TRESTNÍ PRÁVO HMOTNÉ A PROCESNÍ POJEM TRESTNÍHO PRÁVA HMOTNÉHO ¢Trestní právo je odvětvím veřejného práva. ¢Rozlišujeme TP hmotné (materiální) , které stanoví, co je trestným činem a jakou sankci za něj uložit, a TP procesní (formální), které upravuje trestní řízení (procedurální postup). ¢TPH se uplatňuje prostřednictvím TPP, které vlastně stanoví pravidla pro uplatnění TPH. ¢ ¢Trestní právo hmotné je odvětví práva, které chrání oprávněné zájmy FO a PO, zájmy společnosti a ústavní zřízení ČR před trestnými činy taxativně vypočtenými v trestněprávních normách, určuje za jakých podmínek určitý způsob jednání představuje trestný čin a jaké sankce za něj mohou být uloženy. ¢Ochraně před trestnými činy slouží i stanovení podmínek ukládání tzv. ochranných opatření. ¢Trestní právo hmotné, které je předmětem úpravy trestního zákoníku, se uplatňuje prostřednictvím trestního práva procesního, jehož normy upravují postup orgánů činných v trestním řízení o konkrétních spáchaných trestných činech tak, aby trestné činy byly náležitě zjištěny a jejich pachatelé podle zákona spravedlivě potrestáni. V ¢ tomto smyslu tvoří trestní právo a trestní právo procesní jednotný celek, kde je však třeba vždy rozlišovat část trestněprávní upravenou v trestním zákoně a část trestněprocesní upravenou v trestním řádu. ¢ ¢TPH je systém právních norem regulujících vznik změnu a zánik ochranných trestněprávních vztahů. ¢- předmět úpravy - ochranné trestněprávní vztahy (odpovědnostní a mimoodpovědnostní) ¢- účel úpravy - ochrana zájmů společnosti, jejího ústavního zřízení, práv a oprávněných zájmů FO a PO, před nejzávažnějšími útoky (TČ) ¢Struktura- vnitřní uspořádání ¢Základním elementem struktury TPH je trestněprávní norma, z ní potom čerpáme informace o funkcích, zásadách a jednotlivých institutech trestního práva. To potom představuje kostru TPH. Jsou různé typy struktury. Normy jsou strukturovány podle toho, zda se týkají viny nebo trestu, ale strukturu tvoří i jiné normy, předpokládající vznik, změnu a zánik ochranných TP vztahů, tzv mimoodpovědnostních. Dalším rysem je uspořádání podle obecnosti a zvláštnosti na část obecnou a zvláštní. ¢struktura norem TPH ¢- zvláštností TP je splývání hypotézy a dispozice ¢- hypotéza - je vyjádřením předpokladů pro dispozici ¢ - v TP stanoví znaky skutkové podstaty, které je třeba naplnit, aby došlo ke spáchání daného tr. činu ¢- dispozice - v návaznosti na hypotézu jde o konstatování, že byly naplněny dotyčné znaky tr. činu, došlo tedy k zakázanému jednání a bude následovat sankce ¢ - nemusí být obsažena v jednom ustanovení → v obecné části TZ najdeme formulaci základních podmínek tr. odpovědnosti (první část dispozice), v část zvláštní nacházíme druhou část dispozice, která již popisuje konkrétní znaky skutkové podstaty tr. činu ¢- sankce - označujeme tak tresty, ochranná opatření a jiná opatření dle ZOM ¢ - s. absolutně určité – obsahují druh trestu a jeho přesnou výměru ¢ - s. relativně určité – určují druh trestu, kde se výměra pohybuje v určitém rozmezí (nejčastější) ¢ - s. absolutně neurčité – neurčitý druh i výměr trestu ¢ ¢ MÍSTO V SYSTÉMU PRÁVA - VZTAH K JINÝM ODVĚTVÍM PRÁVA ¢S ohledem na ochrannou funkci trestního práva a na ni navazující zásadu ekonomie trestního práva představuje trestní právo určitý spojovací, byť pouze subsidiární prvek mezi jednotlivými odvětvími. Dopadá na vybrané společenské vztahy, jinak upravované normami mimotrestních právních odvětví a to jen z hlediska jejich ochrany. Jednotlivá odvětví upravují svůj předmět relativně úplně a primárně, trestní právo pouze pomocně a podpůrně. ¢- TP x ústavní právo – Ústava i LZPS obsahují mnoho ustanovení týkajících se TP (základní svobody občanů, základní principy TP, atd. (čl. 39, 40/6, 7/2 LZPS a čl. 27, 57/3, 65, 86 Ústavy) ¢- TP x správní právo – SP postihuje společensky méně závažné delikty a je právem správních orgánů ¢- subjektem odpovědnosti ve SP může být i osoba právnická) ¢- TP x mezinárodní právo – ČR dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z MP ¢- mezinárodní právo trestní - součástí mez. práva veřejného (válečné zločiny) ¢- trestní právo mezinárodní - součástí vnitrostátního práva, ustanovení TP pokud se objevuje mezinár. prvek ¢- občanské právo x TP - OP reguluje vlastnictví, TP jej chrání před útoky ¢- rodinné právo x TP - TČ bigamie , opuštění