovníka je uveden v příloze č. 2. (3) Průkazy uvedené v odstavcích 1 a 2 obsahují: a) státní znak, b) název "Česká školní inspekce", c) fotografii školního inspektora nebo kontrolního pracovníka přetištěnou kulatým razítkem České školní inspekce, d) jméno, popř. jména, příjmení, případně označení absolventa vyšší odborné školy, akademický titul, nebo vědeckou hodnost, e) evidenční číslo průkazu, f) podpis ústředního školního inspektora. Právní výklad MŠMT č.j. 29 756/2004-14 ze dne 22. listopadu 2004 Použití správního řádu na rozhodování v oblasti výkonu státní správy podle nového školského zákona Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) upravuje také řadu rozhodování, která mají charakter rozhodování o právech, povinnostech a právem chráněných zájmech fyzických nebo právnických osob v oblasti výkonu státní správy. Z tohoto důvodu zákon výslovně upravuje vztah těchto rozhodování ke správnímu řádu (zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů); od 1. ledna 2006 zákon č. 500/2004 Sb., správní řád), a to v § 183 odst. 1 až 3. Z § 183 odst. 1 vyplývá, že pokud zákon výslovně nestanoví jinak, vztahuje se na rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti státní správy podle tohoto zákona správní řád. Česká školní inspekce je v souladu s § 173 odst. 1 správním úřadem s celostátní působností. To tedy znamená, že obecně se v případě kompetencí České školní inspekce uplatní také § 183 odst. 1. Pokud Česká školní inspekce v rámci svých kompetencí podle zákona č. 561/2004 Sb. rozhoduje o právech a povinnostech fyzických či právnických osob, jedná se o správní rozhodování, na které se vztahuje správní řád, pokud nestanoví jinak § 183 odst. 2 nebo zvláštní zákon. Lze říci, že v případě kompetencí České školní inspekce se jedná o správní rozhodování ve věci: - přestupku podle § 176. Na řízení o přestupku podle § 176 se vztahují především příslušná ustanovení zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (§ 51 a násl.). Pokud však zákon o přestupcích nestanoví výslovně odlišnou úpravu, postupuje se i v řízení o přestupcích podle správního řádu. Ustanovení § 183 odst. 3 pak výslovně stanoví, že o odvolání proti rozhodnutí České školní inspekce ve věci přestupku podle § 176 rozhoduje ústřední školní inspektor. Pokud jde o samotný výkon inspekční činnosti České školní inspekce na místě, vztahují se na něj procesní pravidla obsažená v části třetí zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů (včetně § 26), pokud není v zákoně č. 561/2004 Sb. výslovně stanoveno jinak. Kritéria hodnocení České školní inspekce pro školní rok 2004/2005, Č.j. 1407/05-I Česká školní inspekce (dále jen „ČŠI“) hodnotí školy a školská zařízení (dále jen „školy“) především na základě normativních kritérií, vycházejících ze zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (dále jen „zákona“). Dále, jako doplňkové kritérium, používá ČŠI vývoj školy v čase (referenční základnou hodnocení je dřívější stav školy) a při hodnocení dílčích sledovaných jevů rovněž komparaci (porovnání sledovaného jevu) se stavem obvyklým ve školách či školských zařízeních stejného typu a se srovnatelnými podmínkami. Normativní kritéria hodnocení: - zásady a obecné cíle vzdělávání (§ 2 zákona), zejména z hlediska účinnosti podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka a studenta (§ 174 odst. 6 zákona) - cíle příslušného druhu vzdělávání, pokud jsou (zákonem) stanoveny cíle předškolního vzdělávání (§ 33 zákona) cíle základního vzdělávání (§ 44 zákona) cíle středního vzdělávání (§ 57 zákona) cíle vzdělávání v konzervatoři (§ 86 zákona) cíle vyššího odborného vzdělávání (§ 92 zákona) - právní předpisy, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb (ve smyslu § 174 odst. 2 písm. d) zákona, pokud je kontrolní zjištění pro kvalitu vzdělávání relevantní), např. dodržování učebního plánu, závazných pravidel organizace výuky, odborné kvalifikace pedagogických pracovníků apod. - relevantní metodické materiály Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) (metodické