Otázky ke zkoušce z předmětu Základy obecné a srovnávací pedagogiky Přednášející : PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. 1.ročník, 1. semestr 1. Pedagogika, její předmět. Základní pojmy pedagogiky. Pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie. Struktura pedagogické vědy, vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Cíle výchovy. 4. Formy výchovy. 5. Prostředky výchovy. 6. Funkce výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy – pedagog a vychovávaný jedinec. 8. Faktory rozvoje lidského jedince – dědičnost, prostředí a výchova 9. Způsob výchovy a výchovný styl 10. Rysy výchovy 11. Principy výchovy 10. Preprimární vzdělávání. 11. Primární a základní vzdělávání. 12. Vyšší sekundární vzdělávání. 13. Terciární a vysokoškolské vzdělávání. 14. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání. 15. Vzdělávání a sociální stratifikace.Vzdělávání a trh práce. 16. Školní neúspěšnost v mezinárodní komparaci. 17. Rodiče a školy. 18. Cizí jazyky v českém a evropském vzdělávání. Literatura : BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava GAVORA, P.Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6 HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3 PRŮCHA,J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.269 s. ISBN 80-7178-399-4 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 17-26 1.Pedagogika, její předmět. Základní pojmy pedagogiky. Pedagogika jako normativní,explorativní a explanační teorie. . Pedagogika – věda o edukaci. Předmět pedagogiky. Základní pojmy pedagogiky : výchova , vzdělávání, učení, edukace, edukační realita, edukační prostředí. Rozdíl mezi výchovou a socializací. Výchova jako záměrné působení na rozvoj osobnosti jedince. Rysy výchovy. Výchova v širším a užším slova smyslu. Pedagogika je teorií normativní, explorativní (exploratio = zkoumání) a explanační (explanatio = vysvětlení). Úkoly : Na základě prostudované literatury vysvětlete výše uvedené pojmy. Pokuste se srovnat pojetí jednotlivých autorů. Úkol zpracujte písemně. Literatura : HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 7-9, 26-33 JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str. 13-20. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4. Str. 32-72 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 17-26 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 2. Struktura pedagogické vědy, vztah pedagogiky k jiným vědám. Charakteristika jednotlivých konstituovaných disciplín pedagogiky. -Obecná pedagogika - Dějiny pedagogiky a dějiny školství (dějiny výchovy) - Srovnávací pedagogika - Sociální pedagogika - Speciální pedagogika – somatopedie, etopedie, logopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie - Obecná didaktika - Teorie výchovy - Filozofie výchovy -Pedagogická diagnostika - Pedagogická evaluace -Teorie řízení školství (školský management) - Oborové didaktiky - Teorie učitelské profese (pedeutologie) Podle věkových období, institucí a organizací rozlišujeme dílčí pedagogické obory , např.: - předškolní pedagogiky - školní pedagogika - vysokoškolská pedagogika - pedagogika dospělých (andragogika) - gerontopedagogika - muzeopedagogika - bibliopedagogika - divadelní pedagogika - pedagogika volného času - mediální pedagogika - podniková pedagogika - pedagogika rodinná - pedagogika volného času Při řešení komplexní problematiky výchovy pedagogika úzce spolupracuje s vědami společenskými, přírodovědnými i technickými. Úkoly : Charakterizujte jednotlivé pedagogické disciplíny. Uveďte příklady společenských, přírodních i technických věd, se kterými pedagogika spolupracuje. Která významná témata řeší současná pedagogika ? Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 17-24 JŮVA, V.-JUVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str. 23-176 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. Str. 136-139 HOLOUŠOVÁ D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X 3. Pedagogický výzkum a jeho metodologie Pod pojmem výzkum se chápe vědecká činnost, která se zabývá popisováním, analyzováním a vysvětlováním pedagogické reality. Výzkum : základní, aplikovaný, empirický, akční. Dva zdroje výzkumu : historie a současná pedagogická praxe. Metody pedagogického výzkumu Metody = postupy, prostředky, nástroje, které používáme, abychom dosáhli určitého cíle. Vlastnosti výzkumu : věrohodnost validita reliabilita reprezentativnost Pozorování. Definice,předmět pozorování, metodika – stanovení cíle, plán, projekt Pozorování, záznamy a vyhodnocování dat. Předvýzkum. Etapy pozorování. Základní druhy pozorování : krátkodobé – dlouhodobé přímé – nepřímé zjevné – skryté zúčastněné – nezúčastněné strukturované – nestrukturované Pokus (experiment) – zkoumání záměrně navozených pedagogických jevů v předem připravených a přesně kontrolovaných podmínkách. Experiment : přirozený laboratorní Rozhovor (interview) – řízený improvizovaný Dotazník (anketa) - výhody této metody - nevýhody Druhy otázek : uzavřené, polootevřené, otevřené Škálování - škály numerické grafické kategoriální Analýza edukačních produktů - žákovských prací - materiálů, které odrážejí práci učitele - dokladů o