Integrace nebo Inkluse? Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - vývoj Vývoj přístupů Medicínský koncept lParadigma defektivity lChudoba=nemoc lLékařská diagnóza lDefekt, postižení lPočátky v poválečném období l lLékařská intervence – základ lVzdělávání vychází z lékařské diagnostiky lVýznam vzdělání a vzdělávání nedoceňován lInstitut nevzdělavatelnosti – neměnné rozhodnutí l Reedukační koncept léčebně pedagogický, remedial lDefekt=školní nedostačivost lPsychologická (externí) diagnostika-reedukace lTrvalost diagnózy lPéče-klient lPolovina 20.stol až ??? l l l lSpeciální školy lSpeciální osnovy lSpeciální pomůcky lSpeciální reedukační péče lNenávratnost přeřazení=vyčlenění l l Kritéria efektivního speciálního vzdělávání - reedukační koncept lExpertní péče lNezbytnost speciálního pedagoga – specializovaná kvalifikace, zkušenost lExterní specialista – na částečný nebo plný úvazek diagnostikuje, konzultuje, reedukuje lSpeciální škola – speciální prostředí, speciální pomůcky, zařízení, speciální dotace lOmezení vlivu rodiny – „laické názory“ Speciální vzdělávací potřeby - koncept lLeast Restrictive Environment lZabránit vytváření omezujících zkušeností lOmezit diskriminující, limitující podmínky, l lUnited Standard Rules (1993) lToward Equalisation, (1996) l lVzdělávání co nejblíže běžným třídám lVzdělávání podle speciálních osnov lRole speciálního vzdělávání – kompenzace oslabení, limitů Sociální model postižení lParadigma – odklon od postižení k limitu pro fungování lPostižení je komplexní systém sociálních omezení, která zatěžují lidi s postižením a která vyplývají z diskriminačních tendencí ve společnosti lJedinec s postižením získává zkušenost s omezeními a) z prostředí b) z přístupů lidí l (UN Standart Rules, 1993) Sociální model postižení – speciální vzdělávací potřeby koncept JP Sociální pros. Pří Pro Integrace koncept lAlternativa ke vzdělávání ve speciálních školách (Warnock, 1978) lPlacement -začlenění ŽP do běžné školy, vrstevnické skupiny lZákladní myšlenkou integrace je rovnoprávný přístup ke vzdělání lOčekává, že se ŽP přizpůsobí „normálním podmínkám“ školní třídy (společnosti) lCílem je normalizace lPozice moci a výjimečnosti těch, kteří diagnostikují, poskytují podporu a péči (Bürli, 97, Daniels, Gardner, 2000) Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- integrace koncept lSpeciální osnovy – individuální vzdělávací plány lExterní diagnostika, hodnocení – týmový charakter lNezbytnost revize diagnostiky lSpeciální podpora - přizpůsobit školní výkon normám školy hlavního proudu lSpeciální opatření při výuce lAkceptuje odlišnost lRovnoprávné zacházení a přístupy l Inkluse koncept - východiska lSpojen s kvalitou života jedinec s postižením lVzdělání je jedním z předpokladů úspěšného sociálního začlenění lŠkolní neúspěch zakládá sociální vyčleňování lŠkolní neúspěch ovlivňuje budoucí kvalitu života Biopsychosociální koncept postižení lPostižení je chápáno jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije. lZákladní myšlenkou inkluse je kvalita života a možnosti plného začlenění do sociálních aktivit. l(WHO, 2001) JP Biopsychosociální model-inkluse JP SP Kvalita života Osobnost Bio-psycho zdraví Začlenění Účast Inkluse koncept - vzdělávání lVzdělávání má vést k podoře individuálního rozvoje prostřednictvím vstřícného školského prostředí. lIndividuální neúspěch ve vzdělávání je vnímán jako bariéra pro dobrou kvalitu života lŠkola nese odpovědnost za překonání individuální bariéry v přístupu ke vzdělání. lRozdílnost ve škole, třídě je vnímána jako možnost rozvoje kvality vzdělávání l Kritéria efektivního speciálního vzdělávání- inkluse koncept lRespekt k odlišnosti – přispívá ke zdravé a silné společnosti lNázory a postoje žáků jsou základem kvality vzdělávání – efektivita, bezpečí, motivace lVzdělávací potřeby - celoškolský přístup- společné osnovy lBariéry ve vzdělávání - modifikace výuky v rámci školního kurikula lOrientace na úspěchy žáků a jejich sociální rozvoj lKvalita školního života pro všechny žáky Role speciální pedagogiky v inklusivním konceptu lPředcházet vytváření bariér ve vzdělávání (školnímu neúspěchu). lSnižovat rizika sociální exkluse. lStěžejní působení je v podmínkách škol hlavního proudu. l lPREVENCE RIZIKA ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU l lDaniels, Gardner, 2000, Jahnukinen, 2001, WHO, 2001 l Sociální Psychosociální Model Postižení lP = limit pro fungování lP = omezení l a) z prostředí l b) z přístupů lidí l lLeast Restrictive Enviroment lP = bariéra kvality života lP = výsledek vztahů mezi zdravotním stavem, osobností a prostředím lZačlenění lÚčast l l Integrace Inkluse lRozdílnost ve škole je akceptována lSpeciální vzdělávací potřeby lIndividuální vzdělávací plány – osnovy, přístupy učitele lRozdílnost ve škole je přínosem pro kvalitu lIndividuální vzdělávací potřeby lCeloškolský přístup adaptované společné osnovy – individuální volba žáka