Systém managementu jakosti QMS QMS – Quality management System Systém managementu jakosti •Skupina postojů, procesů a procedur potřebných pro plánování a provádění hlavní činnosti organizace •Zaručuje maximální spokojenost zákazníka tím nejefektivnějším způsobem •Projevuje se pozitivně i uvnitř organizace •Vede k redukci nákladů a ke zvyšování produktivity • • • • Důležité pojmy •Kvalita – jakost •Proces •Procesní přístup •Produkt •Znaky jakosti •Metodologie PDCA • Jakost •Je stupeň splnění potřeb a očekávání, které jsou obecně předpokládány nebo závazné •Je rozhodujícím faktorem stabilního ekonomického růstu podniků •Je limitujícím faktorem trvale udržitelného rozvoje • • Proces •Organizace, aby efektivně fungovala, musí identifikovat a řídit mnoho vzájemně propojených činností •Činnost, která využívá zdroje a je řízena za účelem přeměny vstupů na výstupy může být označována za proces •Výstup z jednoho procesu často přímo tvoří vstup pro další proces Procesní přístup •Aplikace systému procesů v organizaci spolu s identifikací těchto procesů, jejich vzájemné působení a řízení •Výhodou procesního přístupu je nepřetržité řízení vazeb mezi jednotlivými procesy v systému procesů, jakož i jejich kombinování a vzájemné působení Produkt •Veškeré výstupy z procesů •Jsou to výrobky, služby, zpracované informace… Znaky jakosti •U každého produktu jsou identifikované znaky jakosti, které jsou pro druh produktu typické •Kvantitativní – měřitelné: rozměr, výkon,složení výrobku… •Kvalitativní – nelze číselně vyjádřit, často jsou však pro spokojenost zákazníka rozhodující: chuť, vůně, trvanlivost, způsob vystupování… PDCA PDCA •Plánuj: Stanov cíle a procesy nezbytné k dosažení výsledků v souladu s požadavky zákazníka a politikou organizace •Dělej: uplatňuj procesy •Kontroluj: monitoruj a měř procesy a produkty ve vztahu k politice, cílům a požadavkům na produkt a podávej zprávy o výsledcích •Jednej: prováděj opatření pro neustálé zlepšování výkonnosti procesu Management kvality •Základní normy systému managementu kvality: •ISO 9001:2009 Systémy managementu kvality - Požadavky •ISO 9004: 2010 Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup •ISO 9000: 2006 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník Další systémy •ISO 14001 – Systémy enviromentálního managementu •OHSAS 18001 - Management bezpečnosti a ochrany zdraví při práci •ISO 13485 – Zdravotnické potřeby •ISO/TS 16949 – Automobilový průmysl •HACCP – Management kritických bodů ve výrobě potravin •ISO 22000 – Management bezpečnosti potravin •ISO 3834-2 – management svařování •SA 8000 – Společenská odpovědnost •Atestace dodavatelů řetězců dle kodexu BSCI •SUCO – Odborná certifikace v odpadovém hospodářství •FE – Friendly employer Strategie Národní politiky kvality •Má vizi spoluvytvářet v České republice prostředí, ve kterém je kvalita trvalou součástí všech oblastí života společnosti i jednotlivých občanů •Jejím základním cílem je růst kvality života v České republice Charta kvality ČR •Ratifikována v roce 2010 •Navazuje na Evropskou chartu kvality