činnosti školy jako celku Pedagogické měření (edukometrie) - didaktické testy pro měření vzdělanostního rozvoje - fyziologické testy (např. v oblasti tělesné , umělecké výchovy) Sociometrie – měření interpersonálních vztahů preferencí hlavně v malých sociálních skupinách. Zjišťování : intenzity mezilidských vztahů postavení jedince ve skupině integrace skupiny Grafická technika : sociogram Projektivní techniky – cenný diagnostický nástroj, ale jejich používání vyžaduje Speciální výcvik a zkušenosti s interpretací odpovědí. Metoda se opírá o předpoklad, že osoba, která se má vyjádřit k neúplným nebo nejednoznačným podnětům, promítá do svých odpovědí a výtvorů vnitřní stavy, pocity, zkušenosti, které si buď neuvědomuje, nebo se je snaží skrýt. Varianta založená na kresbě, příběh bez konce apod. Úkoly : Na základě studia literatury vysvětlete pojem věrohodnost výzkumu validita reliabilita reprezentativnost. Vysvětlete metodu experimentu v pedagogice. Vzorek experimentální a kontrolní. Vysvětlete, jak vypadá v dotazníku otázka uzavřená, polootevřená, otevřená, škály. Uveďte příklady. Uveďte příklady dlouhodobého a krátkodobého pozorování, výhody pozorování skrytého. Co znamená pojem pozorování zúčastněné ? Literatura PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha : Portál, 2000,269 s. ISBN 80-7178-399-4 Str.188-192 GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice . Brno, Paido, 1996 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, s.292. ISBN 80-7178-029-4 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994, 125 s. ISBN 80-210-1031-2 4. Cíle výchovy Cíl – základní pedagogická kategorie, kategorie historická. Mění se s epochou, státem, filozofií, kulturou společnosti. Pedagogická teleologie se zabývá otázkami výchovných cílů. Společenská a pedagogická podmíněnost cílů výchovy. Konkretizace cílů výchovy. Konkretizace cílů školy v ČR. Kurikulum, standardy, vzdělávací programy, osnovy, učební plán. Třídění a klasifikace výchovných cílů. Cíle : individuální a sociální obecné a specifické teoretické a praktické materiální (informativní) a formální (formativní) abstraktní a konkrétní adaptační a anticipační autonomní a heteronomní Základní funkce cílů výchovy podle B. Blížkovského : orientační a anticipační motivační a stimulační realizační regulační (Blížkovský, 1992, s.121-122) Úkoly : Charakterizujte dvojice výše uvedených cílů. Vysvětlete základní funkce cílů výchovy. Jaká jsou kritéria taxonomie výchovných cílů podle B. Blížkovského ? (Blížkovský, 1992, s. 128-133) Jak jsou charakterizovány cíle výchovy v tzv. kurikulu ? Ve kterých dokumentech jsou konkretizovány cíle výchovy v ČR ? Literatura BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X 5. Funkce výchovy Z výše uvedených cílů výchovy vyplývají funkce výchovy. - Příprava k sociálním rolím : výchova občana pracovníka partnera uživatele a tvůrce hodnot (materiálních i kulturních uživatele volného času účastníka dopravy ochránce prostředí -Rozvoj základních kvalit osobnosti : vědomosti dovednosti a návyky schopnosti postoje ke skutečnosti potřeby a zájmy chování charakterové vlastnosti Rozvoj v kulturních oblastech : filozofie a náboženství věda a technika umění morálka, právo a politika sport Podle těchto oblastí kultury bývají rozlišovány tzv. složky výchovy. Úkoly : Prostudujte příslušnou kapitolu týkající se funkce výchovy. (JŮVA). Uveďte jednotlivé složky výchovy a jejich cíle a úkoly. Na konkrétních příkladech uveďte, jak jsou jednotlivé složky výchovy propojeny (např. souvislost výchovy mravní, pracovní a ekologické, rozumové, ekologické a estetické apod.). Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 6. Formy výchovy - Školní výchova : vyučování mimovyučovací aktivity vliv školního prostředí (pedagogicky adaptovaného prostředí) - Mimoškolní výchova : ve společenských organizacích kulturních institucích hromadnými sdělovacími prostředky - Rodinná výchova : veřejným míněním rodiny zájmovou orientací rodiny rodinnými aktivitami - Sebevýchova : autodiagnostika automotivace autodidaxe podíl na různých aktivitách Úkoly : Charakterizujte jednotlivé formy výchovy Vysvětlete pojem mediální kompetence. Jak vysvětlíte intencionální a funkcionální působení hromadných sdělovacích prostředků ? Jaký je vztah mezi heteroedukací a autoedukací ? V čem vidíte podstatu spolupráce školy a rodiny ? Jaká jsou (nebo jaká by měla být) práva rodičů a jejich vliv na školy ? (Srovnej s Průcha, 1999, s. 227-249) Literatura JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 7. Prostředky výchovy Pro plnění cílů výchovy používáme různých prostředků. Ty působí buď intencionálně (záměrně), nebo funkcionálně (bezděčně). K prostředkům výchovy patří např. : -vyučování - pedagogicky adaptované prostředí - práce - hra - umění - sport - kolektiv Úplný výčet výchovných prostředků nelze udělat, neustále s obohacují a rozvíjejí. Úkoly : Srovnejte pojetí výchovných prostředků podle V. Jůvy a B.Blížkovského. Jaká je souvislost mezi formami, cíli a prostředky výchovy ? Literatura : BLÍŽKOVSKÝ. B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9 Str. 140-157 JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. Str. 