Milí studenti, vzhledem k tomu, že se ve výuce na katedře speciální pedagogiky objevují slyšící i neslyšící vyučující, chceme Vás poprosit o spolupráci na výzkumu, který se týká dialogu slyšícího a neslyšícího vyučujícího na akademické půdě a přínosu tohoto dialogu pro studenty speciální pedagogiky, zejména pak pro studenty logopedie a surdopedie. Připravujeme na toto téma konferenční příspěvek, ve kterém chceme upozornit na velmi důležitou oblast a analyzovat aktuální situaci. Svědomitým vyplněním dotazníku můžete zároveň přispět k dalšímu posunu ve výuce na katedrách speciální pedagogiky. Tímto Vás chceme požádat o vyplnění dotazníku níže. Své odpovědi v uzavřených otázkách zvýrazněte tučně, prosím. Předem velmi děkujeme za spolupráci. Lenka Hricová a Jana Padělková PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. a Mgr. Jana Padělková Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Katedra speciální pedagogiky Poříčí 7-9, 603 00 Brno Dotazník pro STUDENTY na katedrách speciální pedagogiky 1) S kolika neslyšícími vyučujícími jsem se v průběhu svého studia setkal/a ve výuce na katedře? …… 2) S neslyšícími vyučujícími ve výuce na katedře (můžete označit více odpovědí): a) jsem v občasném kontaktu (1x týdně) b) jsem v častém kontaktu (2x týdně a častěji) c) jsem téměř v každodenním kontaktu d) považuji kontakt za dostačující e) nepovažuji kontakt za dostačující f) uvítal/a bych kontakt častější g) uvítal/a bych více neslyšících učitelů 3) Na výuce neslyšícího vyučujícího se …………… slyšící vyučující (můžete označit více odpovědí): a) nepodílí b) podílí (střídají se v rámci jednoho předmětu) c) přímo podílí (vyučují souběžně, tvoří tandem) – Jak probíhá jejich spolupráce, jak ji vnímám? ……………………………………… 4) S neslyšícím vyučujícím využívám ve výuce tyto komunikačními prostředky (můžete označit více odpovědí): a) český znakový jazyk b) znakovanou češtinu c) artikulaci + odezírání d) prstovou abecedu e) písemnou formu f) komunikujeme pouze prostřednictvím tlumočníka – Proč? A) neznám dostatečně správný komunikační prostředek B) mám obavy z neúspěšné komunikace C) jiné – Jaké? .............................................................. 5) S neslyšícím vyučujícím využívám mimo výuku tyto komunikačními prostředky (můžete označit více odpovědí): a) český znakový jazyk b) znakovanou češtinu c) artikulaci + odezírání d) prstovou abecedu e) písemnou formu f) komunikujeme pouze prostřednictvím tlumočníka g) nekomunikujeme spolu – Proč? A) neznám dostatečně správný komunikační prostředek B) mám obavy z neúspěšné komunikace C) jiné – Jaké? .............................................................. 6) Pokud mám možnost volby, obracím se častěji na: a) slyšícího pedagoga – Proč? ………………………………. b) neslyšícího pedagoga – Proč? ………………………………. 7) Na neslyšícího pedagoga se obracím (můžete označit více odpovědí): a) vůbec b) osobně – používám mluvený český jazyk c) osobně – používám český znakový jazyk d) prostřednictvím emailu e) s dotazy ohledně organizace výuky f) s dotazy týkajícími se obsahu předmětu (odborné dotazy) g) s žádostmi o vedení závěrečných prací h) s praktickými dotazy na jeho osobní zkušenosti i) chci doplnit: ………………………………………………………………………………… 8) Přítomnost neslyšícího vyučujícího v pedagogickém týmu katedry (můžete označit více odpovědí): a) vnímám jako přínos pro studenty b) vnímám jako přínos pro slyšící vyučující c) nevnímám jako přínos 9) Neslyšícího vyučujícího vnímám jako nositele/zprostředkovatele kultury Neslyšících: a) ANO b) NE c) NEVÍM 10) Výuka neslyšícího pedagoga pro mne má tyto výhody: 11) Výuka neslyšícího pedagoga pro mne má tyto nevýhody: 12) Takto hodnotím přínos neslyšícího vyučujícího v praktické výuce znakového jazyka: 13) Takto hodnotím přínos slyšícího vyučujícího v praktické výuce znakového jazyka: 14) Setkávám se s vyučujícími i v rámci mimoškolních aktivit (kurz, projekt, kavárna, apod.)