dítěte, zanedbání pov. výživy ¢- trestní právo procesní - uvádí v život TPH, samostatné pr. odvětví ¢ VZTAH K NEPRÁVNÍM DISCIPLÍNÁM ¢- kriminologie – má pro TP největší význam ¢- nauka o zločinnosti, o jejích pachatelích a obětech a kontrole (její součástí je i viktimologie – nauka o obětech zločinu) ¢- může dát nauce i praxi poznatky o realitě → aby TP odpovídalo společenským potřebám ¢- penologie – nauka o trestech ¢- společný zájem o trestní sankce (tresty a ochranná opatření), z pohledu jejich výkonu i účinků ¢- kriminalistika – zkoumá zákonitosti vzniku, změny a zániku stop a jiných relevantních informací, jakožto i zákonitost jejich zkoumání a zjišťování ¢- forensní disciplíny - soudní lékařství, psychologie, psychiatrie, antropologie – znalecké posudky od kterých se odvíjí i posouzení podmínek tr. odpovědnosti (viny) nebo předpoklady a ukládání trestů ¢ ¢ ¢FUNKCE TRESTNÍHO PRÁVA ¢1. ochranná funkce – chrání společnost a určený okruh spol. vztahů před společensky nejvíce nebezpečnými útoky FO ¢- ochrana ultima ratio – TP představuje prostředek „poslední instance“ a to nejpřísnější prostředek ochrany, nastupující tehdy, kdy se ochranné prostředky jiných pr. odvětví ukázaly jako neúčinné ¢2. preventivní funkce - sleduje ochranu společnosti předcházením tr. činnosti, jakož i činnosti jinak trestné ¢- individuální prevence – zaměřená na konkrétní pachatele, má působit pozitivně výchovně, jejím prostřednictvím se působí na ostatní potencionální pachatele TČ Þ prevence generální ¢- individuální prevence je prostředkem prevence generální ( exemplární trest) – ne naopak !! ¢- vychází z účelu trestu → vychovat odsouzeného ke spořádanému životu a tím působit i na ostatní členy společnosti ¢- má zajistit, aby nedošlo k opětovnému porušení nebo ohrožení zájmů chráněných TP ¢3. represivní funkce – účelem je zabránit pachatelům páchat další trestnou činnost a během trestu vytvářet podmínky pro převýchovu pachatele a jeho integraci do společnosti ¢4. regulativní funkce – TP co nejpřesněji vymezuje zákonné podmínky tr.odpovědnosti i beztrestnosti, zakotvuje podmínky ukládání trestů a ochr. opatření a stanoví působnost TZ ¢ ¢ ¢ZÁKLADNÍ ZÁSADY TRESTNÍHO PRÁVA ¢= určité pr. principy, pr. ideje, na kterých je založeno TPH ¢- vycházejí z účelu a funkcí TP a také z principu pr. státu ¢- některé základní zásady TP jsou zachyceny dokonce na ústavněprávní úrovni → nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege (čl. 39, 40/6 LZPS), zásada humanismu a zásada přiměřenosti (čl. 5 Ú a čl. 6/3, 7/2 LZPS) → zdůraznění významu těchto zásad pro výkon spravedlnosti v právním státě ¢Obecné zásady: ¢1. zásada humanismu a přiměřenosti ¢- projevuje se v povaze zájmů, které TP chrání = demokratické a humanitní hodnoty (život, zdraví, důstojnost) ¢- projevuje se i v oblasti ukládání a výkonu trestů → tr. represe by měla být rozumná (především délka trestu by měla být přiměřená, jinak ztrácí na významu), chování st. orgánů lidské a bez diskriminace ¢- zákaz mučení (čl. 7/2 LZPS), zákaz trestu smrti ( čl. 6/3 LZPS), zákaz ponížení lidské důstojnosti výkonem trestu a nelze uložit kruté a nepřiměřené trestní sankce( § 37/2 TZ) -TP usiluje sankcemi také o neintegraci pachatele do společnosti a satisfakci obětem tr. činu ¢2.zásada demokratismu ¢- vyjádřena v ústavě čl. 1 ¢ 3.zásada vyrovnanosti zájmů individuálních a zájmů celku ¢plyne z preambule a čl. 1 Ú. ¢4.zásada zákonnosti ¢ ¢Zásady zvláštní a specifické: ¢ 1. nullum crimen sine lege, (žádný tr. čin bez zákona) ¢- jedině zákon stanoví jaká činnost je trestná a jakým trestem se postihuje ¢- obsaženo v čl. 39 a 40/6 LZPS ¢- o této zásadě hovoříme ve čtyřech rovinách – atributech, které tuto zásadu konkretizují do určitých požadavků zákonodárce: ¢a) nullum crimen sine lege scripta – požadavek zákonné formy pro trestněprávní předpisy ¢b) nullum crimen sine lege certa – požadavek určitosti trestněprávní normy ¢c) nullum crimen sine lege stricta – zákaz analogie v neprospěch pachatele, je dovoleno pouze ve prospěch pachatele ¢d) nullum crimen sine lege praevia – žádný tr. čin bez předchozího zákona ¢ ¢ ¢2. nulla poena sine lege (žádný trest bez zákona) -úzce souvisí s předchozí zásadou → požadavek zákonné formy, určitosti, zákazu analogie v neprospěch a zákazu zpětné působnosti platí i pro ukládání trestů - ¢3.zásada ekonomie