70-74 8. Antropogenní činitelé výchovy Učitel a vychovávaný jedinec a) Učitel (pedagogický pracovník) – profesionálně se zabývá výchovou a vzděláváním žáků, má k tomu požadovanou kvalifikaci a je pověřen výkonem této činnosti. Učitel – iniciátor výchovného procesu. Pro úspěšný výkon učitelské profese je nutné : 1. všeobecné vzdělání a široký rozhled filozofický, vědecký a kulturní 2. teoretické a praktické odborné vzdělání 3. vzdělání pedagogické a psychologické 4. hodnotová orientace 5. komunikativní dovednosti 6. organizátorské dovednosti 7. rétorické dovednosti 8. pedagogický takt 9. tvořivost 10. pedagogický optimismus 11.přísná spravedlnost 12. láska k žákům Vychovávaný jedinec (dítě, žák i dospělý člověk) Jsou nutné určité předpoklady pro úspěšné vzdělávání a výchovu. Předpoklady fyzické : zdraví, zdatnost (nutné např. pro výkony v tělesné výchově, funkce smyslových orgánů Předpoklady psychické : vlohy, schopnosti nadání, motivace, zájmy, potřeby, aspirace …. Předpoklady sociální : vlivy rodiny, přátel, styl výchovy … Úkoly : Zformulujte požadavky na chování učitele - chování ve škole - požadavky na soukromý život - požadavky na veřejnou činnost učitele - vlastnosti projevované ve vztahu k jiným lidem - vlastnosti projevované ve vztahu k sobě samému - vlastnosti v myšlení a vyjadřování - vlastnosti povahové Literatura : HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc : UP, 1979, 89 s. ISBN 80-7067-332-X JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Velký Šenov : Nakladatelství H&H. , 20000,175 s. ISBN 80-86022-79-X. 9. Pedagogické principy (výchovně vzdělávací zásady) Princip : cílevědomosti názornosti přiměřenosti uvědomělosti trvalosti aktivnosti soustavnosti systematičnosti jednotného výchovného působení Úkoly : Definujte, co jsou to principy. Vysvětlete podstatu jednotlivých pedagogických principů. Uveďte, jak se během historie pedagogické principy vyvíjely. ( příklady jednotlivých myslitelů a období, např. principy, které zdůrazňoval J.A. Komenský, J.J. Rousseau, Diesterweg, představitelé pedagogického reformismu atd.) Které principy jsou zdůrazňovány v současné době při alternativních způsobech výuky (např. Angažované učení, Škola hrou, Zdravá škola …) Využijte svých znalostí z předmětu Dějiny školy a pedagogiky. Literatura : JŮVA,V. sen. & jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. JŮVA, V.-JŮVA,V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995, 95 s. ISBN 80-85931-06-0 JŮVA,V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8 JŮVA, v. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido 1994, 47 s. ISBN 80-901737-0-5 JŮVA,V. sen.& jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5 SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2 10. Srovnávací pedagogika, její náplň, vývoj, Srovnávací (též komparativní) pedagogika popisuje,analyzuje a vysvětluje vzdělávací systémy ve dvou nebo více srovnávaných zemích nebo regionech. Posuzuje vzdělávací systémy v kontextu historických, ekonomických, kulturních, náboženských a jiných faktorů. (Průcha, 2000, s. 38-39) Smysl mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vývoj srovnávací pedagogiky. Zakladatel srovnávací pedagogiky –osvícenec Marc-Antoine Jullien de Paris (1775-1848). Vývoj srovnávací pedagogiky v českých zemích (K.F. Kořistka, J.L. Mašek, O.Kádner, A. Hrazdil, V. Pařízek, M. Cipro, J. Průcha …). Úkoly : Kdo potřebuje údaje z mezinárodní komparace vzdělávání ? Mohou tyto údaje posloužit i nepedagogické veřejnosti (např. rodičům) a jak ? Jakým způsobem mohou údaje získané srovnávacími výzkumy přispět ke zkvalitnění naší výchovně vzdělávací soustavy ? Literatura : PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky . Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4 PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PedF UK 1998 11. Preprimární vzdělávání Odpovídá českému označení předškolní výchova (úroveň ISCED 0) Instituce preprimárního vzdělávání. MŠ jako samostatné instituce nebo integrace předškolní výchovy do primárních škol. Míra účasti v preprimárním vzdělávání. Délka preprimárního vzdělávání. Pojetí preprimárního vzdělávání Příklady a srovnání systémů preprimárního vzdělávání ve vybraných státech – Francie, Německo a Finsko. Problémy preprimárního vzdělávání z pohledu mezinárodní komparace. Úkoly : Vysvětlete pojem míra účasti v preprimárním vzdělávání. Charakterizujte školský model a rodinný model preprimárního vzdělávání. Srovnejte pojetí preprimárního vzdělávání ve Francii, Německu a Finsku. Pokuste se posoudit klady nebo zápory těchto systémů. Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 12. Primární a základní vzdělávání Primární vzdělávání (úroveň ISCED 1) – počátek systematického vzdělávání, počátek povinné školní docházky. V ČR do ISCED 1 patří 1. stupeň ZŠ (1.