LMD, MBD, ADD, ADHD Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Terminologie-vývoj názvu •Dříve MBD Minimal Brain Dysfunction • LMD Lehká mozková dysfunkce • •MODEL ZTRÁTY POZORNOSTI •1972 Teorie deficitu Douglasová • • ADD Attention DeficitDisorder – porucha pozornosti – –ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorders – porucha pozornosti s hyperaktivitou (90.léta) – 4 hlavní deficity (podle Douglasové) • 1. Ztráta pozornosti – v oblasti vynaložení, organizace a udržení pozornosti a úsilí;v třídění informací –2. Útlum -v oblasti spontánní odpovědi organismu; –3. Útlum -v oblasti pohotovosti k plnění požadavků situace –4. Okamžitá odměna - neobvykle silné očekávání Kategorizace ADHD - hledisko hyperaktivity Barkley (1998) •ADD+H •ADD-H • •Měřítkem pro dělení je přítomnost hyperaktivity a impulsivity ADD – H projevy • Snadná rozptýlenost na podněty; • Problémy s nasloucháním a s plněním pokynů; • Potíže se zaměřením a udržením pozornost; • Potíže se soustředěním na úkol a dokončením • Nevyrovnaný výkon v práci ve škole • Vypínání pozornosti, což může vypadat jako zasněnost • Nepořádnost – pracovní místo • Nedostatečné studijní dovednosti, často specifické poruchy učení; •· Potíže se samostatnou prací, úzkostné rysy. • Charakteristika žáků ADD-H •Rozumově jsou pomalejší, zasněné, uzavřené a nespolečenské. •Jsou také více zmatené a jakoby ztracené v myšlenkách. •Jejich porucha je vývojově stálá, tzn. nemění se věkem. ADD+H •· Vysoká míra aktivity: - vypadá, že je neustále v pohybu; •nenechá v klidu ruce ani nohy, vrtí se, padá ze židle; •vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje nebo je vkládá do úst; •prochází se po třídě, nedokáže setrvat na místě • ADD+H - 2 •· Impulzivita a malé sebeovládání: často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně; •nemůže se dočkat, až na něj přijde řada; •často skáče do řeči ostatním nebo je ruší; •často nadměrně mluví; •věci nedokáže předem promyslet-jedná bez ohledu na následky •neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům; •nezřídka se zapojuje do fyzicky nebezpečných činností, aniž by si předem uvážil možné následky, proto se často zraní. • ADD+H - 3 •· Potíže s přechodem k jiné činnosti. • • Sociální nevyzrálost, problémy ve vztazích s vrstevníky, nejistota. •· • Malá sebeúcta ( často nepřirozeně se vyvíjející sebedůvěra a problémy se sebepřijetím) a značná frustrovanost. • ADD+H - 4 • Problémy s chováním: • agresivní chování, • nepřiměřeně silná reakce i na drobné podněty, lhaní, krádeže, • někdy dokonce i žhářství. • •Pravděpodobnost se zvyšuje s nižším věkem diagnostikované poruchy. •Poruchy se navzájem nepodmiňují. •Porucha pozornosti je dispozicí ke vzniku PCH. ADD – H ADD + H •Slabší pamětˇ • •Slabé percepčně- motorické tempo a rychlost • • • Rychlosti kognitivního zpracování •Nadměrná aktivita • •Behaviorální disinhibice (neboli ztrátě zábran) • •Slabá pozornost k úkolům • Základ intervence 1.Poznání problému – spec. ped. diagnostika, monitorování • Výuka, rodina, vrstevníci – vzory, vztahy, režim • Prostředí a jeho podmínky – třídy, školy 2.Vytvoření strategie • Výběr problému jednoduše odstranitelného – Smlouva se žákem, pohovor – Změny v prostředí – Změny v režimu – Změny ve výuce – zpětná vazba, tempo, kontrola srozumitelnosti