trestního práva ¢ ¢4. zásada individuální odpovědnosti FO za spáchaný čin ¢- základem tr. odpovědnosti je tr. čin (ne jen myšlenky na něj nebo neprojevené názory apod.) ¢- trestný čin - § 13 TZ ¢- trestní odpovědnost je vždy spojena s jednáním FO, které ohrožuje nebo porušuje zákon ¢- české tr. právo je založeno na individuální tr. odpovědnosti, tedy odpovědnosti FO za její vlastní jednání, nezná odpovědnost za cizí vinu ani odpovědnost PO nebo jiných subjektů ¢ ¢5. zásada odpovědnosti za zavinění ¢- tr. odpovědnost závisí na spoustě podmínek → jednou z nejdůležitějších je existence psychického vztahu ke skutečnostem, které zakládají tr. čin = subjektivní stránka tr. činu ¢- v závislosti na obsahu tohoto vztahu hovoříme o činu zaviněném či nedbalostním ¢- české TP je založeno na subjektivní odpovědnosti, tj. odpovědnosti za zavinění (nezaviněné následky se nepřičítají, s výjimkou tr. činu opilství) ¢- § 13/2 TZ ¢ ¢NOVÁ KODIFIKACE TRESTNÍHO ZÁKONÍKU JE ZALOŽENA NA TĚCHTO ZÁKLADNÍCH ZÁSADÁCH: ¢ ¢subsidiární úloha trestního práva (princip „ultima ratio“) jako krajní prostředek ochrany jednotlivců a společnosti; ¢pachatele lze uznat vinným trestným činem a uložit mu za něj trestněprávní sankci jedině na základě zákona („nullum crimen nulla poena sine lege“); ¢zákaz retroaktivity přísnějšího zákona v souladu s Listinou základních práv a svobod; ¢nepřípustnost analogie k rozšiřování podmínek trestní odpovědnosti a při stanovení trestů a ochranných opatření, včetně podmínek jejich uložení (zákaz analogie in malam partem); ¢individuální trestní odpovědnost fyzických osob, vyjadřující odpovědnost jen za vlastní jednání, čímž je vyloučena kolektivní odpovědnost; ¢trestní odpovědnost je založena na zavinění; ¢ukládání a výkon sankcí vyjadřuje přiměřenost trestání ve vztahu k závažnosti trestného činu a osobě pachatele. ¢ ¢Cílem nové kodifikace trestního zákoníku České republiky je zejména: ¢ ¢Plně zajistit ochranu občanských práv a svobod a dalších hodnot garantovaných Ústavou a Listinou základních práv a svobod, jakož i vynutitelnost důležitých příkazů a zákazů prostředky trestního práva, byť jde o nejzazší řešení („ultima ratio“), nicméně však řešení v některých směrech nepominutelné; ¢zajišťovat realizaci trestní politiky demokratické společnosti založené na principu humanismu, směřující k sociální reintegraci pachatelů a zajišťující přiměřenou satisfakci obětem trestných činů; ¢prohloubení diferenciace a individualizace trestní odpovědnosti fyzických osob a právních následků této odpovědnosti; ¢dosažení komplexní právní úpravy ochrany mládeže tím, že trestní právo mládeže bude provázáno s právní úpravou z dalších relevantních oblastí našeho právního řádu na základě vědeckých poznatků nejen z oblasti trestního práva a kriminologie, ale i pedagogiky, sociologie, pedopsychologie a pedopsychiatrie; ¢změna celkové filosofie ukládání sankcí, kdy je třeba především změnit hierarchii sankcí, v rámci níž by byl trest odnětí svobody chápán jako „ultima ratio“ a byl by kladen důraz na individuální přístup k řešení trestních věcí předpokládající širokou možnost využití alternativních sankcí k zajištění pozitivní motivace pachatele; ¢důsledné oproštění od všech reliktů nedemokratického pojímání funkcí a účelu trestního zákona a přihlášení se k ideové diskontinuitě s právním řádem z totalitního období; ¢dosažení srovnatelné úrovně s trestním právem moderního evropského standardu, při respektování mezinárodních závazků České republiky a požadavků vyplývajících z evropských integračních procesů. ¢ ¢Trestní právo procesní ¢ je odvětví práva, které chrání před trestnými činy zájmy společnosti, ústavní zřízení ČR, práva a oprávněné zájmy FO a PO tím, že upravuje postup orgánů činných v trestním řízení, popř. i jiných osob zúčastněných na trestním řízení, při zjišťování TČ, při rozhodování o nich a při výkonu rozhodnutí a při předcházení a zamezování trestné činnosti. ¢ ¢trestní řízení ¢ zákonem upravený postup orgánů činných v trestním řízení, popř. i jiných osob zúčastněných na trestním řízení, jehož úkolem je náležitě zjistit, zda byl TČ spáchán, a je-li tomu tak, zjistit jeho pachatele a uložit mu podle zákona trest nebo ochranné opatření, rozhodnutí vykonat, popř. jeho výkon nařídit, dále působit k upevňování zákonnosti, k předcházení a zamezování trestné činnosti a k výchově