Věra Řoeselová SOUČASNÉ SMĚRY VE VÝTVARNÉ VÝCHOVE (od počátku osmdesátých let) Představa veřejnosti o výtvarné výchově vychází z praktického myšlení - dítě kreslí a maluje, aby umělo pozorovat a ztvárnit to, co vidí, a aby pěstovalo manuální zručnost. Rozvíjí své estetické cítění, aby poznalo krásu a umělo se z ní radovat, aby bylo schopno vkusně se oblékat a zařídit si byt. Zná základní informace o historii výtvarného umění a má zájem o své kulturní prostředí. Vyjadřuje se úpravně a v mnoha výtvarných technikách. A v neposlední řadě se připravuje na povolání, která vyžadují jistou míru zručnosti, výtvarnosti nebo představivosti. Z různých náznaků však vyciťujeme, že naše společnost nepovažuje toto výtvarné vzdělání za potřebné. Ani mladým lidem samým nestačí, seznamují-li se jen s estetickou působivostí výtvarného artefaktu nebo s výtvarnými dovednostmi. Ve srovnání s nutnou jazykovou vybaveností, se znalostí počítačové techniky nebo s orientací v přírodních vědách se zdá, že se tato podoba výtvarné výchovy přežila. Proto se setkáváme s otázkou, k čemu má výtvarná výchova sloužit, co má dítěti poskytnout nebo jaké hodnoty v něm rozvíjet. Jen plně uspokojující odpověď dokáže obhájit, proč ji řadit k základním výchovně vzdělávacím předmětům a poskytnout jí dostatečnou hodinovou dotaci. Nutnost hledat odpověď cítí především výtvarní pedagogové, kteří se již téměř dvacet let zamýšlejí nad svým působením a nad jeho výchovným smyslem. Do strohé řeči úředního dokumentu, jakým jsou platné učební osnovy, vnášejí jiskření lidské individuality - schopnost stavět na filosofických postojích ke světu, na vztazích k lidem a k přírodě, na pronikání pod povrch jevů a na soustředěném přemýšlení. Aby jejich myšlenky, které jen zvolna vstupují do širšího povědomí, neupadly po čase v zapomenutí, byla napsána tato knížka. Krátký pohled do minul os ~t d- Začátkem osmdesátých let si mnozí učitelé uvědomili význam individuálně laděného pedagogického působení. Pro vývoj výtvarné výchovy byly nejvýznamnější úvahy nad. žáky a jejich myšlenkovým světem a nad možnostmi, které se výchově nabízejí ve výtvarně výchovném procesu. Především proměnil standardní pojetí výtvarné výchovy přístup k dítěti jako k rovnoprávnému partnerovi, kde učitel nabízí dítěti tolerantní individuální péči. Nové výtvarně výchovné metody pomáhaly pootevřít dětskou duši prožitkům a úvahám a dovolily nahlížet na život nebo na umění z méně obvyklých úhlů pohledu. A že se na utváření výtvarné výchovy podílely pedagogické osobnosti s odlišným vztahem k životu, k umění a k vyjadřovacím prostředkům, zvolna se vzájemně vzdalovala také různá pojetí výtvarně výchovného procesu. Pokusy zamýšlet se nad výtvarným vedením žáků se objevily především na půdě lidových škol umění, které poskytovaly výtvarné výchově příznivé podmínky jak skladbou žáků se zájmem o výtvarné aktivity, tak hodinovou dotací. Pojetí výuky, které zdůrazňovalo odborné znalosti, tvořivé myšlení a individuální výraz práce žáků, doprovázela nenápadná apolitičnost. Od žáků navštěvujících LŠU se očekávala především úspěšná reprezentace na mezinárodním fóru. Nezájem vyšších míst vedl k relativnímu pocitu svobody, 1 • který podporoval tvůrčí hledání učitelů. Učební osnovy pro výtvarné obory LŠU, dnes ZUŠ, tomu dávaly řadu možností. Pojetí učebních osnov pro VO LŠU navazovalo na profesionální umění. Výuka se orientovala na tvorbu ateliérového typu s kvalitními výslednými artefakty. Zprvu děti dosahovaly vynikaj ich výsledků, ale po několika letech se tato cesta zpomalila a ukázala se být málo schůdná. Výtvarný projev dítěte má totiž svá omezení daná zručností, výtvarnou vybaveností a rozumovou