Pedagogická diagnostika • • • •Zora Syslová •2010 • 5. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ • • pozorování • - nestrukturované • - strukturované • škály • dotazník • anamnéza • rozhovor • rozbor dětských výtvorů a prací • POZOROVÁNÍ •= základní a nezastupitelná metoda • •„Pozorování ..... je proces systematického sledování •a zaznamenávání projevů dítěte (i učitele) s cílem •rozhodnout o optimálním vedení dítěte. Není •omezeno na školní třídu, probíhá všude, kde •dochází k interakci mezi dětmi, dětmi a dospělými, •kde se dítě nějakým způsobem projevuje.” • (Zelinková, 2001) – • ŠKÁLY •= umožňují sledovat míru nebo intenzitu sledovaného jevu •Nejméně 3, nejvýše 9 stupňů •Kategoriální škála (příklad): •ZAUJETÍ HROU •U zvolené činnosti dlouho vydrží •Občas si přestává hrát •Od hry neustále odbíhá, nevydrží u ní • •Pořadová škála •Grafická škála •Likertovy škály •Hospitace je můj oblíbený způsob práce: •Silně souhlasím-souhlasím-ani souhlasím, ani nesouhlasím-nesouhlasím-silně nesouhlasím •Numerická škála Hodnotící stupnice 1 2 3 4 5 nikdy výjimečně občas často pravidelně ne, neděláme to, mezi dětmi se takové chování a jednání nevyskytuje víme o tomto projevu (situaci), ale daří se naplnit jen sporadicky, spíše náhodně snažíme se vědomě záměr naplnit, vést děti, někdy se nám daří, ale přicházejí i situace, kdy se nedaří již víme dobře jak věci zařídit, ale pokaždé optimálního výsledku nedosáhneme, děti se dovedou projevit žádoucím způsobem, ale ne vždy, mají svoje výkyvy daří se nám spolehlivě dosahovat optimálních výsledků, všechny děti se uvedeným způsobem chovají vždy, takový způsob jednání je pro nás samozřejmostí a pravidlem DOTAZNÍK •Cíl dotazníku – přesná formulace ve vztahu ke stanovenému diagnostickému problému (z něj vychází formulace otázek). •Struktura dotazníku – rozdělení na okruhy (problémy) a ty jsou naplněny položkami. •3 části – úvodní (vysvětlení cíle, vysvětlení vyplňování) • - druhá část (položky) • - třetí část • Druhy otázek (podle stupně otevřenosti): –otevřené, nestrukturované – ponechávají volnost ve vyjádřeních (umožňují hlubší proniknutí ke sledovaným jevům, obtížnější pro vyhodnocování) –uzavřené, strukturované - výběr z určitého počtu připravených odpovědí (omezující hotovými odpověďmi, jednodušší pro vyplnění i zpracování) –polouzavřené – nabízí varianty odpovědí + možnost doplnění vlastního vyjádření • ANAMNÉZA •„Anamnéza je jednou z metod, jejíž pomocí •získáváme takové informace z uplynulého •života žáka, které mohou přispět k objasnění •současného stavu” (O. Zelinková, 2003) •Anamnéza (podle zaměření): -osobní (vývojová) -rodinná (výchovná) • •Anamnéza osobní (vývojová) : –průběh těhotenství, porod, poporodní vývoj (hlavně těsně po porodu) –průběh vývoje v prvních letech života • (psychomotorika, řeč, nemoci, úrazy, hospitalizace, smyslová postižení, atp.) • •Anamnéza rodinná: –základní údaje (o rodině, rodičích) –vztahy v rodině (mezi rodiči, k dítěti, k dalším členům rodiny) –výchovný styl –sourozenci ROZHOVOR •strukturovaný •polostrukturovaný •nestrukturovaný rozhovor, který doplňuje další metody • ROZBOR DĚTSKÝCH VÝTVORŮ A PRACÍ •Průběh a výsledky činnosti odráží vnitřní •život a prožitky dítěte. • •Doplňující metoda: –Rozbor pracovních listů –Rozbor výsledků herních a pracovních činností –Rozbor kresby • • •Co v kresbě dětí sledovat: • –způsob řešení v daném prostoru –úchop a držení tužky, vedení čar –volbu tématu a zpracování –případné disproporce –nápadnosti v kresbě •