občanů ¢ ¢ZÁKLADNÍ ZÁSADY TŘ V ČR ¢ ¢zásady společné celému trestnímu řízení ¢zásada zajištění práva na obhajobu ¢zásady řádného zákonného procesu ¢přiměřenosti (zdrženlivosti) ¢rychlého procesu ¢ ¢zásady zahájení trestního řízení ¢zásada legality ¢oficiality ¢obžalovací ¢ ¢zásady dokazování ¢zásada presumpce neviny ¢vyhledávací (omezená pouze na přípravné řízení) ¢zásada bezprostřednosti a ústnosti ¢zásada volného hodnocení důkazů ¢ ¢relativně samostatně stojí zásady: ¢zjištění skutkového stavu věci bez důvodných pochybností ¢veřejnosti ¢ ¢Zásada zákonného řízení ¢§ 2/1 TŘ → „nikdo nemůže být stíhán jako obviněný jinak než ze zákonných důvodů a způsobem, který stanoví zákon“ ¢ustanovení § 2/1 navazuje na čl. 8/2 LZPS a vyjadřuje zásadu řádného zákonného procesu ¢je nejdůležitější zásadou trestního řízení ¢Zásada spolupráce se zájmovými sdruženími občanů ¢vyjádřena v ustanovení § 2/7 TŘ → „Všechny orgány činné v trestním řízení spolupracují se zájmovými sdruženími občanů a využívají jejich výchovného působení.“ ¢které organizace se pokládají za zájmová sdružení občanů ve smyslu TŘ, stanoví § 3/1 → jsou to odborové organizace nebo organizace zaměstnavatelů a ostatní občanská sdružení s výjimkou politických stran a politických hnutí, církve, náboženské společnosti a právnické osoby sledující charitativní účely ¢Zásada zajištění práva obviněného na obhajobu ¢zakotvena nejen v TŘ (§ 2/5, věta třetí, odst.13), ale i v čl. 40/3 LZPS; lze ji odvodit též ze zásady uvedené v čl. 37/2 LZPS → „každý má právo na právní pomoc v řízení před soudy, jinými státními orgány, a to od počátku řízení ¢ústavněprávní vyjádření zásady práva na obhajobu je poněkud užší, než její charakteristika podaná v TŘ → Listina spojuje právo na obhajobu s obviněným, kdežto TŘ s tím, proti němuž se vede trestní řízení, tedy i s osobou podezřelého, jakož i s obviněným, obžalovaným a odsouzenýmZásada oficiality ¢Zásada oficiality ¢zásada oficiality v trestním řízení je projevem státoprávní ideje, že pouze stát má monopol trestního stíhání → historickým vývojem došlo k tomu, že stát vyloučil při potírání zločinnosti svépomoc a později omezil nebo dokonce zrušil soukromou trestní žalobu a převzal na sebe nejen právo, ale i povinnost sám zakročit proti pachateli trestného činu ¢smysl této zásady spočívá v tom, aby trestné činy nezůstaly nepotrestány a aby byla dodržena jednotná, zákonem předepsaná pravidla při jejich stíhání ¢povinnost orgánů činných v trestním řízení postupovat z úřední povinnosti (ex officio) je obecně zakotvena v § 2/4 TŘ ¢Zásada legality ¢ jde o terminus technicus trestněprocesní nauky; slovo „legalita“ zde má užší smysl, než v jiných souvislostech → nelze proto pro vyjádření této zásady použít českého překladu „zásada zákonnosti“, která znamená něco jiného) je vyjádřena v § 2/3, v němž se státnímu zástupci ukládá povinnost stíhat všechny trestné činy, o nichž se dozví, pokud zákon nebo vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, nestanoví jinak; stejnou povinnost stíhat má také policejní orgán → zásada legality je konkretizací zásady oficiality pro etapu zahájení řízení ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Prameny trestního práva hmotného ¢obecné dělení na formální (právní předpisy) a materiální (společenské okolnosti) prameny práva ¢pramenem TPH jsou všechny právní předpisy, které obsahují normy tr. práva hmotného (společně s normami TPP tvoří ucelené právní odvětví trestního práva) ¢základní význam má čl. 39 LZPS: Jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest, jakož i jaké jiné újmy na právech nebo majetku, lze za jeho spáchání uložit. (vyjádření zásady nullum crimen sine lege scripta) → předpisy nižší právní síly nestačí, a to ani tehdy, jsou-li vydány k provedení a v mezích zákona!! ¢ 1. Ústava ¢normativní právní akt nejvyšší právní síly ¢- čl. 27/1,2 – hmotněprávní exempce stíhání poslanců a senátorů ¢- čl.65 – vyloučení tr. odpovědnosti prezidenta (také hmotněprávní exempce) ¢ 2. LZPS ¢- součást ústavního pořádku obsahující četná ustanovení významná pro TP ¢- čl. 6/3, čl. 39, čl. 40/5, 6 , č. 7/2 → § 23/2 TZ ¢ 3. vyhlášené a ratifikované mezinárodní smlouvy ¢- jsou aplikačně nadřazeny obyčejným zákonům ¢- každý soudce posuzuje rozpor zákona a mez. smlouvy sám (čl.95/1 Ú) ¢- např.: ¢- Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (č.120/1976 