Seminář pro výchovné poradce – diagnostika stavu poradenských služeb ve škole Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: nZpracováno 14 dotazníků nStruktura posluchačů: n - 8 základní školy, 6 střední školy n - 3 začínajících výchovných poradců, n - 5 vykonává funkci déle než 1 rok n - 6 funkci nevykonávají nvelmi různé modely – ve dvou školách zřízeno školní poradenské pracoviště, nejčastěji výchovný poradce a školní metodik prevence, ale někdy tato funkce zdvojená nna některých školách služby poskytují i členové vedení školy, někde více výchovných poradců, někde školní psycholog nebo speciální pedagog – většinou na ZŠ, někde jsou zapojeni i vyučující – např. společenských věd nebo výchovy ke zdraví a k občanství – do preventivních činností n nz dotazníků není poznat, zda jsou poradenské služby v případě, že je poskytuje více pedagogů, nějak řízeny nebo koordinovány nebo zda je spolupráce nahodilá nebo vůbec žádná; pouze v jednom případě poradenské služby koordinuje zástupce ředitele n nČinnosti výchovného poradce na středních školách (podle četnosti): n - kariérní poradenství – volba VŠ a povolání n - řešení kázeňských a studijních problémů n - prevence šikany n - péče o nadané žáky n - péče o žáky s neprospěchem n - evidence žáků s SVP n - zajištění integrace žáků s SVP + příprava IVP n - metodická pomoc vyučujícím v zajištění péče n o žáky s SVP a žáky nadané n - evidence žáků se zvýšenou absencí n - spolupráce s poradenskými zařízeními (PPP, n SPC, SVP), předávání kontaktů n - individuální konzultace pro žáky n - účast na výchovných komisích n - propagace střední školy na základních školách n - předávání informací o studijních oborech n - evidence uplatnění maturantů n - osvětové přednášky n - řešení krádeží - nČinnosti výchovného poradce na základních školách (podle četnosti): n - kariérové poradenství, zejména organizační n zabezpečení n - evidence žáků s SPU n - pomoc při tvorbě IVP pro integrované žáky n - péče o nadané žáky n - sledování legislativních změn n - vyhledávání žáků s výchovnými problémy + n pomoc při jejich řešení n - spolupráce s poradenskými zařízeními (PPP,..) n - žádosti o slovní hodnocení n - řešení neomluvené absence n - řešení vysoké omluvené absence n - řešení závadového chování n - pomoc při řešení problémů ve třídách n - pomoc při řešení konfliktů ve škole n - řešení výukových problémů a školní n neúspěšnosti n - zprostředkování kontaktů na pomoc při řešení n krizových situací n - propagace činnosti výchovného poradce n - účast VP na dalším vzdělávání n - odesílání katalogových listů žáků, kteří přešli n na jinou školu n - řešení problémů ze schránky důvěry n - příprava informačních materiálů pro vyučující n - příprava preventivních programů n - pomoc při zápisu do 1. tříd n - řešení odkladu školní docházky n - účast na výchovných komisích nZávěry: -činnosti výchovného poradce se často překrývají s činnostmi školního metodika prevence, školního speciálního pedagoga, případně školního psychologa → pracovní náplň výchovného poradce může být i v souladu s vyhláškou hodně široká, poradenské činnosti ve škole je třeba si dobře rozdělit podle kvalifikace, schopností a zájmů všech poradenských pracovníků -převažují činnosti evidenční a informační nad činnostmi opravdu poradenskými – podíl na prevenci a řešení problémů - -některé činnosti popsány velmi obecně – např. prevence školní neúspěšnosti – nebylo poznat, co konkrétně výchovný poradce dělá -někde opsaný plán práce, o skutečné práci však vypovídá spíše závěrečná zpráva o činnosti -nikde se neobjevilo, zda se ve škole vyhodnocuje efektivita poskytování poradenských služeb, zpětná vazba, jak probíhá komunikace s vedením, zda kolegové spolupracují, jak a zda přijímají poskytované služby rodiče a žáci - n Jak zajistit efektivní proměnu poradenských služeb ve škole: nje nutné vyjít z potřeby školy – na začátku by měla být analýza současného stavu a potřeb nje důležité reagovat na aktuální situaci ve školství (např. státní maturity → zaměření na hodnocení kvality, srovnávání škol) nvšechny návrhy je nutné prodiskutovat s vedením školy a získat jeho podporu nvšechny novinky nutné vysvětlit učitelům, opřít se o platnou legislativu