Vývojová dysfázie Specificky narušený vývoj řeči projevující se: * * ztíženou schopností * * * neschopností naučit se verbálně komunikovat (podmínky pro rozvoj řeči jsou přiměřené) Etiologie vývojové dysfázie: * následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu * difúzní postižení CNS * postiž. vývoje kognitivních funkcí vlivem poškození mozku (pre-, peri,- postnatálně) * vliv dědičnosti * predilekce u chlapců * poškození již v intrauterinním vývoji Diagnostika vývojové dysfázie- týmová spolupráce: * * * logoped * foniatr * psycholog * neurolog * pediatr * foniatr 2 Charakteristika vývojové dysfázie: * specifický řečový vývoj * aktivní slovní zásoba se rozvíjí velmi pomalu * děti mívají „vlastní slovník“ * agramatická řeč * nesrozumitelná řeč * nerovnoměrné rozložení celkových rozum. schopností * porucha F.S., nedokonalá diferenciace zvuků řeči Příznaky v dalších oblastech. * nerovnoměrný vývoj * diskrepance mezi verbálními a nonverbálními schopnostmi * narušení zrakového vnímání * narušení sluchového vnímání * narušení paměťových funkcí * narušení pravolevé orientace * chybné vnímání časových vztahů * narušení motorických funkcí * nízká úroveň kresby Terapie dítěte s vývojovou dysfázií: * týmová spolupráce (logoped, foniatr, neurolog, pediatr, psycholog) * * zaměření se na celkovou osobnost dítěte, nezdůrazňujeme složku řeči * * rozvíjení jednotlivých schopností a dovedností nelze cvičit izolovaně holka kreslí