18 Sluchová vada a další kombinovaná postižení (doplnění) Sluchové postižení a autismus n obtížná diagnostika n co první – SP nebo autismus ? n zpravidla o rok později je odhalený autismus u dětí se SP než u dětí slyšících (ve 3-4 letech) n u dětí neslyšících je výskyt autismu častější než u dětí slyšících (1 ze 76 x 1 ze 150) Rysy autismu u neslyšících miminek n jsou klidné, nekřičí a neodpovídají na úsměv vlastním úsměvem n zájem v nich budí pohybující se věci – stropní ventilátor a světla (víc než obličej matky, atd.) n nenapodobují blízké osoby, např. při tleskání, mávání, … n nereagují na hry typu „schovávání obličeje za kusem látky“ n mohou se tzv. dívat skrz „člověka“ Rysy autismu u neslyšících dětí (možné, ale ne vždy přítomné) n Nedívají se do obličeje ani do očí. n Ne vždycky odpoví na volání, poklepání na rameno či znak. n Nereagují na pocity ostatních lidí, ani jim nerozumí. n Provádějí jednu a tu samou věc dokola. n Oproti vrstevníkům se opožďují ve vývoji jazyka – rozvoj znakování je pomalejší. n Obtíže s porozuměním mluveného i znakového jazyka bez jeho zjednodušení. n Obtíže v interakci s okolím. n Stálé opakování jedné a té samé promluvy (i ve znaku). n Hry bez představivosti. n Trvání na neměnných rituálech během dne. n Neprojevují emoce a nereagují na emoce okolí. n Straní se okolí i vrstevníků, uzavírají se do sebe. Návrhy pro praxi n komunikace: - znakový jazyk, PECS / VOKS, gesta, řeč, výrazy obličeje, mimika, obrázky, psaná slova a prstová abeceda n výuka: strukturované učení vizuální rozvrh tabule Sluchové postižení a specifické poruchy učení n SPU – příčina - špatné fungování CNS a následné potíže v oblasti schopnosti porozumět jazyku (čtení, psaní a matematické operace) n sluchová vada - špatná funkce smyslového orgánu - problém s vnímáním, s příjmem informací Diagnostika SPU u dětí se SP n komplikovanější než u dětí slyšících n sluchová vada - nebývá obvykle doprovázena charakteristickými rysy SPU (problémy se zrakovým vnímáním, s udržením pozornosti, s vnímáním pohybu, s pamětí, neklidné chování či emoční problémy) !!! Může to však zajistit nevhodný přístup k výchově a vzdělávání a ne SPU!!! - obtížná oblast – užití jazyka (i když je ZJ, tak děti s SPU neznakují tak dobře jako děti neslyšící bez SPU) Metody výuky n funkční vzdělávací proces – funkční a plynulá komunikace mezi učiteli a žáky n doporučení: - postupovat pomalu vpřed k novým informacím - časté procvičování nabytého učiva v různých situacích - systém odměn (za každý dílčí úkol!) - názornost (konkrétní příklady, názorné pomůcky, PC, projektory, atd.) - pozitivní zpětná vazba