Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti kluk se směje Dyslálie * vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka * * * je třeba diferencovat vadnou výslovnost (dyslálii) a nesprávnou výslovnost (fyziologickou dyslálii) Klasifikace dyslálie – vývojové hledisko: * fyziologická dyslálie (do 5 let) * * prodloužená fyziologická dyslálie (nesprávná výslovnost přetrvává mezi 5-7 rokem) * * pravá dyslálie (po 7 roce) Klasifikace dyslálie – dle příčin vzniku: * Funkční dyslálie * A) typ senzorický (narušena schopnost sluchové diferenciace) * B) typ motorický (artikulační neobratnost) * * * Orgánová dyslálie (podmíněna různými faktory v neurologických mechanismech řeči) Klasifikace dyslálie – dle rozsahu: * dyslalia universalis (mnohočetná) – výslovnost většiny hlásek * * dyslalia multiplex (gravis) * * dyslalia parcialis (dyslalia levis, simplex)- postižena výslovnost jedné nebo několika hlásek – typ monomorfní, polymorfní Zásady vyvozování a korekce hlásek: * Zásada krátkodobého cvičení * Zásada užívání pomocných hlásek * Zásada užívání sluchové kontroly * Zásada minimální akce * Zásada individuálního přístupu * Zásada vývojovosti * Zásada názornosti * Zásady vyvozování a korekce hlásek: * zásada komplexnosti * vyvozujeme jen jednu hlásku * mechanické pomůcky používáme jen v nezbytném případě * posilujeme sebedůvěru klienta * nepoužíváme nesnadná slova, jazykolamy Průběh odstranění dyslalie: * přípravná cvičení * * vyvození hlásky * * fixace hlásky * * automatizace hlásky Přibližné pořadí vyvozování hlásek: * samohlásky A,E,I,O,U, dvojhlásky OU,AU * souhlásky nosové M a retné B,P * retozubné F,V * nosové N a dásňové D,T * měkkopatrové K,G,CH, hrtanové H * tvrdopatrové J,Ň,Ď,Ť (BĚ,PĚ,VĚ,MĚ) * dásňové sykavky přední C,S,Z * zadní Č,Š,Ž a jejich diferenciace * úžinové kmitavé R,Ř Doporučená literatura: * Vyštejn: Vady výslovnosti * * Sovák: Logopedie předškolního věku * * Klenková: Kapitoly z logopedie II a III * * Štěpán, Petráš: Logopedie v praxi * * * *