Sb.) ¢- Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) ¢- Úmluva o právech dítěte (č.104/1991 Sb.) ¢- Evropská úmluva o zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání (č.9/1996 Sb.) ¢4. trestní zákon ( z. č. 40/2009 Sb.) ¢1. část obecná - ustanovení společná zčásti nebo zcela všem trestným činům ¢ v úvodní hlavě je vymezena působnost zákona a v následujících základy trestní odpovědnosti, okolnosti vylučující protipránvnost činu, zánik trestní odpovědnosti, trestní sankce, zahlazení odsouzení, zvláštní ust. O někt. pachatelích a Hlava VIII potom obsahuje výkladová ustanovení ¢2. zvláštní část TZ - ustanovení věnovaná jednotlivým trestným činům, jejich charakteristikám a trestům za ně ¢3. část obsahující přechodná a závěrečná ustanovení ¢ ¢ ¢5. další zákony ¢- TPH v ČR je právem kodifikovaným a je tedy skoro celé koncentrováno do jednoho předpisu – TZ ¢- kromě TZ platí však i jiné právní předpisy, které jsou nebo obsahují ustanovení hmotněprávní povahy ¢- mezi ně patří: ¢- zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže (ZOM) ¢- 165/1950 Sb., na ochranu míru ¢- z.č. 184/1964 Sb., kterým s vylučuje promlčení stíhání nejzávažnějších trestných činů proti lidskosti spáchaných ve prospěch nebo ve službách okupantů ¢- z.č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci ¢- § 5 z.č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu -z.č.169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, a další. ¢6. amnestijní rozhodnutí prezidenta republiky ¢7. nálezy Ústavního soudu ¢- pramenem TP jsou jen nálezy pléna ÚS, které ruší zákony nebo jejich jednotlivá ustanovení ¢8. právní předpisy související s TP ¢- zákon č. 200/1990 Sb. o přestupcích a jiné předpisy upravující jiná, méně závažná společenská jednání - ¢ ¢TRESTNÝ ČIN ¢legální vymezení trestného činu - § 13 TZK - Trestným činem je protiprávní čin, který trestní zákon označuje za trestný a který vykazuje znaky uvedené v takovém zákoně. ¢- § 6/1 ZSM – trestný čin spáchaný mladistvým se nazývá provinění ¢ ¢POJETÍ TRESTNÉHO ČINU ¢existují dvě odlišná pojetí trestného činu: materiální (materiálně – formální, formálně – materiální), formální – trestným činem je jednání, naplňující znaky uvedené v zákoně ¢ve formálním pojetí TČ musí zákonodárce stanovit znaky tr. činu tak přesně, aby případy, kdy trestný čin má všechny tyto formální znaky, ale není pro společnost větší mírou nebezpečný, byly minimální ¢výhodou formálního pojetí je tedy vyšší legalita podmínek trestní odpovědnosti, avšak s rizikem přílišné tvrdosti zákona ¢platná právní úprava je založena na formálním pojetí trestného činu, a to ve spojení s materiálním korektivem, podle něhož trestní odpovědnost pachatele a trestněprávní důsledky s ní spojené lze uplatňovat jen v případech společensky škodlivých, ve kterých nepostačuje uplatnění odpovědnosti podle jiných právních předpisů (princip „ultima ratio“, zásada subsidiarity trestní represe = § 12/2 TZK) ¢materiální korektiv tak brání, aby jako trestné činy byly posuzovány bagatelní případy, jakož i taková jednání, která nejsou pro společnost škodlivá. ¢ ¢ ¢Aby se jednalo o trestný čin, musí být naplněny formální znaky (znaky uvedené v zákoně) ¢ znaky uvedené v zákoně - formální stránka trestného činu: ¢- znaky skutkové podstaty trestného činu (objekt, objektivní stránka, subjekt, subjektivní stránka, protiprávnost) = typové znaky ¢stanovený věk (§ 25) a příčetnost (§ 26) = obecné znaky (pro všechny trestné činy stejné, neodlišují je navzájem) ¢u mladistvých pachatelů je třeba rozumová a mravní vyspělost (§ 5/1 ZSM) – jde o další podmínku trestní odpovědnosti u mladistvých ¢jsou popsány jednak v některých ustanoveních obecné části TZK (definice forem zavinění) a jednak ve zvláštní části TZK ve formě definic jednotlivých druhů trestných činů ¢ ¢KATEGORIZACE TRESTNÝCH ČINŮ ¢V návaznosti na formální pojetí trestného činu trestní zákoník zavádí bipartici, tedy upravuje nové rozdělení trestných činů na zločiny a přečiny (§ 14 TZK). ¢Tato změna se promítne i do trestního řízení. U zločinů bude vedeno standardní trestní řízení, u přečinů budou převažovat zrychlené formy řízení, odklony a alternativní řešení, včetně širokého uplatnění prostředků probace a mediace. ¢• přečiny jou nejen všechny nedbalostní trestné činy, ale také ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby