Program – 4. 11. 2011 n9.00 – 10.00 → 1. blok – vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice, budování ŠPP n10.00 – 10.15 → přestávka na kávu J n10.15 – 11.30 → 2. blok – VP v systému poradenských služeb ZŠ Rosice (1. část) n11.30 – 11.45 → přestávka J n11.45 – 13.00 → 3. blok – VP v systému poradenských služeb ZŠ Rosice (2. část) Výchovný poradce v systému poradenských služeb na ZŠ Rosice Vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice nCharakteristika školy: núplná základní škola, jediná ve městě s 5500 obyvateli n450 žáků, 28 pedagogů, školní psycholog, 2 asistenti pedagoga, 3 vychovatelky školní družiny n19 tříd, 11 na prvním a 8 na druhém stupni nprůměrný počet žáků na jednu třídu 23,7 ncca 1/3 žáků vyšetřeno v PPP ncca 100 žáků s diagnostikovanou poruchou učení nebo chování, z toho 14 integrovaných n4 mimořádně nadaní integrovaní žáci Zaměření školy: nrozvoj školních poradenských služeb pro rodiče, žáky, pedagogy nvytvoření pozitivního sociálního klimatu ve škole nenvironmentální výchova, vzdělávání a osvěta npočítačová gramotnost žáků nzavádění nejmodernějších technických prvků a moderních metod do vyučování n Historie výchovného poradenství na ZŠ Rosice: npřed nástupem do funkce ředitele v roce 1995 dělal výchovného poradce současný ředitel školy – zaměření na kariérové poradenství + evidence zpráv z vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (formální péče o žáky s SVP) ns nástupem do funkce ředitele snaha zlepšit podmínky pro práci VP – stal se členem vedení školy, dostával více prostoru, obsah práce se však nezměnil, navíc začal vykonávat i nově ustanovenou funkci školního metodika prevence ndíky iniciativě ředitele školy a zástupkyně ředitele pro 1.stupeň vznikly a úzké spolupráci s PPP byly na 1.stupni zřízeny 3 specializované třídy pro žáky s poruchami učení – po třech letech však byly pro malý zájem zrušeny nzačaly se vytvářet IVP pro integrované žáky, většina učitelů jim však speciální péči nevěnovala, formální byla i spolupráce s rodiči nvýchovný poradce měl podporu vedení, jeho práce a spolupráce s učiteli byly spíše formální, nebyl vnímaný jako poradce při řešení problémů, nepodařilo se vytvořit funkční systém nŠkolní rok 2001/02 → můj nástup do funkce + zahájení studia ¨rozdělení funkce výchovného poradce a školního metodika prevence ¨příprava plánu práce – předpokládané činnosti na jednotlivé měsíce ¨vytvoření počítačové databáze žáků vyšetřených v PPP ¨změna struktury IVP a spolupráce s rodiči ¨organizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice + začlenění učiva Volba povolání do učebních plánů 7. – 9. ročníku n ¨setkání se šikanou a nesprávné řešení – zahájení spolupráce se ŠMP + projekt „Prevence šikanování na ZŠ Rosice“ ¨prevence a postihy záškoláctví – nový metodický pokyn, společný postup řešení ¨závěry inspekce – dobře nastartovaná cesta, povzbuzení do další práce ¨Závěrečná zpráva o činnosti n nŠkolní rok 2002/03 → dokončení studia ¨plán práce – časové rozvržení činností pro každou oblast zvlášť ¨příprava metodických materiálů pro učitele zaměřených na práci se žáky s SVP ¨zahájení reedukací poruch učení pod vedením učitele se zaměřením na speciální pedagogiku ¨narůstající problémy se závadovým chování žáků – sjednocování způsobu řešení (jednání u VP, výchovné komise, zápisy z jednání) n nŠkolní rok 2003/04 ¨inovace v oblasti kariérního poradenství – testy profesní orientace ve spolupráci s PPP ¨inovace v péči o žáky s SVP – projednávání IVP integrovaných žáků za účasti TU, speciálního pedagoga nebo VP a vyučujícího ČJ + depistáž pro žáky 2.ročníků (PPP) ¨novinka v oblasti prevence šikanování – příprava „Adaptačního pobytu pro žáky 4.a 6.tříd“ ¨novinka v oblasti prevence záškoláctví – projednávání zvýšené omluvené absence nzávěrečná zpráva – stále více práce a prohlubování spolupráce se speciálním pedagogem (učitelem 1. stupně se specializací speciální pedagogika) a školním metodikem prevence → zahájení příprav ke vzniku školního poradenského pracoviště n nŠkolní rok 2004/05 ¨k 1. 9. 