vyspělostí dítěte. Vše, co překračuje přirozené meze, nepochází z jeho duchovního potenciálu, ale z učitele samého. Tam leží jeden z kořenů tzv. krize výtvarného projevu, jejíž účinky se projevily ve výrazném poklesu zájmu o studium ve vyšších ročnících VO LŠU i statisticky. To se také stalo signálem pro hledání nových výtvarně výchovných východisek, které obrátilo pozornost k dítěti a k jeho vnitřnímu světu. Učební osnovy pro VO LŠU byly rámcové a dovolovaly učiteli, aby poměrně malý objem výtvarné látky naplnil obsahem podle vlastního uvážení. To poskytlo prostor šťastné členění výuky v jednotlivých předmětech, které jako by předjímalo budoucí vývoj výtvarné výchovy. Myšlenkově bohatý přístup k látce a obsahu výtvarné výchovy oslabil původní artistní pojetí a nahradil je vážnějším výtvarně výchovným usilováním. Inspirativně pojatá práce z představy otevřela prostor emotivní motivaci námětu a individuální výpovědi dítěte. Koncepce kresby a malby podle skutečnosti, která připravovala žáky ke studiu na odborných školách výtvarného směru, zas napomohla ZUŠ k získání statutu školy poskytující základní umělecké vzdělání. Směřování k novému pojetí výtvarné výchovy se odehrávalo v souladu s platnými předpisy. Každý učitel, ať byl jeho pedagogický postoj jakýkoli, vkládal dětem do ruky výtvarné nástroje a materiály. Stejně je " seznamoval se základními výtvarnými problémy nebo postupy. Tvůrčí učitelé se však soustřeďovali více na otázky obsahu, než na osvojení dovedností, a zde jim rámcová koncepce učebních osnov ponechávala volnou ruku. Jak se rozrůzňovalo pojetí výuky, nabýval na významu také způsob vyjadřování - osobité směřování učitele formovalo jak obsah vznikaj ících studijnich programů, tak i jejich výtvarnou podobu. Volání po estetické dokonalosti ustoupilo snaze po autentičnosti výtvarného projevu. Proto přestávalo být významné, zda žáci zvládli beze zbytku všechny předepsané znalosti a dovednosti, ale jaké výtvarné a výrazové prostředky si volí, jak jsou schopni s nimi zacházet a jakou myšlenku dokáží jejich prostřednictvím vyjádřit. O několik let později se výběr studijních programů rozšířil o další, které přinesli vysokoškolští učitelé z kateder výtvarné výchovy několika pedagogických fakult. Ti hledali inspiraci ve filosofii, ve výtvarném umění, v různých vědních oborech nebo ve výchově k lidskosti. Jejich přínos obohatil rejstřík možností výtvarné výchovy a přispěl k poučenému pohledu na náš obor. Vznikání různých výtvarně výchovných programů bylo obtížné sledovat. Nejprve jsme se setkávali s novými myšlenkami nebo s nezvykle působícími dětskými výtvory v rámci společných pedagogických aktivit. Konkrétní informace však sledovaly spíše souvislosti s vystavovaným souborem dětských prací, než ucelený obraz o metodě. Obvykle chyběla zmínka o řádu, který žáky formuje od dětství do dospívání, o struktuře výuky nebo o prioritách, kterými se učitel řídí. A jen málokdy jsme měli příležitost sledovat různé vývojové fáze jednotlivých koncepcí nebo srovnávat deklarované postoje s výsledky výchovně vzdělávacího procesu. 2 V^v rrroXecSra«é :rr;ys;y "výt veLztrně výchovných proudů Všechny studijní programy, s kterými jsme se seznámili, obsahují základy stejné učební látky a jsou tedy v prvých letech vzájemně kompatibilní. To znamená, že respektují standardní výtvarně výchovné prvky, které ve světle filozofického přístupu ke světu a k výchově kombinují v různých proporcích. Tak se alternativní podoby výtvarné výchovy zprvu vzájemně prostupuj í a doplňují, ale během času se svými výstupy značně liší. Co dává studijním programům společného jmenovatele především, jsou základní tematické okruhy, z