Metodologie epidemiologických studií Kolářová Petra Historie epidemiologie §Kořeny epidemiologie můžeme vysledovat již u řeckého lékaře Hippokrata. Je to vůbec první vědec, o němž se ví, že zkoumal vztahy mezi výskytem nemocí a vlivem prostředí. Zavedl termíny endemický a epidemický. §Medicína v islámském světě: Perský lékař Avicenna ve svém díle Kánon medicíny popsal přenos tuberkulózy a pohlavních nemocí, šíření chorob prostřednictvím vody a půdy. Zavedl rovněž karanténní opatření, metodu analýzy rizikových faktorů a diagnostické postupy. §Ve 14. století (během epidemie moru na Pyrenejském pol.) vyslovil Ibn Khatima domněnku, že nakažlivé choroby jsou způsobeny drobnými organismy, které při kontaktu s lidským tělem způsobují propuknutí nemoci. §Britský lékař John Snow (nazývaný také otcem epidemiologie) se proslavil zastavením postupující epidemie cholery v Londýně v roce 1854. Jako zdroj nákazy určil vodu v obecním čerpadle a včasným odstraněním jeho kliky zamezil dalšímu šíření nemoci. § Historie epidemiologie u nás §Karel Raška (1909 – 1987) - Byl autorem metody epidemiologické bdělosti, kterou roku 1968 přijalo Valné shromáždění WHO jako základ moderní epidemiologie ve světovém měřítku. - Během své práce v SZÚ prosadil zavedení diagnostiky Rh faktoru a krevních transfúzí u fetální erytroblastózy. - Po r. 1945 patřil k předním organizátorům československého zdravotnictví. - Byl profesorem Lékařské fakulty hygienické Univerzity Karlovy. - V letech 1963-1970 byl ředitelem pražského Ústavu epidemiologie a mikrobiologie. Pojmy §Metodologie § - pochází z řečkého slova methodos § - je to obor, který se zabývá utvářením § a aplikací metod § §Epidemiologie § - je lékařské odvětví zabývající se studiem faktorů ovlivňujících zdraví a nemocnost obyvatelstva § §Epidemiologická studie - výzkumné odvětví, které sleduje a vyhodnocuje zdravotní stav populace Zaměření oboru epidemiologie §Epidemiologická metodologie - je základem pro studium faktorů životního prostředí, které ovlivňují zdraví člověka §Epidemiologie infekčních nemocí - je stále důležitá – nové imunizační programy, nové infekce (Lymeská borelióza..) §Epidemiologie chronických neinfekčních nemocí - zde jde především o hlavní příčiny nemocnosti a úmrtnosti v populaci §Epidemiologie životního prostředí - zkoumá vliv faktorů životního a pracovního prostředí na zdraví člověka § Charakter a forma epidemiologických studií se rozlišuje podle toho, zda tyto studie popisují rozložení nemoci nebo vysvětlují příčiny (faktory) vzniku nemoci.. Charakteristika epidemiologické práce §zkoumání vzniku nemoci §výběr vhodné studie §sběr a analýza dat s ohledem na vývoj statistických modelů §sestavení hypotézy a sepsání závěrů § § Základním cílem epidemiologie je co nejvíce ovlivnit výskyt nemocí v populaci. Za tímto účelem jsou v populaci zaváděna převážně preventivní opatření. Rozdělení oboru epidemiologie §Obecná epidemiologie - poskytuje teoretické základy (např. pro epidemiologickou metodu práce) §Speciální epidemiologie - studuje problematiku konkrétních onemocnění a navrhuje konkrétní preventivní či represivní opatření §Epidemiologie prostředí - zabývá se zajišťováním prevence zdravotních rizik pro obyvatelstvo ve vztahu ke kvalitě postředí §Klinická epidemiologie - zabývá se klinickou aplikací epidemiologických poznatků a posuzováním výstupů klinických testů Priority epidemiologie §Výskyt hromadných nemocí se všemi důsledky - zdravotní § - ekonomické - společenské §Výskyt závažných nemocí s vysokou úmrtností, trvalými následky… § Formy výskytu epidemiologie §Sporadický - vyskytují se pouze ojedinělá onemocnění §Endemický - dochází-li ve stejné oblasti k opakujícímu se onemocnění §Epidemický - dojde-li v určité oblasti ke zvýšenému výskytu nad obvyklé očekávané hodnoty §Pandemický - epidemie přesahující území několika států či kontinentů Epidemiologická studie §Dělení: §1.) Observační studie - studie založená na pozorování přirozeného vývoje v určité populaci A) Deskriptivní studie - je to studie naplánovaná s cílem popsat rozložení rizikového faktoru nebo rozložení nemoci v populaci (kdo, kdy, kde) § - řadí se sem Kauzuistika, Korelační studie a Průřezová studie B) Analytická studie - studie naplánovaná, s cílem testovat výzkumnou hypotézu § - řadí se sem Studie případů a kontrol a Kohortova studie §2.) Intervenční studie - druh studie, při níž na rozdíl od observační studie není pozorován jen přirozený průběh dějů v čase, ale je sledován výsledek určitého zásahu. A) Klinické pokusy - testují účinnost terapeutického faktoru (lék, léčebný pokus) - testování se provádí na zvířatech nebo lidských dobrovolnících B) Terénní pokusy - probíhá v určitém prostředí (např. domácnost, praocviště..) - cílenou jednotkou výzkumu je jedinec nebo skupina osob Škola a epidemiologie §Škola je rizikovým prostředím, protože je místem vzniku a šíření nemocí. Proto je toto prostředí sledované epidemiology a hygieniky. §Faktory: kolektiv, uzavřené prostředí, diferenciace studentů §Prevencí je např. dostatečná hygiena, očkování, vzdělávání… §Onemocnění, kterými se mohou děti nakazit ve škole díky nedodržované prevenci jsou např: chřipka, žloutenka… Použitá literatura §Doc. MUDr. A. M. Čelko ,CSc. Epidemiologické přístupy k hodnocení zdraví a nemoci [online]. Praha, Ústav epidemiologie, 2007. 36 s. Studijní skripta. 3 Lékařská fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z WWW: § § § § § § § Děkuji za pozornost J