EDUKACE JEDINCŮ V RIZIKU PORUCH CHOVÁNÍ V KONTEXTU OSOBNOSTNÍHO POJETÍ ŠKOLA JAKO MÍSTO PREVENCE A INTERVENCE doc. Věra Vojtová, Ph.D.,PdF MU, Brno, vojtova@ped.muni.cz BP Směřování Odkázanost Pasivita – recepty, péče Aktivita – podněty, odpovědnost Dospělost - biol Sebepojetí - zrcadlo Nezávislost - konflikt bariéry x posilování Potencialita Potencialita ŠTĚSTÍ Charakteristiky dítěte, mají děti s poruchou chování stejné šance? 9.12.2011 Voj PdF MU Triáda vzájemného působení sociálně-kognitivní teorie (Bandura) Zkušenost s chováním Osobnostní proměnné Prostředí –konstantně se navzájem ovlivňují –vlivy jsou oboustranné –intenzita vlivů může mít různou sílu • 9.12.2011 Voj PdF MU Roviny vlivů na individuální chování Tečkovaná mřížka Malé tečky Sociální Osobnostní rovina zkušenost rovina Porucha chování v perspektivě kvality života, WHO, 2001, 2003 > > > > > Sociální Předprofesní Řízení emocí, reakcí Akademické K O M P E T E N C E OMEZUJE OVLIVŇUJE Voj PdF MU Intervenční rámec •Rovina individuální • •osobnostní složka • •vývojové danosti •Rovina sociální • •životní situace • •životní zkušenost Kurikulum Porucha chování v perspektivě dnešní školy ¨13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků ¨3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (200 škol/23 států - OECD, 2009) ¨Největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) ¨Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) ¨Intervence jen u1/3 dětí před UV, OV (Vojtová, 2011) ¨ INKLUZE Překážky a potřeby na straně školy? ¨Pro prevenci problémů v chování žáků? ¨Pro výuku ve třídách s žáky s problémy v chování? ¨Pro intervenci, podporu a provázení žáků s problémy v chování? Vývojová dimenze poruchy chování z perspektivy WHO, 2001 – kvality života, inkluzivních přístupů •biologické faktory •nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, •kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, •určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v n PORUCHU chování ¨ • • ¨ Překážky a potřeby na straně žáka/dítěte (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Znevýhodnění, sociální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP P2250002 Porucha chování v perspektivě žáka Zkušenost nepřijetí, odmítnutí Neinformovanost o odlišnostech, potřebách Posilování negativních sociálních vlivů a individuálních dispozic 2/3 žáků s PCH do ÚV bez jakékoli intervence 12 Strategie prevence a včasné intervence Blok_2 Inkluzivní přístupy 14 Odlišnost dítěte = východisko pro intervenci Očekávání Očekávání Možnost Učení příležitost úspěchu Školní výkon učení práceschopnost Aktivita příležitost zapojení Potencialita Pravidla kázeň interakce Personál Materiál Kurikulum Legislativa Škola Žák Možnost Kompetence bariéra Podporující procesy Posilující procesy Prostředky k intervenci pravidla, kázeň, interakce, aktivita, příležitost, zapojení, učení Setkávají se jako podporující a posilující procesy Podpora, posila – prevence, reflexe, poradenství, intervence – systém, individuální dítě Evaluace,prevence, včasná intervence Školní výkon učení práceschopnost Pravidla kázeň interakce Učení příležitost k úspěchu Aktivita příležitost zapojení