-5. ročník) a speciální základní školy, vzdělávání ve zvláštní škole (stupeň 1. a 2.) a v pomocné škole. Základní vzdělávání je složeno ze dvou částí : a) primární vzdělávání b) nižší sekundární (ISCED 2). Srovnání obsahů primárního a základního vzdělávání. Zahajování primárního vzdělávání. Délka primárního vzdělávání. Časové dimenze obsahů v zdělávání. Velikost škol, tříd. Diferenciace žáků ve výuce. Organizace výuky. Zadávání domácích úkolů. Žáci a učitelé z pohledu mezinárodní komparace. Úkoly : Charakterizujte primární a základní vzdělávání. (Průcha,1999, s. 68) Které předměty jsou zařazeny v učebních plánech primárních škol ? Uveďte příklady rozdílů v jednotlivých zemích ( v délce vzdělávání, v časových dimenzích, v diferenciaci žáků ve výuce, v zadávání domácích úkolů atd.). Čím jsou ovlivněny postoje žáků ke vzdělání ? Uveďte svůj názor a srovnejte ho s výsledky mezinárodních komparativních výzkumů. Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 SPILKOVÁ V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha :Pedagogická fak. UK, 1997. 13. Vyšší sekundární vzdělávání Úroveň ISCED 3 Následuje po ukončení nižšího sekundárního vzdělávání. Má charakter buď konečné fáze vzdělávání, kdy absolventi přecházejí do trhu práce, nebo slouží jako příprava na postsekundární nebo terciární vzdělávání. (Průcha, 1999, s. 113). Všeobecné a odborné vzdělávání. Mezinárodní trendy ve vyšším sekundárním vzdělávání : demokratizace vzdělávání proporce mezi všeobecným a odborným vzděláváním srovnání kurikula srovnání vzdělávacích výsledků v českých a zahraničních středních školách. Úkoly : V čem spočívá demokratizace vyššího sekundárního vzdělávání ? Charakterizujte specifické typy vyššího sekundárního vzdělávání ( v Dánsku, Ve Francii, v Maďarsku, v Německu a ve Švédsku). V čem spatřujete jejich klady a zápory? Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 14. Terciární a vysokoškolské vzdělávání Mezinárodní terminologie nepoužívá pojem vysokoškolské vzdělávání, ale operuje s pojmem terciární vzdělávání. (Průcha, 1999, 141) V klasifikaci ISCED se terciární vzdělávání dělí do těchto úrovní : - ISCED 5, první stupeň terciárního vzdělávání, nesměřuje přímo k vědecké kvalifikaci. Zahrnuje většinou programy bakalářského a magisterského studia a vzdělávání na vyšších odborných školách. - ISCED 6, druhý stupeň terciárního vzdělávání, směřuje k vědecké kvalifikaci. Zahrnuje doktorské studijní programy, resp. vědeckou přípravu. ISCED 5 je členěno na sektory : a) neuniverzitní terciární vzdělávání b) univerzitní terciární vzdělávání Úkoly : Charakterizujte neuniverzitní terciární vzdělávání. Uveďte, jakou má podobu v ČR a srovnejte se zahraničím. V čem spočívá složitost mezinárodní komparace terciárního univerzitního vzdělávání ? Jaké jsou podmínky přístupu k vysokoškolskému vzdělávání v různých zemích ? Proč je nutno ve většině zemí uplatňovat při přijímacím řízení tzv. numerus clausus ? Srovnejte oborovou strukturu českého a zahraničního terciárního vzdělávání. : Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 15. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání Základní vzdělávání dospělých – doplnění vzdělání, které nebylo realizováno v dětství. Pokračovací, kontinuální vzdělávání dospělých, všeobecné nebo odborné, též další vzdělávání. Má několik forem a obsahových typů : další profesní vzdělávání vzdělávání (studium) při zaměstnání distanční studium Úkoly : Charakterizujte jednotlivé formy a obsahové typy dalšího vzdělávání dospělých. Popište historii distančního vzdělávání. Uveďte příklady distančního vzdělávání ve Francii, Norsku a Polsku. Podrobněji se věnujte Otevřené univerzitě v Británii a v Nizozemí. Jaký je stav distančního vzdělávání na českých vysokých školách ? V čem vidíte klady nebo hlavní úskalí distančního vzdělávání pro studium učitelství 1. stupně ZŠ ? Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 16. Vzdělávání a sociální stratifikace Vzdělávání a trh práce Úkoly : Prostudujte 8. a 9. kapitolu z knihy J. Průchy Vzdělávání a školství ve světe a odpovězte na následující otázky. Strukturu společnosti tvoří různé sociální vrstvy (třídy). Na základě kterých znaků je lze vymezovat ? Co se považuje za charakteristiky sociální diferenciace ? Jak ovlivňuje dosažené vzdělání sociální status jedince ? Vysvětlete pojem :statusy askriptivní a statusy získané, rovnost příležitostí ke vzdělávání. Jaký je vliv sociálního původu na vzdělávání jedince ? Vysvětlete, co znamená pojem autoreprodukce vzdělání a mezigenerační vzdělanostní mobilita. Co je to elitní vzdělávání ? Jak ovlivňují ekonomické tlaky oblast vzdělávací politiky? Jaké jsou přechody mládeže ze školy do práce v zemích OECD ? Jak ovlivňuje úroveň vzdělání nezaměstnanost lidí ? Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 17. Školní neúspěšnost v mezinárodní komparaci Ukazatele školní neúspěšnosti : předčasné ukončení vzdělávání opakování ročníku absence neúspěšnost při hodnocení výkonů během školního roku nedostatečná úroveň vzdělání výkony nedostačující k získání závěrečného certifikátu Úkoly : Co chápeme pod pojmem školní neúspěšnost ? Jaká je souvislost mezi ukončeným (či neukončeným) vzděláním mládeže a uplatněním na trhu práce ? Jak je na tom ČR ve srovnání s jinými zeměmi v počtu neúspěšných žáků? Jaké jsou příčiny způsobující neúspěšnost žáků ? Literatura : PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4 Kontrolní otázky z obecné pedagogiky Test A 1. Vysvětlete : výchovné cíle adaptační ................................................................. anticipační ................................................................ . 2 b 2. Co je to reliabilita výzkumného nástroje ? ................................................................................................... ............................................ ................................................................................................... ............................................. 3 b 3. Charakterizujte pozorování jako metodu pedagogického výzkumu .................................................................................................. ............................................. ................................................................................................... ............................................. 3 b 4. Vysvětlete pojem standardy. ................................................................................................... ................................................................................................... ......................................................................................... ................................................................................................... ............................................ 3 b 5. Co patří mezi projektivní metody ? ................................................................................................... ............................................. ................................................................................................... ............................................. ................................................................................................... ............................................ 3 b 6. Vysvětlete didaktický princip názornosti. ................................................................................................... ................................................................................................... ......................................................................................... ................................................................................................... ........................................... 2 b 7. Které jsou předpoklady sebevýchovné aktivity jedince ? ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................ 8. Jaké jsou cíle výchovy mravní, právní a politické ? ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... .................................... .. 9. Vysvětlete, co znamená, že pedagogika je věda explorativní. ................................................................................................... ................................................................................................... ........................................................................................ 10. Vysvětlete pojem vzdělávání. ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................... Test B 1. Vysvětlete: výchovné cíle autonomní ............. ..................................................... heteronomní ................................................................... 2. Co je to validita výzkumného nástroje ? .......................................................................... ................................................................................................... ..................................... ................................................................................................... ......................................... 3. Charakterizujte experiment jako metodu pedagogického výzkumu. ................................................................................................... ................................................ ................................................................................................... ................................................ ................................................................................................... ................................................. 4. Definujte pojem vzdělávací kurikulum. ............................................................................. ................................................................................................... ................................................... ................................................................................................... ................................................... ................................................................................................... ................................................. 5. Doplňte druhy pozorování : ........................................................................................... ................................................................................................... . ................................................................................................... . ................................................................................................... . ................................................................................................... .. 