2004 vznik školního poradenského pracoviště – vytvoření statutu a náplní práce ¨personální podmínky se zpočátku nezměnily – všichni členové ŠPP učiteli ZŠ ¨plán práce – vymezení 5 hlavních oblastí činnosti a stanovení odpovědnosti členů za plnění jednotlivých úkolů (od této doby nemáme samostatný plán činnosti VP, minimální preventivní program je přílohou plánu práce ŠPP) n ¨inovace v oblasti péče o žáky s SVP – vznik DYS-klubu, zpětná vazba k plnění IVP od rodičů i učitelů, depistáž v 1. třídách + následné docvičování oslabených funkcí, zahájení práce s předškoláky ¨v září první „Adaptační pobyt“ ¨nově zaměření na péči o žáky s neprospěchem ¨novinka – od 1. 1. 2005 nástup školního psychologa na ½ úvazek, zapojení školy do projektu VIP kariéra n nŠkolní rok 2005/06 ¨učebna speciální pedagogiky ¨zlepšení materiálních podmínek pro práci se žáky SVP – pomůcky, knihovna ¨zahájení činnosti LOGO-klubů ¨spolupráce s učiteli Čj na 2. stupni – kurz Dyslektický asistent - DYS-kluby pro žáky 2. stupně ¨zavedení třídnických hodin ¨pravidelná spolupráce školního psychologa se třídami 1. stupně ¨semináře školního psychologa pro učitele – např. na téma „Sebehodnocení žáků“ n nŠkolní rok 2006/07 ¨nový předmět „Volba povolání“ v rámci pracovních činností v 8. ročníku ¨zaměření na informovanost rodičů o nebezpečí sociálně patologických jevů ¨rozšíření nabídky školního psychologa – videotréning, svépomocná skupina, školní parlament,… n nŠkolní rok 2007/08 ¨začlenění asistentů pedagoga – práce se žákem s autismem a žáky a poruchami chování ¨konzultace pro rodiče žáků, kteří byli poprvé vyšetření v PPP ¨péče o nadané žáky – příprava metodických materiálů ¨v rámci prevence projekt „Nekouřím“ – spolupráce s městským úřadem, domem dětí, lékaři, projektový den n nŠkolní rok 2008/09 ¨zaměření na prevenci a řešení závadového chování ¨prevence syndromu vyhoření – zájmová odpoledne pro pedagogy – např. malování na sklo ¨V březnu odchod VP na mateřskou dovolenou – změna organizační struktury a náplní práce, nedošlo však ke změně systému n nŠkolní rok 2011/12 ¨návrat do školy po mateřské dovolené na ½ pracovní úvazek, návrat do funkce výchovného poradce a vedoucího poradenského pracoviště ¨zastupující výchovná poradkyně vystudovala specializační studium, proto jsme si práci výchovného poradce rozdělili a v současné době pracují na naší škole 2 výchovní poradci ¨hlavní cíl pro letošní školní rok – podpora pohodového klimatu ve výchovně vzdělávacím procesu n Proč jsme začali budovat školní poradenské pracoviště npráce VP časově stále více náročná, velmi široký záběr činností nzačala se dostavovat pozitivní zpětná vazba ze strany kolegů, rodičů i žáků, protože měli s poradenskými službami ve škole první pozitivní zkušenosti; přitom však přibývaly jak problémy k řešení, tak nápady jak situace řešit, ale časového prostoru ubývalo – bylo třeba hledat co nejefektivnější řešení n nstále více se ukazovalo, že je potřeba se ve všech oblastech zaměřit více na prevenci než na řešení vzniklých problémů nzvyšovaly se nároky na vedení administrativy nvýchovný poradce je normální učitel a není kompetentní odborně řešit široké spektrum problémů, které výchovně vzdělávací proces přináší → potřeba spolupráce s dalšími odborníky n První kroky při budování ŠPP nneexistovala ještě legislativa, která platí dnes, ve které jsou popsány standardní činnosti členů ŠPP nzačali jsme budovat systém v personálních podmínkách, které jsme ve škole měli – výchovný poradce, školní metodik prevence, učitelka 1. stupně se specializací speciální pedagogika – víc jsme si řekli o své práci, hledali jsme oblasti možné spolupráce, začali jsme vytvářet pracovní náplně v rámci nově vznikajícího školního poradenského pracoviště nŠPP vzniklo k 1. 9. 2004 – byl sepsán status, náplně práce a plán práce na školní rok 2004/2005, který popisoval, jaké konkrétní aktivity pro jednotlivé oblasti činnosti připravujeme a kdo bude odpovědný za jejich plnění nkaždý měsíc pracovní porada – kontrola plnění plánu práce, příprava akcí, domluva na řešení aktuálních problémů nkaždý týden účast výchovného poradce na poradě vedení školy – předávání informací o aktivitách poradenského pracoviště, jednání s rodiči, zakázky ze strany vedení školy Prezentace informací o vzniku a činnosti ŠPP nvznik ŠPP a jeho úloha byla byly s učiteli prodiskutovány na úvodní pedagogické radě, informace ze ŠPP jsou v současné době součástí každé pracovní porady ninformace pro rodiče – na úvodních třídních schůzkách prostřednictvím třídních učitelů, účast VP na třídních schůzkách v 1. třídách ndopis do všech rodin po nástupu školní psycholožky – vysvětlení činnosti všech členů ŠPP ninformační panel u vchodu do školy ninformace na webových stránkách školy a jejich pravidelná aktualizace nleták do rodin na počátku každého školního roku – přehled hlavních činností jednotlivých členů ŠPP a nabídka služeb, konzultační hodiny, kontakty, od roku 2007/08 tyto informace v ŽK, leták pouze pro 1. a 2. třídy (leták pro rodiče) nčlánky do měsíčníku Rosa, který se zdarma dostává do každé domácnosti, pravidelné informace o naší činnosti každý měsíc nv říjnu 2005 beseda o poradenských službách poskytovaných ve škole v místní kabelové televizi Organizační diagram Organizační struktura školy nZačlení školního poradenského pracoviště do norganizační struktury školy: n nVEDENÍ ŠKOLY Ředitel školy Zástupce ředitele pro 1. stupeň Zástupce ředitele pro 2. stupeň Výchovný poradce a vedoucí ŠPP Organizační diagram ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ Výchovný poradce Školní speciální pedagog Školní speciální pedagog - logoped Školní metodik prevence Školní psycholog Výchovný poradce (žáci s SVP + nadaní) Výchovný poradce v systému poradenských služeb ZŠ Rosice nPostavení výchovného poradce vyplývá z organizačního řádu školy nČinnost výchovného poradce je dána náplní práce (náplň práce VP) nNáplň práce vyplývá z platné legislativy a z potřeb školy nHlavní oblasti činnosti jsou zakotveny ve statutu školního poradenského pracoviště (statut ŠPP) nKonkrétní činnosti výchovného poradce jsou na každý školní rok v plánu práce školního poradenského pracoviště, tento plán popisuje činnosti všech členů v jednotlivých oblastech, přílohou plánu je minimální preventivní program (plán práce ŠPP) nVýchovný poradce píše na konci každého školního roku závěrečnou zprávu o činnosti školního poradenského pracoviště, ta se stává součástí závěrečné zprávy o činnosti školy (závěrečná zpráva ŠPP) Základní škola Rosice Statut školního poradenského pracoviště nHlavní oblasti činnosti: 1.výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami 2.péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem 3.problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence 4.kariérní poradenství – profesní orientace žáků 5.prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů 1. Oblast - výchova a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nzajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb → koordinace vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních – vydávání dotazníků, kontrola jejich vyplnění, evidence, zajištění odeslání, evidence došlých zpráv, uložení hlavních závěrů do databáze, předání kopie zprávy z vyšetření TU (databáze) nmetodická pomoc při přípravě IVP pro integrované žáky – sledování vývoje legislativy, příprava podkladů pro tvorbu IVP – formulář a „kuchařka“ jak plán vytvořit (podklady IVP) nkontrola a evidence hotových IVP, vedení spisové dokumentace npodíl na projednávání IVP s rodiči nvyhodnocování efektivity – zpětná vazba od rodičů, třídních učitelů, případně učitelů jednotlivých předmětů i žáků, na základě vyhodnocení péče návrh odměn za péči o integrované žáky (dotazník rodiče) n n nprůběžnou péči o tyto žáky zajišťují speciální pedagog a školní psycholog nvšechny postupy a pravidla péče o žáky s SVP popisuje školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k integraci a n vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – integrace) n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke slovnímu n hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími n potřebami (VP – slovní hodnocení) n 2. Oblast - péče o nadané žáky a žáky s neprospěchem nkoordinace vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a přípravy návrhů na další péči o tyto žáky → vyhodnocování podnětů od TU, závěrů pedagogických rad nstále větší pozornost je věnovaná mimořádně nadaným žákům – integrace mimořádně nadaných žáků a práce podle IVP nu žáků s neprospěchem hledání příčin – nejčastěji nechuť žáků pracovat a plnit zadané úkoly – jako velmi účinné se ukázalo společné projednání problému za přítomnosti třídního učitele, vyučujícího problémového předmětu a zákonného zástupce za přítomnosti žáka njednání má povinnost vyvolat třídní učitel na konci 1. a 3. čtvrtletí pokud je žák