materiály jsou používány jako podpůrné hledisko hodnocení, nikoli jako kritérium kontroly) - schválené učební dokumenty a jejich naplňování z hlediska jejich cílů, rozvržení a obsahu učiva, organizace, forem a metod vzdělávání, jeho personálních a materiálních podmínek a způsobu hodnocení dětí, žáků a studentů vzdělávací programy schválené MŠMT akreditované vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání Činnost školních inspektorů zaměřuje a ucelenost a vzájemnou kompatibilitu inspekcí zajišťuje Rukověť ČŠI, obsahující zejména soubor ukazatelů kvality, vymezující okruhy a strukturu zjišťovaných jevů, a dále obsahující závazné pracovní postupy, metodické listy a předdefinovanou strukturu inspekční zprávy. Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání podle výše uvedených kritérií používají školní inspektoři pětistupňovou hodnotící škálu, na které přiřazují jednotlivým hodnoceným oblastem hodnotu 1 – 5. Při hodnocení dílčích sledovaných jevů využívají zpravidla třístupňovou škálu (+ 0 -) nebo zjišťují, zda daný jev existuje či nikoli. Přehled kritérií hodnocení a jejich využití při hodnocení školy: ZÁSADY A OBECNÉ CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ ZEJMÉNA ÚČINNOST PODPORY ROZVOJE OSOBNOSTI ŽÁKA CÍLE PŘÍSLUŠNÉHO DRUHU VZDĚLÁVÁNÍ RELEVANTNÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY RELEVANTNÍ METODICKÉ POKYNY MŠMT VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY INDIVIDUÁLNÍ DŘÍVĚJŠÍ STAV ŠKOLY KOMPARATIVNÍ JINÉ ŠKOLY STEJNÉHO TYPU V OBDOBNÝCH PODMÍNKÁCH Podklady hodnocení pro ČŠI hodnocení ČŠI SEBEHODNOCENÍ ŠKOLY HODNOCENÍ ŠKOLY Hodnotící škály a výroky Hodnotící stupnice: 1 2 3 4 5 vynikající velmi dobrý dobrý (průměrný) vyhovující nevyhovující SEBEHODNOCENÍ ŠKOLY HODNOCENÍ ŠKOLY Škála pro hodnocení dílčích sledovaných jevů: + 0 - příkladný plně funkční běžná úroveň funkční v rozhodující míře vážné nedostatky funkčnost výrazně omezena Hodnotící výrok pro účely poskytnutí dotace soukromé škole: Pro účely poskytování dotací ve smyslu § 5 odst. 3 písm. b) zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním zařízením a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů, je škola hodnocena jako lepší než průměrná – průměrná – horší než průměrná. Příloha 1. Evaluační metody ČŠI ve školách provádí: - hospitace - rozhovory s vedením školy, pedagogy a dalšími pracovníky školy, rozhovory se žáky a studenty - analýzu školní dokumentace a žákovských prací - dotazníková šetření - prohlídku prostor a vybavení školy 2. Soubor ukazatelů kvality Hodnocené oblasti Závazné ukazatele Doporučené sledované dílčí jevy (školní inspektor vybere jevy relevantní typu školy a zaměření inspekce) 1. Personální podmínky vzdělávání 1.1 Personální zabezpečení - odborná kvalifikace pedagogických pracovníků včetně ředitele - skladba úvazků vyučujících vzhledem k jejich odborné kvalifikaci a zkušenostem 1.2 Organizace činnosti a provozu školy - organizační struktura školy - delegování pravomocí - přenos informací uvnitř školy - existence a činnost poradních a metodických orgánů 1.3 Systém vedení a hodnocení zaměstnanců - vedení pedagogických pracovníků včetně začínajících a nekvalifikovaných - vedení nepedagogických pracovníků při zajištění provozu školy - hospitační a kontrolní činnost, účinnost přijímaných opatření - plánování v oblasti lidských zdrojů - další vzdělávání pedagogických pracovníků vzhledem k realizovaným vzdělávacím programům - vliv hodnocení zaměstnanců na jejich profesní rozvoj - odborný pedagogický a umělecký rozvoj učitelů 2. Materiálně-technické podmínky vzdělávání 2.1 Prostředí, prostory a vybavení školy - budovy, učebny, herny a další místnosti a jejich estetická úroveň - členění a využívání prostoru ve školách s více součástmi - odborné pracovny, knihovny, studovny, multimediální učebny - odpočinkový areál, zahrady, hřiště - sportovní zařízení - dílny a pozemky - koncertní, taneční sály, ateliéry, nahrávací studia, akustické a případné další fyzikální