do pěti let, ¢• zločiny jsou všechny trestné činy, které nejsou podle trestního zákona přečiny, ¢• zvlášť závažnými zločiny jsou ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby nejméně deset let. ¢ ¢Podle § 111 se TČ rozumí jen čin soudně trestný a pokud z jednotlivého ustanovení trestního zákona nevyplývá něco jiného, též: ¢- příprava TČ (§ 20), ¢- pokus TČ (§ 21), ¢- účastenství na TČ ve formě organizátorství, návodu a pomoci (§ 24). ¢FUNKCE POJMU TRESTNÝ ČIN Z HLEDISKA VINY ¢ ¢čin jinak trestný ¢ vedle pojmu „trestného činu“ neboli „činu soudně trestného“ počítá trestněprávní terminologie ještě s „činem jinak trestným“ → čin jinak trestný je čin relativně beztrestný, tzn. beztrestný v poměru ke konkrétním okolnostem případu; jinak, tj. za jiných okolností, je takovýto čin trestný ¢existuje ve dvou podobách ¢1) Čin pro nedostatek znaků subjektu (věk, příčetnost,…), subjektivní stránky (zavinění) nebo pro nedostatek jednání (vis absoluta) není v konkrétním případě trestný ¢ nedostatek příčinného vztahu mezi jednáním a následkem, nedostatek následku samého, jakož i absence konkrétního objektu trestného činu neznamenají nutně, že půjde o čin jinak trestný X nedostatek vyjmenovaných znaků objektivní stránky, jakož i konkrétního objektu trestného činu jsou pojmovými znaky určitých forem trestného činu, a sice přípravy a pokusu, tedy činů soudně trestných ¢ ¢2) Činy nevykazující žádný stupeň společenské škodlivosti - činy v nutné obraně nebo spáchané za podmínek krajní nouze (§ 28, § 29 TZK) ¢ ¢trestné činy (činy soudně trestné) a činy jinak trestné představují právně relevantní skutečnosti, na jejichž základě vznikají trestněprávní vztahy odpovědnostní a mimoodpovědnostní ¢trestný čin je výlučným základem trestní odpovědnosti X čin jinak trestný sám o sobě nikoliv → může však představovat tzv. objektivní podmínku trestnosti, vedle podmínek subjektivních ¢ ¢čin beztrestný ¢ čin beztrestný je čin absolutně beztrestný, tzn. za jakýchkoliv okolností ¢1)zákonodárce určité TČ z důvodů trestněpolitických obecně nekriminalizuje(např.sebevražda, autointerrupce) ¢2) činy neuvedené ve zvláštní č. TZK (např. přestupek) ¢3) činy dovolené ¢činy beztrestné stojí z hlediska problematiky trestněprávních vztahů pochopitelně mimo rámec trestního práva a těchto vztahů jím regulovaných ¢čin beztrestný nemůže na rozdíl od činu jinak trestného vystupovat ani jako tzv. objektivní podmínka trestnosti ¢trestný čin ≠ protiprávní čin – pojem ZSM, sloužící jako souhrnné označení pro tr. čin, provinění nebo čin jinak trestný ¢ ¢ ¢DĚLENÍ PROTISPOLEČENSKÝCH JEDNÁNÍ PODLE JEJICH ZÁVAŽNOSTI ¢ ¢1. trestné činy dle TZ a ZSM ¢2. správní delikty FO, zejména přestupky ¢3. civilněprávní delikty ¢4. jiné společensky nežádoucí činy se škodlivými důsledky, které nelze kvalifikovat jako protiprávní ¢ ¢KLASIFIKACE TRESTNÝCH ČINŮ ¢trestné činy je možné třídit podle různých hledisek, například podle druhu chráněných hodnot ( viz. systematika zvláštní části TZK), podle formy zavinění ( trestné činy úmyslné – nedbalostní), podle způsobu jednání (tr. činy spáchané konáním – opomenutím), podle toho zda je či není naplněna objektivní stránka trestného činu, lze rozlišovat přípravu (§ 7), pokus (§ 8) a dokonání tr. činu, z hlediska zda vyvolávají účinek nebo nikoliv (trestný čin ohrožovací - poruchový) apod. ¢Klasifikace podle závažnosti typové: ¢a) zvlášť závažné zločiny – je trestná i příprava k těmto tr. činům - jde o úmyslné trestné činy, u nichž horní hranice tr. sazby činí nejméně 10 let ¢b) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody max. do 5 let ¢c) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody max. do 3 let – za podmínek § 81, 84 TZK lze dát podmínku ¢ ¢ ¢KLASIFIKACE DLE PROCESNÍHO HLEDISKA ¢ ¢a) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody max. do 2 let – obviněného nelze vzít do vazby (§ 68/2,3 TŘ) ¢b) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody max. do 3 let – rozhoduje-li v prvním stupni okr. soud, je možné konat tzv. zkrácené přípravné řízení (§ 179a TŘ) na které navazuje zjednodušené řízení před soudem ¢- jde-li o nedbalost, nelze vzít obviněného do vazby ¢- jde-li o provinění, je možné odstoupit od trestního stíhání ¢c) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody max. do 5 let – řízení zásadně koná