Výchovný poradce v systému poradenských služeb na ZŠ Rosice Osnova přednášky: n1. blok: ¨Budování školního poradenského pracoviště ¨Prezentace činnosti ŠPP ¨Výchovný poradce jako vedoucí ŠPP ¨ n2. blok: ¨Činnost výchovného poradce v oblastech péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, péče o žáky s neprospěchem a žáky mimořádně nadané, řešení problémů spojených se školní docházkou n3. blok: ¨Činnost výchovného poradce v oblastech kariérní poradenství a prevence a řešení závadového chování žáků Organizační diagram Organizační struktura školy n Školní poradenské pracoviště na naší škole má 6 členů. Začlení školního poradenského pracoviště do organizační struktury školy: n nVEDENÍ ŠKOLY Ředitel školy Zástupce ředitele pro 1. stupeň Zástupce ředitele pro 2. stupeň Výchovný poradce a vedoucí ŠPP Organizační diagram ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ Výchovný poradce Školní speciální pedagog Školní speciální pedagog - logoped Školní metodik prevence Školní psycholog (člen ŠPP podřízený ŘŠ) Učitel – metodik pro práci nadanými žáky Proč jsme začali budovat školní poradenské pracoviště nřešení závadového chování žáků vedlo k přirozené spolupráci výchovného poradce a školního metodika prevence nzačala se dostavovat pozitivní zpětná vazba ze strany kolegů, rodičů i žáků, protože měli s poradenskými službami ve škole první pozitivní zkušenosti; tím však začal růst zájem o poradenské služby, přibývaly problémy k řešení a časového prostoru ubývalo nstále více se ukazovalo, že je potřeba se ve všech oblastech zaměřit více na prevenci než na řešení vzniklých problémů nvýchovný poradce není profese, ale funkce, kterou vykonává normální učitel a proto není kompetentní řešit široké spektrum problémů, které výchovně vzdělávací proces přináší → potřeba spolupráce s dalšími odborníky První kroky při budování ŠPP nneexistovala ještě legislativa, která platí dnes, ve které jsou popsány standardní činnosti členů ŠPP nzačali jsme budovat systém v personálních podmínkách, které jsme ve škole měli – výchovný poradce, školní metodik prevence, učitelka 1. stupně se specializací speciální pedagogika – víc jsme si řekli o své práci, hledali jsme oblasti možné spolupráce, začali jsme vytvářet pracovní náplně v rámci nově vznikajícího školního poradenského pracoviště nŠPP vzniklo k 1. 9. 2004 – byl sepsán status, náplně práce a plán práce na školní rok 2004/2005, který popisoval, jaké konkrétní aktivity pro jednotlivé oblasti činnosti připravujeme a kdo bude odpovědný za jejich plnění nkaždý měsíc pracovní porada – kontrola plnění plánu práce, příprava akcí, domluva na řešení aktuálních problémů nkaždý týden účast výchovného poradce na poradě vedení školy – předávání informací o aktivitách poradenského pracoviště, jednání s rodiči, zakázky ze strany vedení školy Prezentace informací o vzniku a činnosti ŠPP nvznik ŠPP a jeho úloha byla byly s učiteli prodiskutovány na úvodní pedagogické radě, informace ze ŠPP jsou v současné době součástí každé pracovní porady ninformace pro rodiče – na úvodních třídních schůzkách prostřednictvím třídních učitelů, účast VP na třídních schůzkách v 1. třídách ndopis do všech rodin po nástupu školní psycholožky – vysvětlení činnosti všech členů ŠPP ninformační panel u vchodu do školy ninformace na webových stránkách školy a jejich pravidelná aktualizace nleták do rodin na počátku každého školního roku – přehled hlavních činností jednotlivých členů ŠPP a nabídka služeb, konzultační hodiny, kontakty, od roku 2007/08 tyto informace v ŽK, leták pouze pro 1. a 2. třídy nčlánky do měsíčníku Rosa, který se zdarma dostává do každé domácnosti, pravidelné informace o naší činnosti každý měsíc nv říjnu 2005 beseda o poradenských službách poskytovaných ve škole v místní kabelové televizi Výchovný poradce v systému poradenských služeb ZŠ Rosice nPostavení výchovného poradce vyplývá z organizačního řádu školy nČinnost výchovného poradce je dána náplní práce nNáplň práce vyplývá z platné legislativy a z potřeb školy nHlavní oblasti činnosti jsou zakotveny ve statutu školního poradenského pracoviště nKonkrétní činnosti výchovného poradce jsou na každý školní rok v plánu práce školního poradenského pracoviště, tento plán popisuje činnosti všech členů v jednotlivých oblastech, přílohou plánu je minimální preventivní program (plán práce ŠPP) nVýchovný poradce píše na konci každého školního roku závěrečnou zprávu o činnosti školního poradenského pracoviště, ta se stává součástí závěrečné zprávy o činnosti školy (závěrečná zpráva ŠPP) Základní škola Rosice Statut školního poradenského pracoviště nHlavní oblasti činnosti: 1.výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2.péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3.problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4.kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5.prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů a závadového chování 1. Oblast - výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nzajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb → koordinace vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních – vydávání dotazníků, kontrola jejich vyplnění, evidence, zajištění odeslání, evidence došlých zpráv, uložení hlavních závěrů do databáze, předání kopie zprávy z vyšetření TU nmetodická pomoc při přípravě IVP pro integrované žáky – sledování vývoje legislativy, příprava podkladů pro tvorbu IVP – formulář a „kuchařka“ jak plán vytvořit nkontrola a evidence hotových IVP, vedení spisové dokumentace npodíl na projednávání IVP s rodiči nvyhodnocování efektivity – zpětná vazba od rodičů, třídních učitelů, případně učitelů jednotlivých předmětů i žáků, na