nichž k nám promlouvá tvář našeho světa, dále pak výtvarný jazyk a vyjadřovací prostředky. Všichni žáci ztvárňují svět pomocí linií, barev, tvarů, textur nebo materiálů a každý k tomu používá kresbu, malbu, grafiku, plastické a prostorové vyjadřování, objektovou nebo akční tvorbu. Proto jednotlivé studijní programy spojuje porozumění výtvarnému jazyku, které umožňuje, aby žáci i přes hranice rozdílných podob projevu spolu vzájemně komunikovali. Za tyto základní okruhy výtvarné problematiky lze považovat učivo, které se v různých studijních programech objevuje buďto v rovině informace, a nebo v rovině osvojení: - Výtvarné poznávání přírody a světa vytvořeného člověkem. Bezprostřední smyslové podněty, jejich prožívání a citlivé reagování - výtvarné hry a akce. * Promýšlení námětu, hledání jeho alternativních podob a obsahů, zkoumání účinků výtvarné skladby. * Rozvíjení fantazie a představivosti - asociační proměňování představy navozené známou skutečností, výtvarné parafráze. * Nadřazení individuálních vztahů k realitě nad její objektivní přepis. * Ztvárnění přírodnin a světa vytvořeného člověkem - vnímání, pozorování a vyjádření jejich povrchu i stavby, tvaru a barvy, uplatnění jejich výrazových hodnot. * Využití různých pracovních postupů - změna měřítka, volba detailů, zkoumání povrchů, využití polyekranu, zmnožování pohledů atd. - Výtvarné vyjadřování vztahů, ve světě lidí. Rozvíjení schopnosti vytvářet si citové vazby a vcítit se do různých situací 11 - hledání sebevýrazu a intuitivních forem mezilidské komunikace. * Pozorování a úvahy nad prožíváním světa člověka, nad příběhy a jevy a nad různými podobami mezilidských vztahů. * Vytváření různých forem výtvarného sdělování - spontánní výtvarný přepis pocitů a prožitků, výtvarné vyprávění, seriál či polyekranová kompozice, nefigurativní přepis zážitků a představ. * Vytváření a formulování postojů, doplnění výtvarného projevu projevem slovním, pohybovým a jiným. - Poznávání výtvarného řádu. Hry s výtvarnými materiály a nástroji, vnímání a používání jejich výrazových možností. * Poznávání řeči linií - síla, délka a směr linky, charakter lineární textury. * Porozumění řeči barev - základní barevná škála, míšení barev, barevné harmonie a kontrasty. * Poznávání tvarů - jejich vztahy v ploše a v prostoru, variace jejich velikosti, plasticity, charakteru a uspořádání. * Rozvíjení výtvarného myšlení, hledání skladebného řádu v kompozici. * Zobrazení objemu a prostoru - iluzivní a autonomní obraz hloubkových vztahů. * Seznámení se vztahem formy a funkce - vymezit a analyzovat problém, respektovat funkci navrhovaného předmětu, hledat souvislost materiálu a výtvarného řešení, vytvářet varianty řešení. * Seznámení s písmem - hra s písmeny, řazení písmen a slov, spojení písma a výtvarného návrhu do vyváženého vztahu. - Práce s uměleckým dílem. Intuitivní komunikace s uměleckým dílem - vciťování, souznění, prožívání kontaktu, vytváření postojů. * Hledání srozumitelnosti uměleckého díla pomocí analýzy užitého výtvarného jazyka. * Uplatnění uměleckého díla ve výtvarné tvorbě žáka - přepis uměleckého díla, volba detailů a výřezů, rozbor výrazových prostředků, výtvarné a výrazové posuny, animace v galerii. * Setkání s minulostí a přítomností výtvarné kultury - poznávání souvislostí mezi historií lidského rodu a výtvarným uměním, seznamování se soudobou uměleckou tvorbou a s odbornou literaturou.. * Role umění v denním životě - užité umění, knižní kultura, architektura, odívání, estetika bydlení. Co mají studijní programy ještě společného? Především jsou to některé zásady pedagogického vedení žáků. Na prvním místě stojí hluboký respekt ke kreativitě