Internalizované poruchy chování VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Paprskový diagram Internalizované (emocionální) poruchy Úzkostné poruchy Touha po dokonalosti Obsedantně- nutkavá porucha Deprese v dětství Strachy, fobie Vysoce Kontrolované chování Průvodní znaky lNejsou ve školách na chování dítěte/žáka vždycky viditelné; lovlivňují jeho prožívání školních událostí, vnímání stresů a různých výukových situací; ltýkají dětí/žáků všech věkových kategorií; l lVyznačují se dlouhodobými příznaky osamělosti, smutku a celkové nedůvěry ve vlastní perspektivu. l Charakteristické znaky lVětšinou jsou reakcí na psychosociální stres způsobený událostmi, jako jsou např. kritické životní situace a zážitky spojené se zneužíváním, týráním, šikanou, dlouhodobou neuspokojivou situací, se špatnými školními výsledky, s krizovou situací v rodině apod…; lTendenci k úzkostným reakcím, ke strachu ze selhání v náročných situacích mívají citově labilní děti/žáci, které jsou ve vztahu k okolnímu světu zpravidla nejisté, zvýšeně sugestibilní, jejichž sebevědomí bývá nízké. Afektivní poruchy lÚzkostná porucha bývá diagnostikována u dětí s dlouhodobě přehnanými, popř. nereálnými obavami, které ovlivňují jeho každodenní fungování. l lÚzkost je vnímaná jako negativní ladění celkového prožívání se somatickými symptomy obav a strachu Kategorizace úzkostných poruch lseparační úzkostná porucha v dětství; lsociální úzkostná porucha, lfobická úzkostná porucha v dětství Školní fobie – dilema kategorizace lNejde o záškoláctví – rozlišovat lDilema, zda patří k separační kategorii nebo fobické??? lZnaky: ldítě/žák mívá ve škole závažné problémy, které často končí dlouhodobou nemocí spojenou s absencí, lvážné emoční rozladění, nadměrná bázlivost, nevyrovnanost nálad, výbuchy vzteku, stížnosti na nevolnost (ranní nevolnosti), ldítě/žák často zůstává doma s vědomím rodičů – jednodenní absence atd. lchování dítěte/žáka neprovází jiné problémové chování. Intervence - behaviorální východiska lCílem je postupné oslabování vztahu mezi negativním prožíváním a školou. l lRiziko: podceňování potřeby intervence: l lEfektivita: včasnost, komunikace, pozitivní motivace, postoje, verbalizace strachů, režim, plánování kroků výuky a učení… l Prevence školní fobie Prognóza lMezi dětmi v psychiatrické léčbě je podle literatury až 3,5-8 % dětí s intenzivními nebo výraznými projevy strachu, fobie nebo úzkosti. lPřibližně 3,5 % dětí v průběhu svého života zažívá nějakou klinickou fobii, s vrcholem mezi 10.-14. rokem života. Odhady výskytu školních fobií se výrazně liší: od 0.04 % do 8 % Dětská deprese Riziko: mnohdy dobře skrývaná lSymptomy: lpřetrvávající depresivní nálada; lnechutenství, nebo naopak přejídání, lšpatný spánkový režim, lnedostatek energie, lzvýšená podrážděnost. l lVe škole: lnápadně malá odezva na lákavé aktivity a stimuly; lnízká sebeúcta, lnedostatek pozornosti; lnedůvěra v možnost ovlivňovat věci kolem sebe. Formy dětské deprese lÚtlumová: ldepresivní nálada, lneschopnost prožívat pozitivní city a radost (anhedonie), lzvýšená unavitelnost, lsnížená psychomotorická aktivita lKognitivní ldepresivní nálada spojená ls pocity viny, lbeznaděje, lpodrážděností a lsebevražednými úvahami Negativní myšlení při dětské depresi Zaměření reflexe Osobní výkon Schopnost ovlivnit události Minulost Pocity viny a studu Obava z opakování chyb Přítomnost Pocity selhání Pocity bezmoci Budoucnost Očekává horší perspektivu Pocity beznaděje Znaky dětské deprese lU dětí mívá deprese dlouhé trvání v opakovaných epizodických atakách. l1-2% dětí a 4-8% adolescentů lVýskyt u dětí nad patnáct let: snížení výskytu u chlapců - hypotéza, že chlapci své strachy vybíjí v externalizovaných způsobech chování. l - zvýšení výskytu u děvčat – hypotéza, souvislost s věkem - uzavírají se do sebe. lDlouhodobá deprese trvající přes dva roky zvyšuje úzkostnost dětí a snižuje jejich sebevědomí (Kauffman, 2005). lDo dospělosti depresivní stavy přetrvávají u 70 % dětí l Intervence – vysoká individualizace l Potřebuje: l podrobnou diagnostiku sociálních, emocionálních a kognitivních dispozic a kompetencí, lanalýzu biografických krizových událostí se zřetelem na symptomy depresivních stavů, lvyhodnocení aktuálních sociálních vazeb. lLéčba medikací není v případě dětských depresí aktuální, léky podávané dospělým nejsou u dětí účinné (Kauffman, 2005, Elliot, Place, 2002), lVýznam psychologické nebo/a (speciálně)pedagogické intervence ¡ je proto jedinou cestou, jak posílit jeho fungování v běžných denních situacích a jak mu zprostředkovat otevřenou perspektivní budoucnost. Příklady modelů intervence depresivního chování u dětí lBehaviorální intervence: pracuje s rolemi, se sociálními kompetencemi, s participací v prosociálních aktivitách, s kauzálními faktory, se sebeprosazováním a sebekontrolou. lKognitivní intervence - založena na předpokladu, že chování a nálada je důsledkem myšlení, takže jeho změna může navodit změnu chování Prointervenční model diagnostiky dětské deprese lPředpokladem je vyloučení vazby deprese na jinou poruchu. l lDiagnostická hodnocení postupně reflektují následné oblasti: l úroveň míry aktivity dítěte/žáka, l deficity sociálních kompetencí, l deficity sebekontroly, l charakteristika depresivních projevů, l úroveň míry sebevědomí a celkového pocitu neštěstí, l omezení v sebevědomí a funkčnosti sociálních vztahů. l Na prvním místě tohoto modelu stojí míra aktivity dítěte/žáka a na druhém sociálních kompetencí.