ZS1BP_VVUS Úvod do studia výtvarné výchovy upřesňující podmínky k zápočtu Mgr. Pavla Novotná Konzultační hodiny: Poříčí 7, 4 patro, Kat. VV Středa 10.30 – 11.30 Kabinet společně s Hanou Stadlerovou Podmínky k udělení zápočtu: • 1. Vypracovaná esej pojednávající o výtvarné výchově na škole, ve které budete uvažovat, přemýšlet, hodnotit a naznačovat vlastní řešení min. 1 hodiny VV, které jste viděli v rámci asistentské praxe na školách. Co je to esej? •Esej (řeckého původu, latinsky exagium – vážení, francouzsky essai – pokus, zkouška) •= úvaha na určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení. Autor eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často klade otázky a společně se čtenářem na ně hledá odpověď. Esej je tedy jakýsi dialog autora se sebou samým i se čtenářem. Je často psána živým, obrazným jazykem. Esej se vyznačuje vybroušenou jazykovou formou, pregnantním vyjadřováním, působí kultivovaně, duchaplně. • •Příznačná je pro esej je záměrná a programová subjektivita podání — měly by být znát pisatelovy postoje a jeho zaujetí, autorova osobnost by měla vystupovat do popředí. Tato skutečnost činí z esejistiky protiklad vážné vědy. • •Esej také může analyzovat, rozlišovat, hodnotit a posuzovat. Může obsahovat kritiku. To však také vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky. Na praxi byste si měli zvláště všímat těchto momentů: •Jak učitel motivuje, popis motivace, její zhodnocení •Jak zadává úkol. •Jaká je atmosféra třídy. •Vzájemné interakce žáků a učitele. •Popis procesu a výsledků tvoření. •Jak probíhá hodnocení hodiny. •Rozdíly mezi výtvarnou výchovou a pracovními činnostmi. •Mohou žáci uplatnit subjektivitu ve vztahu k zadanému úkolu. Nabízí úkol více možných řešení, do jaké míry apod. •Jak je učitel připraven apod. • •2. Vypracovaný subjektivní komentář k výstavě současného umění (nebo stálé expozice výtvarného umění v renomované galerii), kterou jste navštívili v období od září do prosince 2010. Přiložené ofocená kopie či originál vstupenky je podmínkou (přicvaknout k práci) •Práce nesmí být uloženy v euroobalech ani jiných plastikových obalech. • •Práce přijímám pouze písemně – •NE elektronicky (normostrana, psáno na PC, úprava textu, práce s literaturou) •Práce doporučuji odevzdávat již od 24.11. nebo 1.12. Studenti, kteří odevzdají práce v tomto termínu se již v poslední hodině dozvědí, jak uspěli. V případě neudělení zápočtu, mají možnost opravy své práce a jejího nového odevzdání v termínu 8.12. a 15.12. •Studenti, kteří práci odevzdají později než 1.12. se dozví výsledné hodnocení až v lednu na ISu – ve studijních materiálech bude viset tabulka s hodnocením. •Studenti, kteří odevzdají práce v poslední hodině, se dozví výsledky z tabulky v ISu nejpozději 16.1. 2011 •Velmi doporučuji proto odevzdat obě práce zároveň nejpozději do zač. prosince •Práce odevzdané v prvním týdnu zkouškového (3.1. až 7.1.) budou vyhodnoceny opět v ISu nejpozději 31.1. •Nejzazší termín pro odevzdání konečné práce (nikoliv pro konzultaci opravované práce) je termín 31.1. Termín vyhodnocení 15.2. •Pokud budete odevzdávat v lednu – velmi doporučuji termín od 3.1. do 7.1., neboť pak ještě máte možnost oprav. • •PRÁCE ODEVZDANÉ OD 7.1. DO 31.1. MUSÍ BÝT JIŽ V KONEČNÉ PODOBĚ, NELZE JE OPRAVOVAT • Zápočet nebude udělen pokud nesplníte následující body týkající se formální či obsahové úpravy: •práce musí obsahovat titulní stranu (jméno, příjmení, učo, ročník, datum vypracování apod.) •práce nesmí být v euroobalech či jiných deskách, přijímám práce pouze scvaknuté „koníkem“ či kancelářskými sponkami bez igelitových folií či obalů. •práce musí mít náležitosti výše uvedených slohových útvarů •práce nesmí obsahovat více než 3 pravopisné chyby •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, např. nepoznáte základní rozdíl mezi výtvarnou výchovou a pracovním vyučováním v praxi apod. •vstupenky z výstavy musí být přicvaknuty k práci, pokud se jedná o výstavu zdarma, napište to tam. •navštívená výstava se musí úzce dotýkat současného umění, doporučuji tedy významné galerie ve větších městech VV je v etapě základního vzdělávání postavena na tvůrčích činnostech: TVORBĚ, VNÍMÁNÍ a INTERPRETACI. • •K realizaci tvůrčích činností