dítěte a k jeho svobodnému rozhodování. Autoři ponechávají na žácích, aby si hledali jak vlastní myšlenkové cesty, tak cesty výtvarné. Poskytují jim individuální podněty, aby dokázali samostatně vykročit za objevy, za svobodnou volbou výmluvných prostředků nebo za položenými otázkami. Stejně důležitý je respekt k myšlení a cítění dítěte. Každé je jiné - intektuálně, citově, svým výtvarným viděním a vyjadřováním, mírou všech schopností. Proto učitel nepracuje se všemi žáky současně, ani jim nedává direktivně formulované úkoly, pokyny nebo rady, ale zabývá se jedinci uvnitř skupiny. Každý autor se snaží, aby žáci o důležitých otázkách vážně přemýšleli, a současně j im s plnou morální odpovědností nabízí prostor pro svobodné vyjadřování názorů a pro argumentaci. Neptá se, co dítě zná a co dokáže pojmenovat. Táže se, co dítě prožívá, co si myslí a jak je schopno své znalosti tvůrčím způsobem využít. Tento přístup obohacuje pojmově logické myšlení obsažené v jiných vzdělávacích předmětech o aktivní přístup, především o emoční vztahy a o poučený a současně mnohostranný vhled do problematiky. Z výtvarné výchovy se tak stává všeobecně vzdělávací předmět integrující vklad řady dalších oborů. Hlavní zdroj podnětů zde leží ve volbě tématu a v osobité akcentaci jeho podstaty. Má-li být tato motivace plně využita, nelze téma přejít jediným dotekem, který redukuje mnohopohledovou 12 tvář světa rovněž na jediný a často povrchní pohled. Aby dítě porozumělo problému nebo objevilo smysl výtvarného směřování, potřebuje se dlouho a dobře dívat a uvažovat. Nosné téma zde proto nabízí řadu pohledů - žáci se k němu přibližují z více stran, sestupují k jeho mikrokosmu, vnímají ho z dálky jako celistvý fenomén. Rozkládají téma na jednotlivé složky a znovu je skládají, hledají jeho významové odstíny. K tomuto zkoumajícímu procesu poskytuje ideální prostor řetězení navazuj ících kroků ve výtvarných řadách a projektech, které všechny studijní programy také shodně využívají. J q_1c: pracovat se sbírkou al ~t ernec^t i vní c^h. programů vý~ťva_r netLo *vz ci& X ávání Rozrůstáním akčního pole výtvarné výchovy vzniká nečekaně složitá situace. Není osobnosti, která by dokázala proniknout do současné výtvarné výchovy v její plné šíři a hloubce, ani porozumět všem vědním oborům, z kterých pramení. Současně není v silách učitele využít všech postupů a technik, které výtvarná výchova nabízí, aniž by došlo k jejich diletantskému zkreslení. A pokud by se někdo tak vzdělaný a všestranný našel, nebyl by schopen v čase vyhrazeném výtvarné výchově všechny její polohy smysluplně s žáky zpracovat. Poslední zkušenosti ukazují, že vytvořit vyváženou a logicky provázanou univerzální koncepci není snadné a dnes dokonce snad ani možné. Proto se objevuje otázka, zda používat jeden plně vyčerpávající model výtvarné výchovy, který by vyhovoval všem žákům a učitelům nebo zda si volit jeden z alternativních programů, kde by učitel tuto volbu přizpůsoboval složení třídy a svému vztahu ke světu. V tomto duchu byly koncipovány učební osnovy Obecné a Občanské školy. Ukázalo se, že jsou funkční tam, kde výtvarné výchově učí kvalifikovaný učitel vybavený výběrem informací o současném stavu výtvarné výchovy a potřebnými výtvarnými dovednostmi. Při těchto úvahách se vynořuje myšlenka, do jaké míry jsou potřebné plně závazné učební osnovy. Ve výtvarném vzdělávání nejde o osvojení odborných informací, kdy jedna bez druhé ztrácí v dané hierarchii význam. Podstatné je, jak základní poznatky, které prostupují celou výtvarnou výchovou, uchopit, vrstvit je a kombinovat a jejich prostřednictvím vyjádřit myšlenku. Také se ukazuje, jak se každá skupina žáků