a hlavně o konkrétní zkušenosti ze školy; je důležité co nejvíce využít toho, co už se ve škole dělá nnové věci zavádět postupně, ale systémově npři zavádění nových postupů je důležité poskytnout učitelům co největší metodickou podporu → např. vzory zápisů z jednání, postup jak vytvořit IVP, pomoc při problematickém jednání s rodiči – rozdělení rolí při jednání, apod. nzměny je nutné vysvětlit také rodičům a žákům npo určité době je vhodné nechat si dát zpětnou vazbu a na základě jejích výsledků nové postupy upravit nebo doplnit Informace o seminární práci: nTéma: Analýza poradenských služeb ve škole a vytvoření vize, kam by se měla úroveň poradenských služeb posunout nV dalších semestrech práce na tom, jak vytvořenou vizi postupně naplňovat nÚkol na dnešní seminář: nnavrhnout strategii, jak analyzovat stav poradenských služeb ve škole ncílem analýzy je zjistit současný stav - jak vnímají fungování poradenských služeb kolegové, případně žáci a rodiče, jak tyto služby využívají a co v této oblasti očekávají do budoucna n n n Práce ve skupinách: nRozdělení na 4 skupiny po 4 - 5 členech podle typů škol: n 1. Základní školy – zkušení výchovní poradci n 2. Základní školy – začínající výchovní poradci a n ti, co se na výkon funkce teprve připravují n 3. Střední školy – výchovní poradci, kteří již n funkci vykonávají n 4. Střední školy – ti, co se na výkon funkce n teprve připravují n Vytvořené strategie: nStrategie číslo 1 (ZŠ – výkon funkce VP): n 1.Analýza současné situace – konzultace, dotazník pro vedení školy a kolegy → definice problému 2.Řešení problému: §ujasnit si, co chci řešit §navrhnout postup, jak to udělat (návrhy by měli jít jak od vedení k učitelům, tak od učitelů k vedení podle toho, jaký problém se bude řešit) §realizace řešení problému na základě domluveného postupu §ověření, zda se problém daří úspěšně řešit – konzultace s vedením školy a ostatními poskytovateli poradenských služeb ve škole + dotazník pro rodiče, žáky a kolegy nStrategie číslo 2 (ZŠ – funkci VP nevykonávají): n 1.Informace vedení školy o zadané práci, domluva na zakázce 2.Schůzka se současným výchovným poradcem 3.Komunikace s dalšími členy poradenského pracoviště 4.Žádost kolegů o spolupráci 5.Výběr metod a forem analýzy (dotazník, rozhovor,…) 6.Vypracování analýzy 7.Vyhodnocení 8.Seznámení s výsledky všechny zainteresované (v pořadí podle bodů 1 – 4) nStrategie číslo 3 (SŠ – výkon funkce VP): n 1.Konzultace s vedením školy – nejlépe se zástupcem ředitele 2.Domluva s kolegy, kteří se podílejí na poskytování poradenských služeb ve škole – další VP, metodik prevence, případně další 3.Dotazníkové šetření §žáci – zaměření na klima ve škole a výchovně vzdělávací proces §učitelé – co by chtěli od výchovného poradce §rodiče – využití třídních schůzek – možné srovnání očekávání na začátku 1. ročníku a spokojenosti se službami ve 4. ročníku nProblém: komunikace a spolupráce s kolegy, kteří byli ve funkci VP před námi 1. nStrategie číslo 4 (SŠ – funkci VP nevykonávají): n 1.Konzultace s vedením školy: §domluva na zakázce §získání podkladů pro podrobné seznámení se s fungováním poradenských služeb ve škole – jaké poradenské služby má škola poskytovat (vychází z legislativy), kdo všechno poradenské služby poskytuje a jaká je jejich náplň práce, plán činnosti a závěrečná zpráva o činnosti výchovného poradce 2.Osobní pohovory s učiteli §současný výchovný poradce a metodik prevence – jaké problémy jsou a kdo a jak je řeší §třídní učitelé – co kolegové očekávají od poradenské služby, jaké poradenské služby by měl poskytovat výchovný poradce a jaké třídní učitel, jaké změny by kolegové přivítali 3. n Úkol do příštího setkání (19. 11. 2010): nProjednat s ředitelem školy zadání seminární práce a domluvit se na rozsahu a obsahu analýzy nV první části příštího setkání každý posluchač řekne, na čem se s vedením školy domluvil + může přidat příklad dobré praxe z oblasti výchovného poradenství ve své škole Upřesnění zadání seminární práce: nOsnova: 1.Stručná charakteristika školy 2.Diagnostika stavu poskytovaných poradenských služeb ve škole 3.Zhodnocení současného stavu 4.Vize fungování poradenských služeb ve škole n nTermín odevzdání: do 15. 2. 2011