samosoudce ¢- za podmínek § 307 TŘ lze podmíněně zastavit trestní stíhání, za podmínek § 309 TŘ lze schválit narovnání ¢d) trestné činy za které lze uložit maximální trest odnětí svobody převyšující 5 let – rozhoduje vždy senát a obviněný musí mít vždy obhájce (již v přípravném řízení - § 36/3 TŘ) ¢- podmíněné zastavení trestního stíhání nebo schválení narovnání nepřichází v úvahu ¢e) trestné činy za které lze uložit trest odnětí svobody min. 5 let – rozhoduje v prvém stupni krajský soud (§ 17 TŘ) ¢ ¢KLASIFIKACE PODLE OBJEKTIVNÍ STRÁNKY TRESTNÉHO ČINU ¢- příprava ¢- pokus ¢- dokonání ¢- spolupachatelství ¢- organizátorství ¢- návod ¢- pomoc ¢- TČ pokračující ¢- TČ trvající ¢- TČ hromadné ¢- pluralitní trestná činnost (souběh a recidiva) ¢- singulární trestná činnost ¢ ¢KLASIFIKACE ¢ ¢podle požadavku na zvláštní vlastnost, způsobilost či postavení pachatele ¢- obecné x speciální x konkrétní ¢podle formy zavinění ¢- úmyslné x nedbalostní ¢vlastnoruční x spáchané za použití „živých“ nástrojů ¢podle formy jednání ¢- Komisivní (konání) x omisivní (opomenutí) ¢podle druhu následku ¢- poruchové x ohrožovací ¢ ¢ ¢MATERIÁLNÍ STRÁNKA TRESTNÉHO ČINU-SPOLEČENSKÁ ŠKODLIVOST ¢ ¢Nový trestní zákoník vychází z formálního pojetí TČ, společenskou škodlivost tedy nelze chápat jako materiální stránku TČ. ¢Pojem společenská škodlivost je spíše spojen se zásadou subsidiarity TP a jako taková se uplatňuje mimo legální definici TČ. ¢ Podle § 12 odst. 2 TZ „Trestní odpovědnost pachatele a trestněprávní důsledky s ní spojené lze uplatňovat jen v případech společensky škodlivých, ve kterých nepostačuje uplatnění odpovědnosti podle jiného právního předpisu.“ ¢Společenská škodlivost má snad suplovat společenskou nebezpečnost, jde však o termín přesnější a terminologicky vhodnější, a to zejména proto, že se vztahuje ke spáchanému činu, který zasáhl zájmy chráněné TZ a v tomto smyslu je poškodil. ¢Z hlediska obsahu pojmu má být společenská škodlivost určována povahou a závažností TČ ve smyslu § 39 odst. 2 TZ: „Povaha a závažnost trestného činu jsou určovány zejména významem chráněného zájmu, který byl činem dotčen, způsobem provedení činu a jeho následky, okolnostmi za kterých byl čin spáchán, osobou pachatele, mírou jeho zavinění a jeho pohnutkou, záměrem nebo cílem.“ ¢ ¢FORMÁLNÍ STRÁNKA TRESTNÉHO ČINU ¢ ¢Podle úpravy zákona č. 140/1961 platilo, že aby se mohlo jednat o trestný čin, musí být kumulativně naplněny formální i materiální stránka trestného činu, kdy materiální stránka představovala splečenskou nebezpečnost. ¢Definice trestného činu dle §13 platného zákona č. 40/2009 zní:“ trestným činem je protiprávní čin, který trestní zákon označuje za tresný a který vykazuje znaky uvedené v takovém zákoně. K trestní odpovědnosti za trestný čin je třeba úmyslného zavinění, nestanoví-li trestní zákon výslovně, že postačí zavinění z nedbalosti.“ ¢Tedy bylo upuštěno od materiálního nebo formálně materiálního pojetí. ¢Autoři nového zákona jsou toho názoru, že tato skutečnost povede ke zvýšení jednotnosti při výkladu a aplikaci zákona a k posílení rovnosti před zákonem. ¢Formální pojetí trestného činu odpovídá více logice trestního práva spočívající v tom, že se řízení např. pro méně závažné výtržnictví zastaví, než aby se taková méně závažné výtržnictví již předem nepovažovalo za trestný čin, což by mohlo mít především u mladistvých pachatelů za následek destrukci právního vědomí sociálně etického významu výtržnictví. ¢Na druhou stranu společenská „škodlivost“ trestného činu je stále uplatňováno a to v legislativním procesu, při stanovení, jaká typová jednání – skutkové podstaty (základní, privilegované i kvalifikované) – jsou trestnými činy a s jakou trestní sazbou, jakož i v rámci výkladu trestního zákoníku při uplatnění zásady subsidiarity trestní represe a z ní vyplývajícího principu „ultima ratio“ (§ 12 odst. 2), a dále samozřejmě i při ukládání trestů za formálně vymezené trestné činy (přečiny a zločiny), kde se kritéria povahy a závažnosti činu vymezená v § 39 odst. 2 osnovy trestního zákoníku uplatní jako základní kritéria pro stanovení druhu trestu a jeho výměry. ¢ ¢ ¢ FORMÁLNÍ STRÁNKA (ZNAK) TČ JE TVOŘENA: ¢- znaky skutkové podstaty tr. činu (objekt, objektivní stránka, subjekt, subjektivní stránka, protiprávnost) = typové znaky ¢- stanovený věk (§ 25) a nepříčetnost (§ 26) a zmenšená