Vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice Charakteristika ZŠ Rosice: núplná základní škola, jediná ve městě s 5500 obyvateli n430 žáků, 27 pedagogů, školní psycholog, 3 vychovatelky školní družiny n18 tříd, 10 na prvním a 8 na druhém stupni nprůměrný počet žáků na jednu třídu 24 ncca 1/3 žáků vyšetřeno v PPP ncca 100 žáků s diagnostikovanou poruchou učení nebo chování, z toho 17 integrovaných n4 mimořádně nadaní integrovaní žáci Zaměření školy: nrozvoj školních poradenských služeb pro rodiče, žáky, pedagogy nvytvoření pozitivního sociálního klimatu ve škole nenvironmentální výchova, vzdělávání a osvěta npočítačová gramotnost žáků nzavádění nejmodernějších technických prvků a moderních metod do vyučování Historie výchovného poradenství na ZŠ Rosice: npřed nástupem do funkce ředitele v roce 1995 dělal výchovného poradce současný ředitel školy – zaměření na kariérové poradenství + evidence zpráv z vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (formální péče o žáky s SVP) ns nástupem do funkce ředitele snaha zlepšit podmínky pro práci VP – stal se členem vedení školy, dostával více prostoru, obsah práce se však nezměnil, navíc začal vykonávat i nově ustanovenou funkci školního metodika prevence ndíky iniciativě ředitele školy a zástupkyně ředitele pro 1.stupeň vznikly a úzké spolupráci s PPP byly na 1.stupni zřízeny 3 specializované třídy pro žáky s poruchami učení – po třech letech však byly pro malý zájem zrušeny nzačaly se vytvářet IVP pro integrované žáky, většina učitelů jim však speciální péči nevěnovala, formální byla i spolupráce s rodiči nvýchovný poradce měl podporu vedení, jeho práce a spolupráce s učiteli byly spíše formální, nebyl vnímaný jako poradce při řešení problémů, nepodařilo se vytvořit funkční systém nŠkolní rok 2001/02 → můj nástup do funkce + zahájení studia ¨příprava plánu práce – předpokládané činnosti na jednotlivé měsíce ¨vytvoření počítačové databáze žáků vyšetřených v PPP ¨změna struktury IVP a spolupráce s rodiči ¨organizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice + začlenění učiva Volba povolání do učebních plánů 7. – 9. ročníku ¨setkání se šikanou a nesprávné řešení – zahájení spolupráce se ŠMP + projekt „Prevence šikanování na ZŠ Rosice“ ¨prevence a postihy záškoláctví – nový metodický pokyn, společný postup řešení ¨závěry inspekce – dobře nastartovaná cesta, povzbuzení do další práce ¨závěrečná zpráva o činnosti n nŠkolní rok 2002/03 → dokončení studia ¨plán práce – časové rozvržení činností pro každou oblast zvlášť ¨příprava metodických materiálů pro učitele zaměřených na práci se žáky s SVP ¨zahájení reedukací poruch učení pod vedením učitele se zaměřením na speciální pedagogiku ¨narůstající problémy se závadovým chování žáků – sjednocování způsobu řešení (jednání u VP, výchovné komise, zápisy z jednání) nŠkolní rok 2003/04 ¨inovace v oblasti kariérního poradenství – testy profesní orientace ve spolupráci s PPP ¨inovace v péči o žáky s SVP – projednávání IVP integrovaných žáků za účasti TU, speciálního pedagoga nebo VP a vyučujícího ČJ + depistáž pro žáky 2.ročníků (PPP) ¨novinka v oblasti prevence šikanování – příprava „Adaptačního pobytu pro žáky 4. a 6.tříd“ ¨novinka v oblasti prevence záškoláctví – projednávání zvýšené omluvené absence n nzávěrečná zpráva – stále více práce a prohlubování spolupráce se speciálním pedagogem a školním metodikem prevence → zahájení příprav ke vzniku školního poradenského pracoviště nŠkolní rok 2004/05 ¨k 1. 9. 2004 vznik školního poradenského pracoviště – vytvoření statutu a náplní práce ¨personální podmínky se zpočátku nezměnily – všichni členové ŠPP učiteli ZŠ ¨plán práce – vymezení 5 hlavních oblastí činnosti a stanovení odpovědnosti členů za plnění jednotlivých úkolů (od této doby nemáme samostatný plán činnosti VP, minimální preventivní program je přílohou plánu práce ŠPP) ¨inovace v oblasti péče o žáky s SVP – vznik DYS-klubu, zpětná vazba k plnění IVP od rodičů i učitelů, depistáž v 1. třídách + následné docvičování oslabených funkcí, zahájení práce s předškoláky ¨v září první „Adaptační pobyt“ ¨nově zaměření na péči o žáky s neprospěchem ¨novinka – od 1. 1. 2005 nástup školního psychologa na ½ úvazek, zapojení školy do projektu VIP kariéra ¨ ¨ n nŠkolní rok 2005/06 ¨učebna speciální pedagogiky ¨zlepšení materiální podmínek pro práci se žáky SVP – pomůcky, knihovna ¨zahájení činnosti LOGO-klubů ¨spolupráce s učiteli Čj na 2. stupni – kurz Dyslektický asistent - DYS-kluby pro žáky 2. stupně ¨zavedení třídnických hodin ¨pravidelná spolupráce školního psychologa se třídami 1. stupně ¨semináře školního psychologa pro učitele – např. na téma „Sebehodnocení žáků“ nŠkolní rok 2006/07 ¨nový předmět „Volba povolání“ v rámci pracovních činností v 8. ročníku ¨zaměření na informovanost rodičů o nebezpečí sociálně patologických jevů ¨rozšíření nabídky školního psychologa – videotréning, svépomocná skupina, školní parlament,… nŠkolní rok 2007/08 ¨začlenění asistentů pedagoga – práce se žákem s autismem a žáky a poruchami chování ¨konzultace pro rodiče žáků, kteří byli poprvé vyšetření v PPP ¨péče o nadané žáky – příprava metodických materiálů ¨v rámci prevence projekt „Nekouřím“ – spolupráce s městským úřadem, domem dětí, lékaři, projektový den nŠkolní rok 2008/09 ¨zaměření na prevenci a řešení závadového chování ¨prevence syndromu vyhoření – zájmová odpoledne pro pedagogy – např. malování na sklo ¨V březnu odchod VP na mateřskou dovolenou – změna organizační struktury a náplní práce, nedošlo však ke změně systému Organizační diagram Organizační struktura školy n Začlení školního poradenského pracoviště do organizační struktury školy: n n nVEDENÍ ŠKOLY Ředitel školy Zástupce ředitele pro 1. stupeň Zástupce ředitele pro 2. stupeň Výchovný poradce a vedoucí ŠPP Organizační diagram ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ (stav k 1. 9. 2010) Výchovný poradce Školní speciální pedagog Školní speciální pedagog - logoped Školní metodik prevence Školní psycholog (člen ŠPP podřízený ŘŠ) Učitel – metodik pro práci nadanými žáky