Okruhy ke zkoušce z didaktiky jazykové výchovy

 

  1. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení dětského vyjadřování v předškolním věku.
  2. Prostředky jazykové výchovy v MŠ a jejich analýza.
  3. Význam diagnostikování jazykového vyjadřování. Zásady a metody diagnostikování.
  4. Charakteristika základních typů poruch dětské řeči; vhodné metody a prostředky jejich  odstraňování.
  5. Struktura slovní zásoby. Vztah mezi slovem a obsahem pojmu; slova příbuzná, nadřazená a podřazená. Hry se slovy.
  6. Způsoby prohlubování a rozšiřování slovní zásoby u dětí v předškolním věku. Synonyma, antonyma, homonyma. Paronyma.
  7. Frazeologie a rozšiřování slovní zásoby. Způsoby využití rčení, přirovnání, přísloví.
  8. Zvláštnosti tvoření slov u dětí v předškolním věku. Metody rozvíjení tvoření slov v MŠ.
  9. Osvojování mluvnického systému dítětem. Typické mluvnické chyby dětí, nespisovné vlivy. Jazyková hra jako metoda procvičování gramatické správnosti.
  10. Význam motivace v jazykové výchově. Didaktická hra jako jeden ze způsobů motivace.
  11. Specifika plánování jazykové výchovy v MŠ.

 

Literatura:

CANFIELD, J., WELS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995.

FIŠER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál 1997.

JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! Praha: Strom 1997.

KOVÁČOVÁ, M. Jazyková výchova v pedagogickej praxi. Bratislava: KPÚ 1991.

KRČMOVÁ, M., RICHTEROVÁ, L. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. 2. vyd. Praha: SPN 1989.

KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP  2005. 219 s. ISBN 80-244-0187-8

RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: SPN 1984.