Okruhy ke zkoušce z didaktiky jazykové výchovy
- Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení dětského vyjadřování v předškolním věku.
- Prostředky jazykové výchovy v MŠ a jejich analýza.
- Význam diagnostikování jazykového vyjadřování. Zásady a metody diagnostikování.
- Charakteristika základních typů poruch dětské řeči; vhodné metody a prostředky jejich odstraňování.
- Struktura slovní zásoby. Vztah mezi slovem a obsahem pojmu; slova příbuzná, nadřazená a podřazená. Hry se slovy.
- Způsoby prohlubování a rozšiřování slovní zásoby u dětí v předškolním věku. Synonyma, antonyma, homonyma. Paronyma.
- Frazeologie a rozšiřování slovní zásoby. Způsoby využití rčení, přirovnání, přísloví.
- Zvláštnosti tvoření slov u dětí v předškolním věku. Metody rozvíjení tvoření slov v MŠ.
- Osvojování mluvnického systému dítětem. Typické mluvnické chyby dětí, nespisovné vlivy. Jazyková hra jako metoda procvičování gramatické správnosti.
- Význam motivace v jazykové výchově. Didaktická hra jako jeden ze způsobů motivace.
- Specifika plánování jazykové výchovy v MŠ.
Literatura:
CANFIELD, J., WELS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995.
FIŠER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál 1997.
JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! Praha: Strom 1997.
KOVÁČOVÁ, M. Jazyková výchova v pedagogickej praxi. Bratislava: KPÚ 1991.
KRČMOVÁ, M., RICHTEROVÁ, L. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. 2. vyd. Praha: SPN 1989.
KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP 2005. 219 s. ISBN 80-244-0187-8
RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
SOVÁK, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: SPN 1984.