6. Vysvětlete princip soustavnosti a systematičnosti. .............................................................. ................................................................................................... .................................................. ................................................................................................... ................................................... ................................................................................................... .................................................... 7. Uveďte formy výchovy : ................................................................................................... .......... ................................................................................................... ..................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... ..................................................... 8 Jaké jsou cíle výchovy technické, ekonomické a pracovní ? ................................................................................................... ........................................................... ................................................................................................... ........................................................... ................................................................................................... ........................................................... . 9. Vysvětlete, co znamená, že je pedagogika věda normativní. ................................................................................................... ..................................................... 10. Vysvětlete pojem edukační prostředí. ................................................................................................... ................................................. ................................................................................................... .................................................. Test C 1. Vysvětlete : Výchovné cíle materiální formální 2. Vysvětlete, co je to reprezentativnost empirického výzkumu. ................................................................................................... ................................................................................................... .......................................................................................... 3. Charakterizujte sociometrii jako metodu pedagogického výzkumu. ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................... 4. Vysvětlete pojem : výchova v širším slova smyslu výchova v užším slova smyslu ................................................................................................... ................................................................................................... .......................................................................................... 5. Jaké mohou být druhy otázek v dotazníku : ................................................................................................... ........ ................................................................................................... ............... 6. Co patří mezi antropogenní činitele výchovy ? ................................................................................................... .................... 7. Vysvětlete princip uvědomělosti. ................................................................................................... ............................................ ................................................................................................... ............................................. 8.Definujte pojem výchova ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................... 9. Vysvětlete, co znamená, že pedagogika je věda explanační. ................................................................................................... ............................................. ................................................................................................... ........................................ 10. Jaké jsou cíle výchovy tělesné, zdravotní a pohybové ? ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................... 11. Uveďte, čím se zabývá obecná pedagogika. Které jsou její dva problémové okruhy. ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... .......... 12. Čím se zabývají pedagogické disciplíny : etopedie : .............................................. ........................................................... tyflopedie : ................................................................................................... ...... 13. Vysvětlete pojem validita. ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... .......................................................... b14. Vyjmenujte, co patří mezi výchovné prostředky. ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ........................................................