příčetnost ( §27 ) = obecné znaky ¢a) objekt tr. činu – společenské hodnoty (zájmy), proti nimž tr. čin směřuje (zájem na ochraně majetku) ¢b) objektivní stránka tr. činu – jednání, následek a příčinnou souvislost mezi jednáním a následkem. ¢fakultativními znaky jsou: místo a čas jednání, účinek jednání, hmotný předmět útoku, prostředek použitý ke spáchání tr. činu ¢c) subjekt tr. činu – kdokoliv, kdo je tr. odpovědný – ¢ Pachatelem trestného činu je, kdo svým jednáním naplnil znaky skutkové podstaty trestného činu nebo jeho pokusu či přípravy, je-li trestná (§ 22 odst. 1 TrZ)= přímý pachatel - přitom znaky skutkové podstaty naplnil vlastnoručne (svémocné odloučení, § 387 TrZ) nebo za použití nástroje -de facto i de iure neživého (=sekera, § 140 TrZ) -de facto živého ale de iure neživého (=pes, § 145 TrZ) -Pachatelem trestného činu je i ten, kdo k provedení činu užil jiné osoby, která není trestně odpovědná pro nedostatek věku, nepříčetnost, omyl, anebo proto, že jednala v nutné obraně, krajní nouzi či za jiné okolnosti vylučující protiprávnost, anebo sama nejednala nebo nejednala zaviněně. Pachatelem trestného činu je i ten, kdo k provedení činu užil takové osoby, která nejednala ve zvláštním úmyslu či z pohnutky předpokládané zákonem; v těchto případech není vyloučena trestní odpovědnost takové osoby za jiný trestný čin, který tímto jednáním spáchala. = nepřímý pachatel (§ 22 odst. 2 TrZ) – tedy za použití nástroje de facto i de iure živého (=člověk). -Pachatelem se rozumí, nevyplývá-li z jednotlivého ustanovení trestního zákona něco jiného, i spolupachatel a účastník ( organizátor, návodce, pomocník )(§ 113 TrZ) ¢d) subjektivní stránka tr. činu – vnitřní, psychický stav pachatele k protiprávnímu jednání ¢- obligatorním znakem je zde zavinění, výjimečně i pohnutka ¢e) protiprávnost – je u všech TČ, i když někdy není výslovně uveden. Dovozuje se z celého právního řádu – např. porušení pravidel silničního provozu, předpisů o bezpečnosti práce, nakládání s jedy ¢Někde je tento znak zdůrazněn ve skutkové podstatě – neoprávněně ( neoprávněné podnikání, Porušování autorského práva, Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů), bez povolení a podobně. Pokud chybí protiprávnost, např. v důsledku okolností vylučující protiprávnost,( §28-32), nejde o TČ. ¢ ¢ ¢ZAJIŠTĚNÍ OSOBY OBVINĚNÉHO A PODEZŘELÉHO A OPATŘENÍ JINÝCH OSOB PRO TRESTNÍ ŘÍZENÍ ¢osobní přítomnost obviněného, jak u vyšetřovacích úkonů, tak u hlavního líčení, je stěžejní pro dosažení účelu trestního řízení ¢1. Předvolání ¢nejběžnější a základní prostředek k zajištění účasti obviněného na úkonech trestního řízení (§90/1, 2 TŘ) ¢podstatou předvolání je výzva příslušného orgánu, aby se obviněný v určitý den a hodinu dostavil zpravidla k tomuto orgánu, a to z důvodu v předvolání uvedeného ¢zpravidla písemná forma (může být i ústní – osobní nebo telefonické) ¢2. Předvedení ¢předvedení obviněného představuje důraznější způsob zajištění přítomnosti obviněného na procesních úkonech (§90 TŘ) ¢3. Pořádková pokuta ¢má charakter donucovací i výrazně sankční (§66 TŘ) ¢sankční povaha se projevuje v tom, že osobě, jež nerespektuje příkaz orgánu činného v trestním řízení, lze uložit peněžní pokutu až do výše 50 000 Kč ¢4. Zadržení ¢zajišťovací procesní úkon, který lze v neodkladných a naléhavých případech použít vůči obviněnému (§75 TŘ) i vůči osobě podezřelé ze spáchání TČ (§76 TŘ) ¢podstatou je zcela krátkodobé omezení osobní svobody obviněného (podezřelého), a to na základě opatření příslušného orgánu činného v trestním řízení za účelem přezkoumání, zda u ní jsou či nejsou dány důvody vazby (§67 TŘ) – zadržení provádí policejní orgán ¢5. Příkaz k zatčení §69/1 TŘ ¢zatčením se rozumí zjištění pobytu, zadržení a krátkodobé omezení osobní svobody obviněného za účelem jeho dodání orgánu, který příkaz k zatčení vydal ¢zatčená osoba musí být do 24 hodin odevzdána soudu ¢soudce musí zatčenou osobu do 24 hodin od zatčení vyslechnout a rozhodnout o vazbě, nebo ji propustit na svobodu ¢6. Vazba ¢nejzávažnější trestně procesní zajišťovací opatření, má vždy jen zajišťovací funkci ¢podstatou vazby je dočasné omezení osobní svobody obviněného rozhodnutím soudu v uzavřeném ústavu (vazební věznici) ministerstva spravedlnosti. Vazba: útěková, koluzní, předstižná ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