Dilemata inkluzivní edukace dětí s poruchami chování Věra Vojtová PdF, MU, Poříčí, 9, Brno 7.9.2011 1 vojtova@ped.muni.cz, cervenka@ped.muni.cz Inkluzivní přístupy 2 Odlišnost dítěte Odlišnosti ve vzdělávacích potřebách (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Znevýhodnění, sociální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, interakce Vazba na problémové žáky riziko riziko Vnímání odlišnosti 3P strategie 4