základě vyhodnocení péče návrh odměn za péči o integrované žáky n n nprůběžnou péči o tyto žáky zajišťují speciální pedagog a školní psycholog nvšechny postupy a pravidla péče o žáky s SVP popisuje školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k integraci a n vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke slovnímu n hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami n 2. Oblast - péče o nadané žáky a žáky s neprospěchem nkoordinace vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a přípravy návrhů na další péči o tyto žáky → vyhodnocování podnětů od TU, závěrů pedagogických rad nstále větší pozornost je věnovaná mimořádně nadaným žákům, proto zřízena funkce učitel-metodik péče o nadané žáky nu žáků s neprospěchem hledání příčin – nejčastěji nechuť žáků pracovat a plnit zadané úkoly – jako velmi účinné se ukázalo společné projednání problému za přítomnosti třídního učitele, vyučujícího problémového předmětu a zákonného zástupce za přítomnosti žáka njednání má povinnost vyvolat třídní učitel na konci 1. a 3. čtvrtletí pokud je žák z nějakého předmětu hodnocen 5 nebo 4 – 5, z jednání je vždy pořízen zápis, který podepíší všichni účastníci jednání nvýchovný poradce pouze eviduje zápisy z jednání a zasáhne pouze na žádost TU – např. pokud se současně projednává kázeňský problém npokud je příčinou jiný problém – např. rodinné problémy, špatné postavení v třídním kolektivu, nediagnostikované poruchy učení nebo chování apod. - pomáhá VP společně s třídním učitelem, případně zákonnými zástupci žáka, hledat řešení n nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o žáky neprospívající a žáky mimořádně nadané n 3. Oblast - řešení problémů spojených se školní docházkou ndo této oblasti patří řešení neomluvené absence a zvýšené omluvené absence nřešení neomluvené absence je v souladu s metodickým pokynem k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, kázeňské postihy za neomluvenou absenci jsou přesně popsány ve školním řádu nvelice účinná je pro nás spolupráce s kurátorem pro mládež nod roku 2003 se zabýváme i zvýšenou omluvenou absencí – občas je za ní schované skryté záškoláctví, hlavním cílem v této oblasti je však prevence neprospěchu nebo zhoršování prospěchu, vedení žáků k povinnosti doplňovat si zameškané učivo npokud absence přesáhne 100 hodin, vyvolá třídní učitel jednání buď sám nebo za přítomnosti výchovného poradce – vždy začíná jako preventivní pohovor, často vznikne prostor i pro řešení jiných problémů spojených se vzdělávání žáka nz jednání o neomluvené i zvýšené omluvené absenci se vždy pořizuje zápis, jeho závěry jsou pro všechny strany závazné nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro řešení případů neomluvené absence a zvýšené omluvené absence 4. Oblast - kariérní poradenství nhlavní úloha výchovného poradce → zprostředkovávání informací a administrativní činnosti, ne hodnocení a doporučování konkrétních středních škol nintenzivní práce je zaměřena na žáky 8. a 9. ročníků, potřebné informace míří i k zájemcům o studium na víceletých gymnáziích nprůzkumy a návštěvy ve třídách - předání informací o typech škol, možnostech vzdělávání a následného uplatnění, organizaci přijímacího řízení, apod. ninformační nástěnky – informace o důležitých termínech, o přípravě k přijímacím zkouškám, o typech škol, změnách v legislativě, vyplňování přihlášek, z úřadu práce, prezentace letáků ze škol, termíny dnů otevřených dveří, apod. npříprava podkladů na webové stránky školy nčlánky do školního časopisu Rosník a místního časopisu Rosa n n n norganizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice – hlavní prezentační akce, možnost oslovit jak rodiče a žáky, tak zástupce středních škol nspolupráce s náboráři pouze na této akci, výjimečně v rámci vyučování – narušování výuky nakce organizačně náročná, ale velmi dobrá zpětná vazba nzajišťování skupinových návštěv žáků v informačních a poradenských střediscích úřadu práce n norganizace podávání přihlášek – vydávání, kontrola, evidence, vrácení přihlášek žákům nmetodická pomoc učitelům při přípravě výstupních hodnocení nvyhodnocování úspěšnosti přijímacího řízení nindividuální konzultace pro žáky a rodiče 5. Oblast - prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů noblast prevence je hlavní náplní práce školního metodika prevence a podrobně je rozpracovaná v minimálním preventivním programu nvýchovný poradce se na této oblasti podílí: ¨přípravou a realizací adaptačního pobytu pro žáky 4. a 6. ročníků – kontakt se žáky → navázání pocitu vzájemné důvěry, lepší spolupráce se žáky při řešení případných problémů v budoucnu, odpočinek od „kancelářské práce“ ¨konzultace pro učitele a pomoc při řešení každodenních problémů – nekázeň žáků ve vyučování, problematická jednání s rodiči, apod. ¨konzultace pro učitele při řešení problémů ve třídních kolektivech ¨projednávání hrubých přestupků proti školnímu řádu, podklady pro zápisy z jednání, účast na jednáních výchovné komise ¨spolupráce s odborem sociální prevence – pokud škola vyčerpá všechny možnosti řešení problému a situace se nezlepší, má se kam obrátit (např. umísťování žáků na resocializační pobyty do středisek výchovné péče) ¨k efektivnímu řešení závadového chování žáků je třeba, aby učitelé ve škole spolupracovali a sjednotili svoje postupy nk oblasti se vztahuje následující školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke sjednocení n hodnocení a klasifikace chování n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k prevenci a řešení n šikanování mezi žáky n 3. Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro postup n v případě výskytu zneužívání, držení či n distribuce návykových látek n n