vlastnosti prostorů používaných pro výuku - přiměřenost žákovského nábytku - vybavení učebními pomůckami, hračkami, stavebnicemi, hudebními nástroji, sportovním nářadím apod. - vybavení žáků učebnicemi, učebními texty - vybavení kabinetů, laboratoří a učeben pomůckami - vybavení školy audiovizuální a výpočetní technikou - dostupnost pomůcek, techniky, informačních zdrojů a studijního materiálu - vybavení učebnicemi a pomůckami pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádným nadáním - kontrolní činnost, opatření ke zlepšení stavu v oblasti materiálně-technických podmínek - využívání materiálně-technického zázemí školy širší veřejností - plánování v oblasti materiálně-technických podmínek 3. Vzdělávací programy/ Vyučované obory 3.1 Realizace vzdělávacího programu/vyučovaného oboru - soulad školního vzdělávacího programu s obecnými cíli a zásadami vzdělávání - soulad školního vzdělávacího programu s cíli příslušného druhu vzdělávání (jsou-li zákonem stanoveny) - soulad realizovaných programů/vyučovaných oborů s rozhodnutím o zařazení školy do rejstříku škol - platnost používaných učebních dokumentů - postup školy podle platných učebních dokumentů, pokud jsou vydány - soulad školního vzdělávacího programu (je-li vytvořen) s rámcovým vzdělávacím programem (je-li vydán) - náležitosti školního vzdělávacího programu (je-li vytvořen) ve smyslu § 5 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., pokud pro danou oblast není vydán rámcový vzdělávací program - individuální vzdělávací plány - uplatňování učebních dokumentů v jejich plném rozsahu - dodržování učebního plánu, případná úprava učebního plánu podle podmínek školy - pedagogické záměry, stanovení priorit - soulad učebního plánu s rozvrhem hodin a s reálnou výukou - dodržování platných osnov - vedení povinné dokumentace se zřetelem na průkazné zachycení průběhu a výsledků vzdělávání - kontrolní činnost v oblasti naplňování učebních dokumentů, realizace opatření vedoucích k nápravě zjištěných nedostatků 3.2 Organizace výchovně-vzdělávacího procesu školy (vůči žákům) - rozvrh hodin (psychohygiena) - přizpůsobení vzdělávání vývojovým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí - organizační zajištění a podmínky realizace odborné praxe (SŠ, VOŠ) - podpůrná opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a při vzdělávání mimořádně nadaných žáků - školní řád, klasifikační řád - informační systém vůči žákům a rodičům - činnost školního psychologa, speciálního pedagoga, spolupráce s PPP a SPC - prevence sociálně-patologických jevů - přijímaná opatření a jejich vliv na zlepšení výchovně-vzdělávacího procesu - klima školy 4. Průběh a výsledky vzdělávání 4.1 Plánování a příprava na výuku - soulad výuky s obecnými cíli a zásadami vzdělávání - soulad výuky s cíli předškolního nebo základního nebo středního nebo vyššího odborného vzdělávání nebo vzdělávání v konzervatoři - vhodnost a přiměřenost stanovených cílů výuky k aktuálnímu stavu třídy, respektování individuálních vzdělávacích potřeb žáků - konkretizace cílů ve sledované výuce - návaznost probíraného učiva na předcházející témata 4.2 Materiální podpora výuky - vhodnost vybavení a uspořádání učeben vzhledem k cílům výuky a k činnostem - podnětnost učeben vzhledem k podpoře seberealizace a identity žáků - účelnost využití pomůcek, učebnic, didaktické techniky 4.3 Vyučovací formy a metody - řízení výuky, vnitřní členění hodin - sledování a plnění stanovených cílů - podpora osobnostního a sociálního rozvoje dětí, jejich sebedůvěry, sebeúcty, vzájemného respektování a tolerance - možnost seberealizace dětí, jejich aktivního a emočního zapojení do činností, uplatnění individuálních možností, potřeb a zkušeností - využívání metod aktivního, prožitkového učení, experimentování, manipulování, objevování, práce s chybou - účelnost výuky frontální, skupinové a individuální - účelnost volby přednášek a seminářů vzhledem k realizovanému učivu (VOŠ) - vyváženost rolí učitele jako organizátora výuky a jako zdroje informací - účelnost