ZS1BP_IDVP Interpretace dětského výtvarného projevu Upřesňující podmínky k zápočtu Konzultační hodiny: Poříčí 7, 4.patro, KVV středa 10.30 – 11.30 Kabinet společně s Hanou Stadlerovou Podmínky k udělení zápočtu: •Závěrečná práce složená z kazuistik dětské výtvarné práce mapující vývoj dětského výtvarného projevu •Soubor obrázků nejlépe dle ontogeneze vývoje DVP tzn. min. 6 barevných obrázků A5/A4 + popis charakteristických vývojových znaků, které jste v obrázcích nalezli (můžou být i poznámky z hodiny) •odevzdáte černobílou kopii nejpozději … •Seminární práci je možné odevzdat již od konce listopadu nebo na předposlední hodině (velmi doporučuji – možnost oprav, výsledek v poslední hodině) •Nebo na poslední hodině (doporučuji – výsledek do 16.1. 2011) • •Práce odevzdané v prvním týdnu zkouškového (3.1. až 7.1.) budou vyhodnoceny opět v ISu nejpozději 31.1. •Nejzazší termín pro odevzdání konečné práce (nikoliv pro konzultaci opravované práce) je termín 31.1. Termín vyhodnocení 15.2. •Pokud budete odevzdávat v lednu – velmi doporučuji termín od 3.1. do 7.1., neboť pak ještě máte možnost oprav. •PRÁCE ODEVZDANÉ OD 7.1. DO 31.1. MUSÍ BÝT JIŽ V KONEČNÉ PODOBĚ, NELZE JE OPRAVOVAT • Zápočet nebude udělen pokud nesplníte následující body týkající se formální či obsahové úpravy: •práce musí obsahovat titulní stranu (jméno, příjmení, učo, ročník, datum vypracování apod.) •práce nesmí být v euroobalech či jiných deskách, přijímám práce pouze scvaknuté „koníkem“ či kancelářskými sponkami bez igelitových folií či obalů. Nelze elektronicky. •práce musí mít náležitosti výše uvedeného zadání •Musí obsahovat nejméně 6 obrázků (černobílé kopie) •práce nesmí obsahovat více než 3 pravopisné chyby •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, nebudete konfrontovat odborné zdroje s Vašimi myšlenkami. •obrázky musí existovat v originálu, nelze je stahovat z internetu •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, např. nerozpoznáte základní charakteristické znaky dětské kresby a neidentifikujete je v obrázcích • Zápočet nebude udělen a práce tedy neuspěje pokud nesplníte následující body: •práce musí obsahovat titulní stranu (jméno, příjmení, učo, ročník, datum vypracování apod.) •práce nesmí být v euroobalech či jiných deskách, přijímám práce pouze scvaknuté „koníkem“ či kancelářskými sponkami bez igelitových folií či obalů. •práce musí mít náležitosti obsahově výše vedené •obrázky musí existovat v originálu, nelze je stahovat z internetu •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, např. nerozpoznáte základní charakteristické znaky dětské kresby a neidentifikujete je v obrázcích • •„…dítě kreslí dřív, než k tomu bylo vedeno, a to odlišně od dospělých.“ •J.A. Komenský • •Kresba je pro dítě hra, při které nepotřebuje partnera, zaměstnává ruce i zrak, příjemně uvádí v pohyb vnitřní zkušenost dítěte. Dítě kreslí, aby se bavilo. •G.H.Luquet •Kresba je obrázkovou řečí • •Napodobování grafické činnosti dospělých • •Zpředmětnění vlastního „Já“ • •Vytváření symbolů, spontánní sebereflexe, zpracovávání prožitků, afektů, se kterými se dítě učí vyrovnávat • •Pomáhá mu vnášet uspořádanost do chaosu. • DVP - co to je? •je specifický a subjektivní typ výtvarného vyjadřování v určitém věku dítěte •je vytvořen bez ohledu na umělecké schopnosti a estetické cítění dítěte •je nedílnou součástí vývoje dítěte, souvisí se vznikem osobnosti, představuje přirozený projev dítěte, projev potřeby seberealizace, způsob osvojování světa •jeho prostřednictvím dítě poznává svět, racionálně i emocionálně třídí své poznatky o světě, představy, vztahy, formuje myšlení •představuje ovládnutí zkušenosti, osamostatňování, „oddělení“ od automatického prožívání světa •každému věku dítěte odpovídá specifický typ výtvarného vyjadřování obecně (tedy hlavně kresby a malby) Dětský výtvarný projev…..KRESBA je •subjektivním odrazem objektivní reality (interpretace vnímané skutečnosti a představ) •subjektivním obrazem celkového fyzického i psychického vývoje •věkově podmíněná •typologicky podmíněná – odvíjí se od výrazových povahových rysů typu osobnosti •ovlivněná kulturními a sociálními faktory (výchova, výtvarná kultura, sociální a společenské prostředí dítěte, vztahy, kulturní faktory) Výtvarný projev je symbolickou činností •Sama symbolická činnost člověka podléhá složitým vývojovým procesům (symbolizace gesta, pohybu, zvuku (řeč), grafického a prostorového vyjadřování). •Prehistorické nálezy prvních projevů grafismu pocházejí z doby 35 000 let př.n.l. Jde o pokusy vyjadřovat přirozený rytmus života člověka •Původ grafismu lze spatřovat nikoliv pouze ve snaze naivním způsobem zobrazovat běh života,ale v dovednosti našich předků abstrahovat zažité. • •Morfologii uměleckého díla v různých historických etapách vývoje (fylogenezi umění) lze srovnávat s morfologií ontogeneze grafického i prostorového vyjadřování dítěte. • •Výrazová jednota v projevu dítěte je stejným druhem jednoty jakou nacházíme na jednotlivých vývojových stupních výtvarného umění. • •Existence vnitřních obrazů, které jsou popudem k výtvarnému vyjadřování je považována za příčinu vzniku umění. •Jednotlivá stádia ontogeneze dětského výtvarného projevu jsou pouze zdánlivě lineárně vývojová. • •Každé stádium představuje uzavřenou pozoruhodnou podobu kresby, malby či prostorového vyjadřování, v níž je možno objevit jisté znaky, které ale podléhají obměnám dle psychologického typu autora. •Při vyvozování těchto obecných znaků je třeba vždy zohledňovat i individuální rysy výtvarného vyjadřování. Ryze psychologizující „diagnostika“ dětského výtvarného projevu je založena na sledování adekvátnosti znaků kresby a malby k určitému znakovému stupni vývoje dítěte. •Umělecko-pedagogický pohled na tvorbu dítěte a dospívajícího či adolescenta je však daleko složitější a otevřenější. Hodnotí spíše kreativní povahu výtvarné práce než přísnou identifikace toho či onoho rysu práce dle vývojového stupně. •