liší a jak se její zaměřenost v průběhu času mění. V citlivé oblasti výchovy a tvorby je nezbytná také aktualizace programu, která bere na zřetel sociální skladbu obyvatelstva a charakter místa, kde se škola nachází - město, vesnice či sídliště. Jistě nelze souhlasit s anarchií, která by vyplnila prostor výtvarné výchovy chaosem. Proměnlivé a mnohotvárné prostředí výtvarného vzdělávání potřebuje zřetelnou strukturu, která by obsahovala uspořádání pedagogických zásad, myšlenek a informací, jejich vzájemných vztahů a významů. Ověřené východisko zde nabízejí rámcové učební osnovy se základními výtvarně výchovnými standardy, které se v minulosti v ZUŠ plně osvědčily a vnesly do jejich vývoje dynamiku. Mnohosti výtvarné látky by vtiskly závazný systém a současně by nedovolily učiteli, aby bezmyšlenkovitě opakoval recepty staré několik desetiletí. S plnou odpovědností lze říci, že pro budoucnost celého našeho oboru jsou rámcové a alternativní učební osnovy využívající pedagogickou aktivitu učitele nezbytné. 13 Pro jakou cestu se tedy rozhodnout? Učitel působí na žáky nejúčinněji, předává-li jim to, co se nejvíce blíží jeho vlastnímu způsobu vnímání problémů, jejich prožívání a promýšlení, v čem cítí tajemství, sílu a bohatství podnětů. Pokud vychází pedagog od sebe, je-li upřímný a tolerantní, pak otevírá dialog, v němž se pohledy a názory vyvíjejí a proměňují. Svým vystupováním působí přesvědčivě a motivuje děti ke spontánní spolupráci. Z tolerantního přístupu k jiným názorům a jiným způsobům výtvarného vyjadřování může vyrůst vztah vzájemné úcty, v němž se daří výchově člověka. Proto by se měl každý učitel pozorně seznámit se všemi nabízenými alternativami a uvědomit si, který program souzní s jeho vlastním cítěním a myšlením. Tato volba není snadná. Každý z programů je plodem vyhraněného autora, a proto jsou zde jeho myšlenky obsaženy v krystalické čistotě. Vyjadřují určitou krajnost, filosoficky a výtvarně vyhraněný názor. Ten dokáže bezvýhradně sledovat jen několik jedinců, kteří se pohybují v autorově blízkosti nebo v názorově příbuzném prostředí. Ukazuje se, že vklad těchto vyhraněných osobnosti lze snáze přijímat v podobě impulsů než závazných pokynů. Proto jsou jednotlivé studijní programy koncipovány natolik volně, aby se na nich mohli učitelé a žáci spolupodílet. Každý z nás je totiž zcela jiný - má kořeny v jiném prostředí, jeho dětství se nepodobalo žádnému jinému, zajímají ho odlišné knížky, informace a události. Proto nejsme sto převzít myšlenkový svět někoho druhého, ale dokážeme využít jeho podnětů pro vlastní obohacení a tedy i obohacení výuky. Žádný alternativní program není nejlepší nebo bezvýhradně přijatelný. Každý lze obdivovat nebo na něm nacházet nedostatky Někdy se setkáme s výtkou, že poněkud omezuje svobodnou volbu vyjadřovacích prostředků, jindy, že dostatečně nerozvíjí výtvarné či mentální schopnosti žáků. Tam, kde je kladen důraz na silný vztah k materiálu, lze říci, že zůstává poněkud stranou věcný přepis skutečnosti nebo výtvarná výpověď dítěte. Při volbě programu proto záleží především na tom, jak jeho filosofie a obsah odpovídá na otázky, které si učitel sám klade, nebo jaké možnosti se mu nabízejí v konkrétních podmínkách školy. Musí také uvážit, je-li schopen v duchu zvoleného programu upřímně motivovat děti a dokáže-li je zvolenou cestou řadu let provázet. Aby si učitel mohl vybrat některý ze studijních programů, musí v prvé řadě začít sám u sebe a uvědomit si všechny motivy, které určují jeho pohled na výtvarnou výchovu a na její smysl. Je těžké přemýšlet způsobem, kterým uvažovali autoři studijních programů, a hledat, co je ve vlastním přístupu k pedagogické práci podstatné. V čem spočívá důvod, že se někdo stal učitelem, v čem cítí význam své volby a čím je v jeho hodnotovém systému učitelské poslání. Co pro něj znamená výtvarná výchova - k jakým cílům směřuje a jaké poznání může dítěti zprostředkovat. A v neposlední řadě zvážit, do jaké míry dokáže děti citově, intelektuálně nebo duchovně obdarovat. Další je třeba zaměřit k vlastní psychologické a výtvarně typové orientaci. Někdo je racionální a jiný citově impulsivní, další má vztah k přírodě a k lidem, jiný přistupuje k životu jako romantik či naopak pragmatik. Po výtvarné stránce se třebas výrazně liší učitelé se silným vztahem k materiálu od těch, kteří cítí silný vztah k realitě. Učitel s introvertní inklinací zas nalezne blízkou řeč s programy, které sestupují hluboko pod povrch podob a jevů. Pokud si učitel dobře zváží své možnosti, objeví myšlenkový model, který je mu blízký, a najde způsoby, jak individuálně rozvést všechny jeho inspirativní prvky. Toto hledání může spojit i více studijních programů a vytvořit osobitě obohacené pojetí výuky. Naopak, v některém z programů, 14 který "učitel v duchu odmítá, může nalézt jiný druh informací nebo příklad jiného uvažování. Z posledních odstavců by se mohlo zdát, že látka výtvarné výchovy podléhá libovůli učitele. Zbývá si tedy zopakovat, proč je osobnostní volba učitele tak významná a co by si měl žák z hodin výtvarné výchovy nezbytně odnášet. Výtvarná výchova dítě učí vnímat sebe sama, skrze sebe pozorovat okolní svět a rozumět mu. Chápat informace a jevy v souvislostech a být schopen veškeré podněty a skutečnosti chápat ve vzáj emných vztazích. Klást otázky a odpovídat si na ně. Tvořivě myslet, samostatně hledat řešení výtvarných problémů, používat výtvarný jazyk a základní vyjadřovací prostředky, poznávat svět výtvarné kultury. Posun k závažným výchovným otázkám však neznamená, že výtvarná výchova opouští své klasické výtvarné hodnoty, ani znalosti, zkušenosti a dovednosti, které pro ni byly v minulosti důležité. Staví je však do role nástroje pro významnější výchovné záměry. Je-li cílem výtvarného vzdělávání výchova k humanisticky orientovanému uvažování a k svobodné tvorbě jako kreativnímu projevu lidského ducha, osobnost pedagoga je nejvýznamnějším prvkem v trojúhelníku učivo - žák - učitel. Bude-li učitel lhostejně klást před žáky požadavky učebních osnov, nezíská je pro tvořivé a lidsky citlivé myšlení. Ztotožní-li se vnitřně s individuálně zvoleným programem a jeho náplní, vloží do snahy o výchovu a vzdělávání dětí maximální úsilí a lidskou pravdivost. Jen tehdy může přinést jeho snaha ovoce. Výsledkem všech těchto úvah je zjištění, že každý učitel je autorem vlastního výtvarného programu. Tento přehledný slovník mu usnadňuje možnost formulovat a seřadit vlastní myšlenky a výtvarně výchovné záměry. Poskytuj e mu základní informace o existujících řešeních a o jejich stavbě. Nabízí mu, aby některé z výtvarných priorit, které tyto programy předkládají, přijal, přizpůsobil si je nebo je zavrhl. Půjde-li výtvarná výchova touto cestou, bude brzy třeba připsat k této knížce pokračování. Použitá literatura: - Autorský kolektiv: Učební osnovy pro VO ZUŠ - základní studium, rozšířené studium a specializované studium, účelový náklad MŠMT ČR, 1980 až 1981 - K. Cikánova: Kreslete si s námi, Aventinum, Praha, 1992 - K. Cikánova: Malujte si s námi, Aventinum, Praha, 1993 - K. Cikánova: Objevujte s námi tvar, Aventinum, Praha, 1995 - K. Cikánova: Objevujte s námi textil, Aventinum, Praha, 1996 - K. Cikánova: Tužkou, štětcem nebo myší, Aventinum, Praha, 1998 - L. Čarný, D. Fischer: Učebné osnovy pre výtvarný obor základnej umeleckej školy, MŠ Slovenskej republiky, Bratislava, 1995 - J. David: Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén, Fantisk, Polička, 1993 - Z. Holomíčková: Poznávání, hodnocení a prožívání světa, Návrh učebních osnov pro VO ZUŠ (dosud nepublikováno) - Z. Holomíčková: Nad všemi zahrádkami je jedno společné nebe I. aneb výtvarná výchova jako příležitost k syntéze obrazu světa, Výtvarná výchova, č. 1, str. 7, 1993-1994 - Z. Holomíčková: Nad všemi zahrádkami je jedno společné nebe II. aneb výtvarná výchova jako příležitost k syntéze obrazu světa, Výtvarná výchova, č. 3, str. 43, 1993-1994 - M. Pohnerová: Duchovní a smyslová výchova, I. díl, Fantisk, Polička, 1992 - M. Pohnerová: Duchovní a smyslová výchova, II. . díl, DPT Centrum Lorenc, Svitavy, 1994 15 M. Pohnerová: Duchovní a smyslová výchova, III. díl, Ježek, Rychnov nad Kněžnou, 1997 V. Roeselová: Řady a projekty ve výtvarné výchově, Sarah, Praha, 1997 V. Roeselová: Návrh učebních osnov předmětu Výtvarná výchova v 1. až 5. ročníku obecné školy, . . . V. Roeselová: Návrh učebních osnov předmětu Výtvarná výchova v 6. až 9. ročníku občanské školy, ... V. Roeselová, J. Slavík: Návrh evaluačních hledisek pro předmět Výtvarná výchova (dosud nepublikováno) V. Roeselová, I. Zhoř: Návrh standardů vzdělávání pro předmět Výtvarná výchova (dosud nepublikováno) J. Slavík: Artefiletika, Návrh učebních osnov pro VO ZUŠ (dosud nepublikováno) J. Slavík: Od výrazu k dialogu ve výchově (Artefiletika), Karolinum, Praha, 1997 16 Závě _zr ^m Rozrůzňování výtvarné výchovy a objevování nových myšlenek systematicky sleduji již téměř dvacet roků. Snad proto se mi podařilo zachytit nástup těchto trendů již v osmdesátých letech, podobně jako první náznaky projektového vyučování. Dlouhodobé monitorování prokazuje, že jde o směřování stabilní a pro vývoj našeho oboru neobyčejně potřebné. Proto jsem se pokusila položit vedle sebe záznamy o jednotlivých proudech ve výtvarné výchově, přehledně seřadit myšlenky a postoje jejich autorů a ukázat, co je pro ně společné a jakými cestami se ubírají k cíli. Tato knížka vznikala obtížně. Na jejím obsahu se podílelo v rozmezí dvaceti let čtrnáct autorů a autorských týmů. Autoři některých starších programů již nežijí, a proto byly jejich koncepce renovovány jinou rukou, aby obsáhly změny, které přinesl vývoj našeho oboru a výtvarného umění. Také se ukázalo být nezbytné propojit všechny programy společným uspořádáním, které je plně srovnatelné. Proto jsem přikročila k úpravám, které poněkud pozměnily stavbu výchozích materiálů. Veškerá použitá literatura včetně nepublikovaných zpráv, návrhů učebních osnov a jiných materiálů je však uvedena v závěru úvodní části. Můj upřímný dík patří v prvé řadě všem, kdo pochopili můj záměr a přijali i nutná omezení, která z něj vyplývala. Kdo se mnou ochotné a trpělivě spolupracovali, pomáhali mi připomínkami a poskytli mi obrazové materiály. Dále děkuji těm, kdo mi pomáhali odbornou radou při úpravách textu, především Haně Dvořákové, Janu Slavíkovi a Pavlu Šamšulovi. Nechci zapomínat ani na mou rodinu, která mi vytváří optimální podmínky pro práci a pomáhá mi při vydávání knížek o výtvarné výchově. Čtenáři zbývá posoudit, zda jsme v našem uvažování objevili reálný smysl výtvarné výchovy příštích let. Zda jsme objasnili význam předmětu, který v sobě nese integraci znalostí, výtvarného myšlení a^ etických postojů. Zda se zde rýsuje přínos, který současný člověk pro svůj vyvážený pohled na svět skutečně potřebuje. Pokud tuto obohacenou podobu výtvarné výchovy veřejnost přijme jako nezastupitelný prvek ve vzdělávání mladé generace, podařilo se obhájit její místo ve struktuře výchovy a vzdělávání. 17