PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 1 Diagnostika zaměřená na chování PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 2 Kritéria podle Kadzima 1 (1993) nVyužít speciálních nástrojů či skupin nástrojů se zaměřením na konkrétní problém jedince – neorientovat se pouze na multidimenzionální; n nDiagnostika prosociálních dovedností je rozhodující. Cílem diagnostiky a intervence není pouze redukce antisociálního chování, ale i nahrazení antisociální chování pozitivním společenským chováním. PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 3 Kritéria podle Kadzima 2 (1993) n· Srovnání chování dítěte s normou musíme si uvědomit rozdíly mezi jednáním dítěte s problematickým chováním a jednáním jeho vrstevníků stejného věku a pohlaví. n·Chování dítěte musí být hodnoceno v sociálním kontextu. Při diagnostice je nutné zohlednit i rodinné charakteristiky a klima třídy, které se na problému mohou podílet. Intervence a diagnostika by měly brát v potaz více aspektů než pouze chování dítěte. n·Průběžné hodnocení je nutné z důvodu monitorování pokroku, a pokud je intervence nevyhovující, její úpravy. n PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 4 Diagnostika sociálních dovedností nnapříklad naslouchání, zdravení, zapojení ve hrách, sebekontrolu, přiměřené vyjádření hněvu a nesouhlasu atd. nPřesné a systematické hodnocení sociálních dovedností musí být také doplněno hodnocením efektivnosti pokusů o zlepšení těchto dovedností, hodnocením způsobu, jak je studenti používají v každodenních situacích; nvlivu na zlepšování postavení jedince mezi vrstevníky. PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 5 Analýza účelnosti chování nodhalit účel, jemuž chování slouží; n n jaké důsledky, zisky či výhody chování přináší; n nposkytují vodítka k vytvoření změn v prostředí (např. úkoly, pokyny, posilování (odměna/trest)), které problémy zmírní nebo jim zamezí úplně. PdF MU Věra Vojtová, 2010 ‹#› PdF MU Věra Vojtová, 2010 6 Učitelé se by měli zajímat nejen o to, jak studenti reagují na jejich výuku, ale i o to, jak oni sami reagují na studenty. nVe třídách pro děti s poruchami chování dominují neutrální a negativní pokyny učitelů. nUčitelé zřídka kdy zadávají práci, ve které by studenti měli šanci uspět, a která by poskytla bezprostřední a časté pozitivní posilování. nNaučit učitele změnit tyto vzorce chování není snadné. nKauffman, 2001