? a) ANO – se slyšícími i neslyšícími vyučujícími b) ANO – se slyšícími vyučujícími c) ANO – s neslyšícími vyučujícími d) NE 15) Neslyšícího pedagoga jsem zažil/a na výuce (můžete označit více odpovědí): a) českého znakového jazyka (praktická výuka) b) teoretického předmětu v českém znakovém jazyce c) teoretického předmětu v českém znakovém jazyce za přítomnosti tlumočníka d) teoretického předmětu v českém jazyce 16) Při teoretické výuce neslyšícího pedagoga (nebo při výuce, kde je neslyšící pedagog přítomen): a) bývá přítomen tlumočník b) bych uvítal/a přítomnost tlumočníka c) není třeba tlumočníka d) chci doplnit: ………………………………………………………………………………… 17) Jak se díváte na přítomnost tlumočníka znakového jazyka ve výuce? a) pozitivně b) spíše pozitivně c) spíše negativně d) negativně 18) Situace, kdy jsem byl/a postavena do pozice „tlumočníka“ neslyšícímu učiteli: a) nastala - připadá mi to v pořádku b) nastala - nepřipadá mi to v pořádku c) nenastala d) chci doplnit: …………………………………………………………………………………. 19) Situace, kdy někdo ze slyšících učitelů „tlumočil“ neslyšícímu učiteli: a) nastala - připadá mi to v pořádku b) nastala - nepřipadá mi to v pořádku c) nenastala d) chci doplnit: …………………………………………………………………………………. 20) Neslyšící vyučující na katedře pro mne (můžete označit více odpovědí): a) je motivací pro osvojování znakového jazyka b) není motivací pro osvojování znakového jazyka c) je motivací pro setkávání s dalšími neslyšícími d) není motivací pro setkávání s dalšími neslyšícími e) je motivací pro poznávání kultury Neslyšících (např. návštěva akcí) f) není motivací pro poznávání kultury Neslyšících (např. návštěva akcí) 21) Vnímám postavení neslyšícího pedagoga na katedře stejně jako postavení slyšícího pedagoga? a) ANO b) NE c) NEVÍM d) chci doplnit: ………………………………………………………………………………… 22) Přítomnost neslyšícího vyučujícího mi umožňuje reálnější představu o oboru surdopedie: a) ANO b) NE c) NEVÍM d) chci doplnit: ………………………………………………………………………………… 23) Ve vztahu k bilingválnímu přístupu ve vzdělávání dětí a žáků na školách pro sluchové postižené je spolupráce neslyšícího a slyšícího pedagoga na vysoké škole pro studenty přínosem či vzorem: a) ANO b) NE c) NEVÍM 24) Spolupráce slyšícího a neslyšícího vyučujícího má pro naši následnou praxi takovýto význam: 25) Studuji ve formě/typu studia (označte všechny vyhovující odpovědi): a) prezenční b) kombinované c) bakalářském – Ročník? ………. d) magisterském – Ročník? ………. 26) Moje odborné zaměření je (můžete označit více odpovědí): a) logopedie b) surdopedie c) oftalmopedie d) psychopedie e) somatopedie f) etopedie g) specifické poruchy učení h) více vad i) jiné – Jaké? …………………….................................................................................. 27) Mnou upřednostňovaná specializace je: …………………………………………………….. 28) Chci se k tématu „dialogu slyšícího a neslyšícího vyučujícího na akademické půdě a jeho přínosu pro studenty oboru speciální pedagogika“ vyjádřit ještě sám/sama a volně: