Didaktika přírodopisu 1 Př. 5 – Přípravná fáze výuky – Výukové cíle Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Osnova přednášek • •RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů •Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV •Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze •Organizační formy výuky přírodopisu •Metody výuky přírodopisu •Prostředky výuky přírodopisu •Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu •Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu •Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy •Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ •Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. • • •Student bude schopen…. • •….vlastními slovy vysvětlit pojem „výukový cíl“ •….obhájit proč má učitel formulovat výukové cíle •….stručně shrnout zásady správného formulování výukových cílů •…. vysvětlit rozdíl mezi kognitivním, afektivním a psychomotorickým výukovým cílem •…..formulovat cíle vyučovací hodiny •….vymyslet příklad kognitivního, afektivního a psychomotorického výukového cíle na hodinu přírodopisu •….objasnit princip typologie výukových cílů •…vysvětlit v čem spočívá Bloomova klasifikace kognitivních VC – Obsah výuky – učivo 4. Přednáška •Plánování a příprava výuky •Realizace a řízení vyučovací jednotky •Diagnostická fáze v průběhu výuky •Sebevaluace • Práce učitele je v průběhu výuky rozdělena do několika fází: 1. Plánování a příprava výuky UČIVO (A) •OBSAH •ROZSAH Co učit ? Jak učit ? FORMY VÝUKY (C) METODY VÝUKY (D) PROSTŘEDKY VÝUKY (E) VÝUKOVÉ CÍLE (B) Proč učit ? B) Proč učit ? – Cíle výuky Výukový cíl = „představa o kvalitativních a kvantitativních a změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky“ (Kalhous & Obst, 2002) Výchovně vzdělávací cíl = „ zamýšlený výsledek, k němuž výuka směřuje. Vyjadřuje se ve změnách, jejichž je dosaženo v celkovém osobním vývoji žáka“ (Altmann & Horník 1985) => Co se má žák naučit Vzdělání Vzdělávání Výchova Výuka Vyučování = souhrn všech vědomostí a dovedností, které máme. Získáváme je vzděláváním, výukou a studiem. = proces osvojování znalostí, dovedností a postojů. Výsledkem tohoto procesu je vzdělání. = cílevědomé formovaní lidské osobnosti (všech 5 jejích složek) = sociální systém, ve kterém dochází k interakci mezi učitelem, žákem a učivem. = „činnost učitele“ , někdy synonymum výuky BOX 1 : Důležité pojmy B) Proč učit ? – Cíle výuky Cíl normativní (RVP): pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání Cíl zvláštní: „přírodověda, přírodopis a biologie poskytnou ucelený systém vybraných poznatků z různých oborů biologie“ (Altmann a Horník, 1985) Cíl specifický ….pro výuku přírodovědy, přírodopisu a biologie Cíl etapový …pro 6.ročník Cíl dílčí ….pro tématický celek Cíl konkrétní ….pro vyučovací jednotku Cíl obecný: všestranně rozvinutá osobnost=> složky: rozumová, duševní, tělesná, estetická a etická •Klasifikujeme je podle 3 základních složek učiva (výjimka DOVEDNOSTI) => 3 skupiny VC • vKognitivní výukové cíle • (syn.: intelektuální, vzdělávací, informativní) • vAfektivní výukové cíle • (syn.: postojové, hodnotové, emocionální, výchovné) • vPsychomotorické výukové cíle • (syn. : výcvikové, operační, činnostní) • Taxonomie výukových cílů vKognitivní výukové cíle (syn. = poznávací, intelektuální, vzdělávací, informativní) •= to, co si mají zapamatovat, vybavit, odvodit, určit význam, zařadit do nových souvislostí •- náročnější na myšlenkové operace (analýza, syntéza, hodnocení apod.) => vymezují znalosti, vědomosti, intelektuální dovednosti, schopnosti a návyky které si má žák osvojit vKognitivní výukové cíle ZNALOST VĚDOMOST DOVEDNOST SCHOPNOST NÁVYK = osvojení si faktů, pojmů a zákonitostí (to, co si zapamatují) = osvojená, zapamatovaná a pochopená fakta a vztahy mezi nimi (pamatují si to a chápou v souvislostech) = cvikem získaný předpoklad k úspěšnému vykonávání určité činnosti (opakováním si to zautomatizují) = psychická vlastnost člověka, která je podmínkou úspěšného vykonávání nějaké činnosti (obecnější předpoklad než dovednost) = opakováním získaný sklon k vykonávání určité činnosti (př. hygienické návyky) v Afektivní výukové cíle (syn. = postojové, hodnotové, emocionální, výchovné) •=> budování zájmů, postojů, hodnot a přesvědčení = jak se mají projevovat - závisí na kognitivních VC, ale významově je převyšují v Afektivní výukové cíle ZÁJMY POSTOJE HODNOTY PŘESVĚDČENÍ = specifické poznávací zaměření na předměty a jevy (to, co mě zajímá – baví mě se tomu věnovat) = vztah (pozice) zaujímaná k různým jevům = „odraz významu skutečnosti pro člověka“ (jakou to má pro mě cenu) = postoj, který je uplatněn v oblasti rozumové (co je pro mě normou) •= > dovednosti psychomotorické (senzomotorické) v Psychomotorické výukové cíle (syn. = výcvikové, operační, činnostní) -jaké psychomotorické dovednosti by měli žáci získat - smyslové učení od bezděčných pohybů až k těm složitým -zdokonalují se opakováním (na ZŠ hlavně v TV, HV, PČ apod.) př. práce s mikroskopem práce s lupou, nebo jinými přístroji a pomůckami Existují také odlišné typologie VVC podle Altmanna a Horníka (1985), také Maslowski (1990) §Kognitivní (poznávací) – znalosti, vědomosti, dovednosti, schopnosti, návyky a pochopení §Cíle v oblasti přesvědčení (někdy též axiologické) – zájmy, postoje, přesvědčení §Cíle v oblasti jednání - chování a volní jednání § • ØVím co chci, mohou zvolit jak a dosáhnout účelu (rozsah učiva uspořádání učiva, metody, organizační formy apod.) ØKontrolovatelnost je předpokladem hodnocení výuky ØAutoregulace výuky za strany žáka (když zná konkrétní cíl, tak ví co se po něm chce a zda toho dosáhl) Formulace výukových cílů ? Proč formulovat VC? 1.Komplexně 2.Konzistentně (soudržně) 3.Kontrolovatelně •4. Přiměřeně • Jak formulovat VC? •– všechny tři typy VC (ne vždy jde) • Kognitivní – co a jak se má žák naučit (jaký typ úloh bude muset umět vyřešit – viz hladiny VC podle Blooma) • Afektivní – jak může učivo ovlivnit hodnoty a postoje žáků • Psychmotorické – jaké psychomotorické dovednosti má žák získat (rozvíjet apod.) – př. Pracovat s mikroskopem, zvládnout techniku biologické kresby, zhotovit nativní/trvalý preparát, zhotovit příčný řez atd. 1. Komplexnost VC 2. Konzistentnost (soudržnost) VC – z hlediska vnitřních vazeb mezi cíli (podřízenost nižších cílů vyšším, závislost vyšších cílů na dosažení nižších) •– jasně formulovat co má žák v které etapě učení umět (zvládnout) •– nejjednodušší u kognitivních a psychomotorických cílů • (fixace afektivních cílů je dlouhodobou záležitostí – obtížně kontrolovatelné) • • - formulace požadovaného výkonu žáka • př. dokáže nakreslit schéma stavby rostlinné buňky • odvodí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou… • - případně podmínky ( za jak dlouho žák odpoví, zda pracuje samostatně, s učebnicí, klíčem apod.) • - norma výkonu – vztah k určenému specifickému cíli (kolik úloh z celkového počtu je schopen vyřešit, kolik chyb může udělat – měření, překlad 3. Kontrolovatelnost VC -tak, aby by byly splnitelné pro většinu žáků – formulovat VC přiměřeně věků, jednotlivci (mentální úroveň, afektivní a psychomotorická úroveň žáka) =>diferenciace VC - náročnější VC pro nadanější žáky 4. Přiměřenost VC §Cíle = téma hodiny • př. Stavba rostlinné buňky • Dýchací soustava- nemoci §Cíl vyjadřuje učitelovu činnost • př. naučit žáky pracovat s mikroskopem • §Příliš obecně formulovaný VC • (chybí podmínky, kvalita, kritéria žákova výkonu) • př. poznat ptáky, kteří přezimují u nás • Nejčastější chyby při formulaci VC - - Taxonomie výukových cílů vKognitivní výukové cíle - Bloomova taxonomie – viz seminář - Niemierkova taxonomie vAfektivní výukové cíle - Kratwohlova taxonomie - Niemierkova taxonomie vPsychomotorické výukové cíle - Daveova taxonomie -Autor: Benjamin Bloom (v díle Taxonomy of Education Objectives),1956 -Podrobně rozpracováno např. v Pasch, M. et al.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. • • 1. zapamatování (znalost) • 2. porozumění • 3. aplikace • 4. analýza • 5. syntéza • 6. hodnotící posouzení (hodnocení) •- Viz seminář - 1. Bloomova taxonomie kognitivních VC -základem je postupné zvnitřňování (internalizaci) hodnot -5 kategorií (každá z nich má subkategorie) • •1. přijímání (vnímavost) – žák je schopen vnímat a přijmout podnět •2. reagování – žák je aktivnější a více zainteresován •3. oceňování hodnoty – žák chápe vnitřní hodnotu (užitečnost) •4. integrování hodnot (organizace) –integrace hodnot do soustavy •5. integrace hodnot v charakteru – hodnoty zaujmou pevné místo v řebříčku hodnot žáka • 2. Kratwohlova taxonomie afektivních VC -5 kroku, které vedou k automatizaci psychomotorické činnosti • 1.Imitace (nápodoba) – žák vědomě napodobuje psychomotorickou činnost 2.Manipulace (praktická cvičení) – žák je schopen podle návodu vykonávat psychomotorickou činnost •3. Zpřesňování – žák provádí psychomotorickou činnost přesněji a účinněji •4. Koordinace – žák koordinuje svoje pohybové činnosti v logickém sledu •5. Automatizace – automatizace činnosti – maximální výkon při minimu energie • 2. Daveova taxonomie psychomotorických VC hodnoceni pokroku „Měli byste pravidelně hodnotit pokrok žáků“ Zdroj: Kyriacou (2004) •Použité obrázky •http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg •http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg •http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg •http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 •http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg • • •Literatura: •ALTMANN, Antonín & HORNÍK, František: Vyučovací kapitoly z didaktiky biologie. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. • •KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto: Školní didaktika. 1. Vyd, Praha: Portál, 2002, 448 s. • •KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele. 1. Vyd, Praha: Portál, 1998, 155 s. • •