1. Měření a analýza didaktické vybavenosti učebnic Koeficienty didaktické vybavenosti se stanovují jako procentuální podíl počtu komponentů v učebnici využitých ku počtu komponentů možných. Kromě celkové didaktické vybavenosti učebnice (E) lze díky nim zjistit využití aparátu prezentace učiva (EI), využití aparátu řídícího učení (EII), aparátu orientačního (EIII), dále využití komponentů verbálních (Ev) a obrazových (Eo). 1.1 Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnic (E) Jak už bylo uvedeno výše, celkem ve struktuře učebnice rozlišujeme 36 komponentů. Při výpočtu koeficientu E je nutno zjistit celkový počet komponentů n, které se v učebnici skutečně vyskytují a postupovat podle vzorce: E = n/36 . 100 Čím více se hodnota E blíží horní hranici 100 %, tím je didaktická vybavenost vyšší. 1.2 Koeficient využití aparátu prezentace učiva (EI) Učivo je studentům prezentováno verbálně a pomocí obrazových komponentů. Právě učebnice zeměpisu obsahují vysoký podíl tzv. neverbálních geografických informací. Aparát prezentace učiva obsahuje podle J. Průchy (1998) devět verbálních a pět obrazových komponentů. Pro výpočet koeficientu EI je tedy nutné počet n1 zjištěných komponentů aparátu prezentace učiva v dané učebnici použít ve vzorci: EI = n1/14 . 100 1.3 Koeficient využití aparátu řízení učení (EII) Má-li být učebnice skutečně edukačním médiem a ne jen sbírkou informací, musí její autor věnovat dostatečnou pozornost aparátu, který žákovo učení řídí. Prvky tohoto aparátu tvoří právě polovinu všech strukturních komponentů učebnic. Podle J. Průchy (1998, s. 141 a 142) je to čtrnáct verbálních a čtyři obrazové komponenty. Pro výpočet koeficientu EII potřebujeme znát počet komponentů aparátu n2 skutečně zastoupených v dané učebnici: E = n2/18 . 100 1.4 Koeficient využití aparátu orientačního (EIII) Při zjišťování zastoupení orientačního aparátu ve zkoumaném vzorku učebnic byly naměřeny pouze dvě různé hodnoty 50 % a 75 %. Aparát tvoří čtyři verbální komponenty. Jejich skutečné zastoupení n3 použijeme ve vzorci pro výpočet koeficientu EIII: EIII = n3/4 . 100 1.5 Koeficient využití verbálních komponentů (Ev) Jak vyplývá z výčtu všech strukturních komponentů didaktické vybavenosti učebnic (kap. 4.2.1), lze je rozdělit na skupinu verbálních (celkem 27) a obrazových komponentů (celkem 9). Pro stanovení výše koeficientu využití verbálních komponentů se zjišťuje jejich skutečný výskyt nv v učebnici a tato hodnota je dosazena do vztahu: EV = nv/27 . 100 1.6 Koeficient využití obrazových komponentů (Eo) Výše koeficientu využití obrazových komponentů Eo odpovídá počtu zastoupení no z celkového počtu devíti komponentů v učebnici. Jeho procentuální hodnotu zjistíme pomocí vztahu: EO = no/9 . 100 Strukturní komponenty učebnic zeměpisu UČEBNICE I. APARÁT PREZENTACE UČIVA A. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Výkladový text prostý 2. Výkladový text zpřehledněný (přehledová schémata, tabulky aj.) 3. Shrnutí učiva k celému celku 4. Shrnutí učiva k tématům (kapitolám, lekcím) 5. Shrnutí učiva k předchozímu ročníku 6. Doplňující texty (dokument, citace materiálů z pramenů, tabulky aj.) 7. Poznámky a vysvětlivky 8. Podtexty k vyobrazením 9. Slovníčky pojmů cizích slov aj. B. OBRAZOVÉ KOMPONENTY 1. Umělecká ilustrace 2. Nauková ilustrace (schematické kresby, modely aj. 3. Fotografie 4. Mapy, kartogramy, kartodiagramy, plánky, grafy… 5. Obrazová prezentace barevná (tj. použití nejméně jedné barvy odlišné od textu) X = A+B II. APARÁT ŘÍDÍCÍ UČENÍ C. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) 2. Návod k práci s učebnicí (pro žáky nebo učitele) 3. Stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky aj. před celkovým učivem ročníku) 4. Stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky aj. před nebo v průběhu lekcí, témat) 5. Odlišení úrovní učiva (základní – rozšiřující, povinné – nepovinné apod.) 6. Otázky a úkoly za tématy 7. Otázky a úkoly k celému ročníku (opakování) 8. Instrukce a úkoly k předchozímu ročníku 9. Instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, pozorováním apod.) 10. Náměty pro mimoškolní činnosti s využitím učiva (aplikace) 11. Explicitní vyjádření cílů učení pro žáky 12. Prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy a jiné způsoby hodnocení výsledků učení) 13. Výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, správné odpovědi apod.) 14. Odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura aj.) D. OBRAZOVÉ KOMPONENTY 1. Grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení aj.) 2. Užití zvláštní barvy pro určité části verbálního textu 3. Užití zvláštního písma (kurzíva, tučné aj.) pro urč. části verbálního textu. 4. Využití přední nebo zadní obálky (předsádky) pro schémata, tabulky, aj. Y = C+D III. APARÁT ORIENTAČNÍ E. VERBÁLNÍ KOMPONENTY 1. Obsah učebnice 2. Členění učebnice na tematické bloky, kapitoly, lekce aj. 3. Marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. 4. Rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) Z = E V = A+C+E, W = B+D HODNOCENÍ (%) EI koef. využití aparátu prezentace učiva (X:14). 100 EII koef. využití aparátu (Y:18). 100 EIII koef. využití aparátu (Z:4). 100 Ev koef. využití verbálních komponentů (V:27).100 Eo koef. využití obrazových komponentů (W:9).100 E celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnic /(V+W): 36/. 100 Podklady pro výpočet koeficientů míry T Příloha obsahuje dílčí výsledky výzkumu jednotlivých učebnic. U každé z nich bylo podrobeno analýze deset vybraných vzorků textu. Pro určení koeficientů míry T bylo nezbytné v každém ze vzorků určit počet slov, vět a sloves. Dále pak počet běžných, odborných, faktografických a číselných pojmů. Jejich sečtením jsme získali celkový počet pojmů v každém vzorku. Tabulky obsahují rovněž počty pojmů, které se více než jedenkrát opakovaly. Pro úplnost v příloze uvádíme také přesné hodnoty vypočtených koeficientů. v celkovém počtu pojmů (h): 44,9935 Výpočet syntaktické obtížnosti Ts: Průměrná délka věty 17,3140 Prům. délka větných úseků 11,8362 Syntaktická obtížnost textu Ts 20,4932 Výpočet sémantické obtížnosti Tp: 24,9323 Celková obtížnost textu T = Ts + Tp: 45,4255 Koeficienty hustoty odborné informace (%): v celkovém počtu slov (i): 16,5155 v celkovém počtu pojmů (h): 44,9935