Dítě se sluchovým postižením BABYMain140x123 Sluchové postižení * * nejtěžší bariéra v komunikaci * * odráží se do celého vývoje osobnosti * * nejzávažnější – důsledky těžkých sluchových vad Vada sluchu se odráží v oblasti: * * poznávací (pocity, zvuky, představy) * * vztahů k prostředí (zjm. sociálnímu) * * osobnosti (emotivní, volní sféra) * * * * Důsledky sluchových vad: * mluva – při nedostatečné (chybějící) sluchové kontrole je deformována * * myšlení – vzniká nezávisle na řeči (statické, nepohotové) * * orientace v prostoru – neschopnost lokalizovat předměty, špatná reakce na nenadálé změny Klasifikace sluchových vad * dle doby vzniku * * * dle typu * * * dle stupně Klasifikace sluchových vad – doba vzniku: * vrozené – geneticky podmíněné, kongenitálně získané (prenatální, perinatální zátěž) * * * získané – před fixací řeči (prelingválně), po fixaci řeči (postlingválně) Klasifikace sluchových vad – dle typu: * * periferní * * * centrální – poškození centrálního nervového ústrojí sluchového analyzátoru Klasifikace sluchových vad – stupeň postižení: * * nedoslýchavost (lehká, středně těžká, těžká) * * hluchota (úplná, praktická) * * ohluchlost – ztráta sluchu v průběhu života Sluchová protetika – nedoslýchavost: * * sluchadla * * osobní zesilovače * * pomůcky pro zesílení televize, telefonu REAL_family c21_01_pict_sd_group Sluchová protetika – neslyšící: * * * * * Kochleární implantát 292933--kochlearni-implantat--1-120x90p0 childrens_cochlear_implant_clothing Odezírání odezírání Prstová abeceda prstova-abeceda-pro-jednu-ruku prstova-abeceda-pro-dve-ruce Znaková řeč znak znakova_rec_neslycici_1709_denik_clanek_solo Výchova a vzdělávání sluchově postiženého dítěte * * Raná intervence – Střediska rané péče pro sluchově postižené (Tamtam Praha, Olomouc) * * SPC pro sluchově postižené * * MŠ pro sluchově postižené * * Integrace do běžné MŠ