SP4MK_S4c2 Specializace: Edukace jedinců s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. charel@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (pátek po předchozí domluvě) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro diagnostiku, pozorování a informované přístupy k dětem a žákům v riziku a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Problematika klasifikace poruch chování · Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci · Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů · Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování · Koncept resilience a inkluze · Internalizované poruchy chování · Extrenalizované poruchy chování · ADHD, ADD · Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Kvalita života jedince s poruchami chování · Vedení případu perspektivní orientace Literatura Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha: Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. MAREŠ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno, 2006, MSD, ISBN 80-86633-65-9. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Výstupy kurzu jsou: (1) seminární práce – odborný text, rešerše (2) seminární práce – Analýza činnosti nevládní organizace zabývající se podporou dětí v riziku, s poruchami chování (3) písemná zkouška, ústní zkouška (4) Informační zdroje seminární práce: Ad 1 Odborný text – Studie o právech dítěte. a) Co je nejlepší zájem dítěte a proč? b) Kdy zasahuje stát a jak? Ad 2 Analýza činnosti nevládní organizace zabývající se podporou dětí v riziku, s poruchami chování – na základě stáže v zařízení v místě bydliště, analýzy dokumentace, web informací, osobní stáže a rozhovorů s pracovníky popř. uživateli organizace. Písemné zpracování do 16.12.2011 zavěsit na is do materiálů k předmětu. Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminární práce: (a) Struktura: (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). (d) Rozsah: 3 - 5 stran Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Termíny: Do konce listopadu práci 1: vždy vložit před dokument jméno studenta Do 16. prosince práci 2: vždy vložit před dokument jména všech studentů, kteří se na práci podíleli. Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování. Vyhovující práce budou zahrnuty do hodnocení předmětu z 50%.