Prototypy – role v myšlení Losos je růžový je jedlý plave proti proudu, aby se vytřel Pštros je vysoký neumí létat Kanár zpívá je žlutý Ryba má ploutve plave má žábry Pták má křídla má peří Zvíře dýchá přijímá potravu má kůži Pojmy jako konglomeráty definujících atributů – hierarchická síť (Collins, Quillian) Princip úspornosti a informativnosti Základní –nadřazená – podřazená úroveň Pojmy jako prototypy (Rosch) charakteristické atributy – rodinná podobnost Prototypičnost -hraje roli při učení se pojmům -utváří „kognitivní vztažné body“ (např. „Elipsa je skoro jako kruh“) - Prototypy se soustřeďují kolem základní úrovně - MR jako schéma či konstrukt -Kant: apriorní schémata prostoru, času - Bartlett: schémata náležející specifické kultuře - Piaget: role schématu v kognitivním vývoji Jean Piaget SCHÉMA ASIMILACE – AKOMODACE Stádia vývoje myšlení: 1. Senzomotorické 2. Předoperační 3. Konkrétní operace 4. Formální operace