SP7MP_S4c2 Specializace S4c2: Edukace jedinců s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (úterý 14:15 – 16:00) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro diagnostiku, pozorování a informované přístupy k dětem a žákům v riziku a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Problematika klasifikace poruch chování · Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci · Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů · Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování · Koncept resilience a inkluze ve školním a residenčním prostředí · Internalizované poruchy chování · Extrenalizované poruchy chování · ADHD, ADD · Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Kvalita života jedince s poruchami chování · Vedení případu perspektivní orientace Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. Výstupy kurzu jsou: (1) seminární práce – odborná kniha (2) seminární práce – odborný text, rešerše (4) portfolio (5) písemná zkouška Informační zdroje seminární práce: Ad 1 Odborná literatura – monografie: Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti – zpracovat téma a) faktory resilience v dětství a jejich využití pro posilování dětí v riziku poruchy chování; b) faktory resilience v dětství a jejich využití pro posilování dětí poruchami chování; Ad 2 Odborný text – zpracování čtyř dokumentů, práce ve skupině tří studentů 1. Improving behaviour and attendance: guidance on exclusion from schools and Pupil Referral Units 2. School Action Guidance 3. The Education of Children and Young People with Behavioural, Emotional and Social Difficulties 4. Studie o právech dítěte viz literatura Dokumenty jsou zavěšeny v materiálech k předmětu. 20.10.2011 budou smazány!!! Platformou seminární práce budou výše uvedené dokumenty a analýza aktuální situace v České republice. V práci srovnejte vyrovnávací, podpůrné a intervenční strategie a podmínky v UK a ČR. Mediální prezentace seminární práce Parametry pro tvorbu (i hodnocení) seminární práce: (a) Struktura: (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení nejlépe podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je ČSN ISO 690). (d) Rozsah: 5 stran (e) Prezentace rozsah 10 ppp obrázků – 10 minut Informace k odevzdání seminární práce: Práci odevzdávejte skrze Odevzdávárnu IS. Termíny: Do konce října práci 1: vždy vložit před dokument jméno studenta Do konce listopadu práci 2: vždy vložit před dokument jména všech studentů, kteří se na práci podíleli. Nevyhovující práce, ať již po formální (nedostatečné citace, práce je příliš krátká či dlouhá, výběr literatury neodpovídá požadavkům) nebo obsahové stránce (rozsahem či fakticky nedostatečná argumentace), budou vráceny k přepracování.