Od Komenského po současnost. Pohled do historie techniky a technického vzdělávání. Základní pojmy Technika (z řečtiny techné = umět) Technická výchova – název aprobačního předmětu po vzoru tradičních „výchov“ – tělesné, výtvarné, hudební. Technické vzdělávání – jako jedna z forem technické výchovy, ale se zřetelem na odlišnost výchovy technika – profesionála. Termín „technologické vzdělávání“ včetně informačních technologií. (programy UNESCO) Základní technické vzdělávání – jako základ všeobecného vzdělání na základních a středních školách. Vyučovací předměty – pracovní vyučování, technické činnosti, technologie, praktické činnosti apod. Základní pojmy Technické vzdělávání a technická gramotnost: • umožní žákům poznat účel a význam techniky, • přispívá k rozvoji psychického potenciálu a manuální zručností, • vybaví žáky základními technickými vědomostmi, • přiblíží žákům technické profese. V praxi – učitel technických předmětů na základních školách. Systém školství a technická výchova v ČR Standard základního vzdělávání – schválený MŠMT. Standard stanovuje cíle základního vzdělávání, tedy i oblast pracovních činností a technologií. Oblast pracovních činností a technologií: I. Stupeň základní školy Proces směřuje k tomu, aby se žáci: - seznámili s používáním jednoduchých nástrojů, osvojili si zásady BOZP, získali praktické dovednosti, představivost, tvořivost. Okruhy učiva: práce s materiály, montáž a demontáž, sestavování modelů apod. Systém školství a technická výchova v ČR II. Stupeň základní školy Proces směřuje k získání uživatelských dovedností v různých oborech a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Cílem je, aby žáci: - získali dovednosti v ručním opracování, elektrotechnice, činnostech v domácnosti, naučili se používat při práci vhodné nástroje a pracovat s dostupnou technikou, získali pozitivní vztah k práci a poznatky k další životní a profesní orientaci. Okruhy učiva: práce s materiály, elektrotechnika, technika, grafická konstrukce, dopravní a stavební systémy. Systém školství a technická výchova v ČR Školy se speciálními vzdělávacími programy (zvláštní školy) Výchova a vzdělávání postižených dětí. Cílem je vybavit absolventy pro vstup do odborného učiliště či praktické školy. Pracovní vyučování je jedním z dominantních předmětů. Dílenské práce v 1.-3. ročníku: práce s drobným materiálem, modelovací hmotou a papírem. Dílenské práce v 4.-6. ročníku: práce s dřevem, kovem, plasty. Dílenské práce v 7.-9. ročníku: komplexní práce s materiály a předprofesionální příprava. Pohled do zahraničí Vzdělávání lze rozdělit na: • preprimární vzdělávání (předškolní), • primární a základní vzdělávání, • sekundární vzdělávání, • terciální a vysokoškolské, • vzdělávání dospělých a distanční. Podle Průchy se obsahy primárního vzdělávání zásadním způsobem neodlišují. Téměř vždy obsahují mateřský a cizí jazyk, matematiku, základy přírodních a společenských věd, uměleckovýchovné a praktické činnosti, tělesnou výchovu. Pohled do zahraničí Francie: Rukodělné práce a technická výchova 6.-9.r 2h/týdně. Technologie 8.-9.r 3h/týdně. Rakousko: Pracovní vyučování 1.-4.r 2h/týdně. Pracovní výchova 5.-6.r 2h/týdně. Technické práce a textilní techniky 7.-8.r 2h/týdně. V USA dokument Technology Content Standards pro vytvoření nezbytné technické gramotnosti. Profil absolventa Trend vyšší úrovně výchovně vzdělávací práce učitelů základních škol. Oblast techniky vyžaduje celoživotní vzdělávání učitelů. Oblasti vědomostí: • technika a vzdělávání, • základy průmyslové výroby, • technická grafika, • materiály, technologie a strojní zařízení, • elektrotechnika a výpočetní technika. Profil absolventa Oblasti dovedností: • čtení a kreslení technických výkresů, • základy ručního a strojního obrábění, • zapojování el. obvodů a měření základních veličin, • základní práce s výpočetní technikou. Profil absolventa Při vyučovacím procesu musí učitel: • analyzovat učivo, • stanovovat cíle, • motivovat a aktivizovat žáky, • využívat vhodné vyučovací formy a prostředky, • komunikovat s žáky, hodnotit a klasifikovat, • organizovat a řídit školní práci, • komunikovat s okolím (rodiči, ostatními učiteli). Profil absolventa Absolvent studia: • Člověk s hlubokým a aktivním zájmem o techniku. • Techniku chápe jako jednu z nejstarších složek kultury, která je nezbytná pro rozvoj společnosti. • Je vybaven vědomostmi a dovednostmi z klíčových technických disciplín. • Při vzdělávání je veden tak, aby dovedl prakticky využít získané vědomosti. • Proces výuky na základní škole chápe jako proces podněcování a rozvíjení schopnosti žáků. • Je připraven k využívání didaktické a výpočetní techniky. Závěr Literatura: [1] Friedmann, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. [2] Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. [3] Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. [4] http://www.ped.muni.cz/wtech/elearning/ttv.pdf