nabízí VV vizuálně obrazné prostředky. • •Tvůrčí činnosti ve VV jsou zaměřeny na: •Rozvíjení smyslové citlivosti •Uplatňování subjektivity •Ověřování komunikačních účinků. • •V životě potřebujeme obojí – emoce i rozum. •Z jejich souhry se utváří naše schopnost prožívat, poznávat a orientovat se ve světě. •Představivost a emocionalita je pro život nedocenitelná. Pomáhá nám odkrývat sama sebe, nalézat neotřelé podoby skutečnosti a objevovat kreativní přístup k problémům. Logické myšlení pak pomáhá tyto intuitivní poznatky řadit do vazeb, které nám pomáhají lépe pochopit okolní svět. •Výtvarná výchova zprostředkovává •hlubší vztah k přírodě, kultuře i k člověku samému •odkrývá různé kvality skutečnosti a pod jejich vlivem směřuje k aktivitní orientaci ve světě a v lidské společnosti • •Vnímání a vyjadřování různých pocitů v nás prohlubuje naši citlivost – naše pocity – dochází k uvolnění duševního napětí • •Rozvíjí samostatné a tvořivé myšlení •Kreativní přístup k řešení výtvarných otázek aktivizuje celou psychiku člověka. Přináší mu samostatnost v rozhodování, která se pak projevuje i v jiných oborech. • •Člověk se učí zacházet s hmotou a s výtvarným jazykem, s liniemi, barvami, tvary, materiály a nástroji. •Výtvarná výchova: • • Obohacuje pojmové logické myšlení obsažené v jiných předmětech svým aktivním přístupem, emočními vztahy, a mnohostranným pohledem. • •VV se tak stává prostorem, ve kterém se mohou integrovat ostatní předměty. •Osobnost učitele je nejvýznamnějším prvkem v trojúhelníku • •učivo •žák •učitel •Učitel se neptá, co dítě zná a umí pojmenovat, neptá se ho na vědomosti. •Nabízí prostor pro svobodné vyjádření. •Ptá se, co dítě prožívá, co si myslí a jak je schopno své znalosti tvůrčím způsobem využít – zajímá ho co si se znalostmi počne. • •Dává podněty. •Vytvářet a uplatňovat aktivní vztah ke světu • •Podporovat zájem o výtvarnou komunikaci. • •Rozvíjet všestranně tvořivé myšlení – nabízet jejich různé významy nebo způsoby řešení. •Kultivovat výtvarný projev •Respektovat typologické směřování žáka • •Uchovat dětem radost z výtvarného projevování •Nechat zažít dětem úspěch z výtvarné komunikace •Co by měl učitel, který učí VV vědět, umět, •sledovat: •Cíl •Zkušenost •Představa •Flexibilita a intuice •Tvořivost •Cíl • •Vím, proč tohle zrovna s žáky •dělám, vím, co tím •sleduji, vím k čemu to je. Na co to •požijí? Budou to •v životě potřebovat? K čemu je to •dobré? •Zkušenost • •Umím čerpat z vlastní zkušenosti, vím, jaké to •bylo, když jsem se podobné věci učil já. •Vím, jak jsem se cítil, co mi pomáhalo a co ne. Ale taky vím, že druzí lidé, to mohou mít jinak a že je mnoho dalších způsobů, jak dosáhnout cíle. •Pokud takovou zkušenost nemám – nedělám ze sebe chytrého, ale nebojím se experimentovat. •Zkouším nové věci, dívám se na věci z různých úhlů pohledu. •Mám respekt k myšlení a cítění dítěte a k jeho individualitě. •Představa •Mám sice svou představu o výsledku, ale netrvám na dosažení výsledku podobném v mé představě. • •Každý to má jinak – podporuji svobodu, různé vidění světa. •Výsledek může být milým překvapením a cesta může být cílem. • •Vím, že nejúčinněji působím na žáky, předávám-li jim to, co se nejvíce blíže mému způsobu vnímání, prožívání a myšlení. • •Mám respekt ke kreativitě dítěte a k jeho svobodnému rozhodování. Nechávám na žácích, aby si volili vlastní myšlenkové a výtvarné cesty. •Flexibilita a intuice •Umím se vcítit do nálady a atmosféry třídy, tuším, co v danou chvíli žáci potřebují a co by se hodilo použít za techniku, motivaci. •Nedržím se za každou cenu svého plánu, ale umím kombinovat, přizpůsobovat své představy tak, aby byly bohatší a využitelnější pro žáky v daný okamžik za daných podmínek. •Vím, že do výsledku tvůrčí činnosti se promítá moje osobnost učitele, moje energie, se kterou k práci s dětmi přistupuji i moje schopnost pohotově reagovat na nové možnosti a neobvyklé přístupy objevené dětmi v průběhu práce. •Tvořivost •Jestliže učím výtvarnou výchovu, jsem učitel tvořivosti. •Učím dívat se, slyšet, cítit a ohmatávat svět z různých pohledů a hledat v něm různé cesty a možnosti, jak svět uchopit. •Učím, jak si najít vlastní způsob, jak ztvárňovat, zaznamenávat a reflektovat okolí i sám sebe.