Přípravná cvičení * předchází výuce správné výslovnosti * * dechová a fonační cvičení * * cvičení na rozvoj motoriky a grafomotoriky * * cvičení na rozvíjení fonematického sluchu * * cvičení na rozvíjení zrakového vnímání Dechová cvičení dech Dechová cvičení * cíl: prohloubení fyziologicky správného vdechu i výdechu při mluvení * * slouží ke správné koordinaci dechu společně s hlasem a mluvou * * výdechový proud - nezbytný pro tvorbu hlasité řeči * * při cvičení se zapojením hlasu - měkký hlasový začátek Dechová cvičení * * u dětí s NKS * * nutné i u dětí intaktních * * po odstranění adenoidní vegetace Nácvik správného dýchání * je třeba naučit děti jak a kam se mají nadechovat * * nácvik dýchání – v pozici vsedě, vleže, vestoje * * ovládání síly a délky výdechového proudu – pomůcky (větrníky, foukací hračky…) Zásady dechových cvičení * vyvětraná, bezprašná místnost * podložka na cvičení vleže * nácvik správného nádechu a výdechu * osvojení si řečového dýchání * správné držení těla * při nácviku výdechu – ovládání výdechového proudu vzduchu v kombinaci s hlasovým cvičením – fonace různých zvuků Zásady hlasové hygieny * šetřit hlasivky, nepřekřikovat se * nezdržovat se v zakouřeném prostředí * neodkašlávat naprázdno * nepít příliš studené, horké nápoje * nemluvit dlouho v mrazivém počasí * Motorika mluvních orgánů * deficity v oblasti motoriky mluvidel – častá příčina problémů výslovnosti * * základy motoriky mluvních orgánů vznikají již v intrauterinním vývoji * * proces artikulace představuje jeden z nejnáročnějších procesů jemné motoriky člověka Odpovídajícími pohyby jazyka, měkkého patra, čelisti a úpravou postavení rtů se mění: * * * * tvar * * velikost ústní a hrdelní dutiny Rozvoj motoriky artikulačních orgánů * cvičení pohyblivosti rtů * cvičení pohyblivosti jazyka * cvičení hybnosti čelisti, měkkého patra * vše hravou formou Motorika rtů * * účast rtů je při realizaci různých hlásek aktivní či pasivní * * zapojení při realizaci hlásek o, u, p, b, m, f, v, s, š * * pasivní postavení – a, t, k, h Ovlivňování hybnosti rtů * špulení * * foukání * * pískání * * zaostřování * * nafukování tváří * * posouvání koutků úst vpravo-vlevo Ovládání hybnosti jazyka * jazyk – má při artikulaci primární úlohu * * svým postavením mění objem dutiny ústní * * vytváří různé druhy překážek proudu vzduchu * * svalstvo jazyka – velmi aktivní * * rychlé, cílené, přesné pohyby Cvičení hybnosti jazyka- pohyby: * * vpravo-vlevo * nahoru-dolů * pohyb jazyka do kruhu kolem retního otvoru * zvedání jazyka na dáseň za horní zuby * přitisknutí hrotu jazyka za dolní řezáky * posouvání jazyka zezadu dopředu po horní patře * korýtko * Čelisti * * se účastní artikulace * * pohyblivá – dolní čelist * * vzdálenost obou čelistí od sebe – čelistní úhel Cvičení hybnosti dolní čelisti: * spouštění-přitahování při otevřených a zavřených ústech * * žvýkací pohyby * * krouživý pohyb oběma směry * * posun vpřed-vzad * * cvakání zubů * * zívání Měkké patro * je pokračováním tvrdého patra * * vždy se aktivně účastní artikulace * * může se zvednout a oddělit dutinu ústní od ostatních rezonančních dutin * * může poklesnout a uvolnit vstup výdechovému proudu vzduchu do dutiny nosní Rozvoj hybnosti měkkého patra * * foukání * * kloktání * * bublání slámkou do vody * * pití tekutiny slámkou *