aplikovaných metod - respektování individuálního tempa, možnost relaxace žáků - věcná a odborná správnost výuky - forma kladení otázek 4.4 Účinnost motivace žáků - aktivita a zájem žáků o výuku - propojení teorie s praxí (v činnostech žáků) - využívání zkušeností žáků - vliv hodnocení na motivaci žáků - využívání analýzy chyb ke zvýšení motivace - osobní příklad pedagoga 4.5 Interakce a komunikace - klima třídy - akceptování stanovených pravidel komunikace mezi učitelem a žáky i mezi žáky navzájem - možnost vyjadřování vlastního názoru, argumentace, diskuse - vzájemné respektování, výchova k toleranci - vyváženost verbálního projevu učitelů a dětí, příležitosti k samostatným řečovým projevům dětí, rozvoj komunikativních dovedností žáků 4.6 Hodnocení žáků - věcnost, konkrétnost a adresnost hodnocení - respektování individuálních schopností žáků - využívání vzájemného hodnocení a sebehodnocení žáků - ocenění pokroku - zdůvodnění hodnocení žáků učitelem - vhodnost využitých metod hodnocení žáků učitelem - využití klasifikačního řádu 5. Výsledky vzdělávání zjišťované školou 5.1 Zjišťování a rozbor výsledků vzdělávání/Průběhové výsledky výchovně-vzdělávací činnosti - pohybový rozvoj dětí včetně jemné motoriky - sebeobslužné dovednosti - zdvořilostní návyky - úroveň řečových a jazykových dovedností - autonomní chování dětí - schopnost dítěte spolupracovat a přijímat různé sociální role - úroveň poznatků a myšlenkových operací - úroveň představivosti a fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových, dramatických ...) - úroveň poznatků vztahujících se k životnímu prostředí - existence systému zjišťování výsledků vzdělávání (nad rámec běžné klasifikace) - využití systému EVOS - naplňování profilu absolventa oboru - obsahová a formální úroveň seminárních a absolventských prací a jejich další využití ve výuce i praxi - zapojení školy do vzdělávacích projektů a aktivit (vlastních, regionálních, celostátních, mezinárodních) - způsob zjišťování (nástroje v rámci školy, mezi školami) - četnost a kontinuita zjišťování - způsob vyhodnocování zjištění - analýza zjištěných výsledků vzdělávání a přijímání opatření - zpětná vazba na cíle, obsah a metody vzdělávání - mimořádné výsledky a úspěchy žáků - žákovské práce, písemnosti, výrobky - vystoupení, koncerty, výstavy - soutěže, olympiády, přehlídky - způsob sledování a vyhodnocování počtu neprospívajících žáků a žáků opakujících ročník - hodnocení úspěšnosti absolventů školy v přijetí na další typ střední, vyšší odborné či vysoké školy 6. Další zjištění - spolupráce školy s praxí a s partnery - propojení školy s regionem, organizování akcí regionálního a nadregionálního významu, prezentace školy na veřejnosti - tradice školy - péče o volný čas žáků - další aktivity školy, které významně ovlivňují její činnost 3. Inspekční zpráva Hodnocení výsledků, průběhu a podmínek vzdělávání jsou zaznamenávána formou inspekčních zpráv, které jsou veřejně přístupné po dobu deseti let a zájemcům jsou k dispozici na webových stránkách ČŠI (www.csicr.cz), na územně příslušných inspektorátech ČŠI a ve školách, kde se inspekce uskutečnily. Struktura inspekční zprávy - Záhlaví a identifikační údaje - Charakteristika školy - Předmět inspekce - Podmínky vzdělávání personální materiálně-technické - Průběh a výsledky vzdělávání Vzdělávací programy/Vyučované obory Průběh a výsledky vzdělávání ve vymezené oblasti (např. První stupeň, Přírodovědné předměty v 6. – 9. r., Obor finanční poradce apod.) Výsledky vzdělávání zjišťované školou Celkové hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání - Hodnocení součástí školy - Další zjištění - Výčet dokladů, o které se inspekční zjištění opírá - Závěr Hodnotící soubor podstatných zjištění, který postihuje zásadní pozitiva a negativa uvedená v příslušných kapitolách inspekční zprávy, a to zejména ve vztahu k účinnosti podpory rozvoje osobnosti žáků a ke vzdělávacím cílům. Hodnotící škály - Složení inspekčního týmu - Formální ukončení inspekční zprávy a podpis ředitele školy