z nějakého předmětu hodnocen 5 nebo 4 – 5, z jednání je vždy pořízen zápis, který podepíší všichni účastníci jednání (zápis – školní neprospěch) nvýchovný poradce pouze eviduje zápisy z jednání a zasáhne pouze na žádost TU – např. pokud se současně projednává kázeňský problém npokud je příčinou jiný problém – např. rodinné problémy, špatné postavení v třídním kolektivu, nediagnostikované poruchy učení nebo chování apod. - pomáhá VP společně s třídním učitelem, případně zákonnými zástupci žáka, hledat řešení n nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice k zajištění péče o žáky neprospívající a žáky mimořádně nadané (VP – neprospívající a nadaní) n 3. Oblast - řešení problémů spojených se školní docházkou ndo této oblasti patří řešení neomluvené absence a zvýšené omluvené absence nřešení neomluvené absence je v souladu s metodickým pokynem k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, kázeňské postihy za neomluvenou absenci jsou přesně popsány ve školním řádu nvelice účinná je pro nás spolupráce s kurátorem pro mládež nod roku 2003 se zabýváme i zvýšenou omluvenou absencí – občas je za ní schované skryté záškoláctví, hlavním cílem v této oblasti je však prevence neprospěchu nebo zhoršování prospěchu, vedení žáků k povinnosti doplňovat si zameškané učivo npokud absence přesáhne 100 hodin, vyvolá třídní učitel jednání buď sám nebo za přítomnosti výchovného poradce – vždy začíná jako preventivní pohovor, často vznikne prostor i pro řešení jiných problémů spojených se vzdělávání žáka nz jednání o neomluvené i zvýšené omluvené absenci se vždy pořizuje zápis, jeho závěry jsou pro všechny strany závazné (zápis neomluvená absence) (zápis zvýšená omluvená absence) nvšechny postupy a pravidla péče o žáky v této oblasti popisuje školní legislativa - Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro řešení případů neomluvené absence a zvýšené omluvené absence (VP – neomluvená absence) 4. Oblast - kariérní poradenství nhlavní úloha výchovného poradce → zprostředkovávání informací a administrativní činnosti, ne hodnocení a doporučování konkrétních středních škol nintenzivní práce je zaměřena na žáky 8. a 9. ročníků, potřebné informace míří i k zájemcům o studium na víceletých gymnáziích nprůzkumy a návštěvy ve třídách - předání informací o typech škol, možnostech vzdělávání a následného uplatnění, organizaci přijímacího řízení, apod. ninformační nástěnky – informace o důležitých termínech, o přípravě k přijímacím zkouškám, o typech škol, změnách v legislativě, vyplňování přihlášek, z úřadu práce, prezentace letáků ze škol, termíny dnů otevřených dveří, apod. npříprava podkladů na webové stránky školy nčlánky do školního časopisu Rosník a místního časopisu Rosa n n n norganizace Veletrhu středních škol na ZŠ Rosice – hlavní prezentační akce, možnost oslovit jak rodiče a žáky, tak zástupce středních škol nspolupráce s náboráři pouze na této akci, výjimečně v rámci vyučování – narušování výuky nakce organizačně náročná, ale velmi dobrá zpětná vazba nzajišťování skupinových návštěv žáků v informačních a poradenských střediscích úřadu práce n norganizace podávání přihlášek – vydávání, kontrola, evidence, vrácení přihlášek žákům nmetodická pomoc učitelům při přípravě výstupních hodnocení nvyhodnocování úspěšnosti přijímacího řízení nindividuální konzultace pro žáky a rodiče 5. Oblast - prevence a řešení závadového chování a sociálně patologických jevů noblast prevence je hlavní náplní práce školního metodika prevence a podrobně je rozpracovaná v minimálním preventivním programu nvýchovný poradce se na této oblasti podílí: ¨přípravou a realizací adaptačního pobytu pro žáky 4. a 6. ročníků – kontakt se žáky → navázání pocitu vzájemné důvěry, lepší spolupráce se žáky při řešení případných problémů v budoucnu, odpočinek od „kancelářské práce“ ¨konzultace pro učitele a pomoc při řešení každodenních problémů – nekázeň žáků ve vyučování, problematická jednání s rodiči, apod. ¨konzultace pro učitele při řešení problémů ve třídních kolektivech ¨projednávání hrubých přestupků proti školnímu řádu, podklady pro zápisy z jednání, účast na jednáních výchovné komise ¨spolupráce s odborem sociální prevence – pokud škola vyčerpá všechny možnosti řešení problému a situace se nezlepší, má se kam obrátit (např. umísťování žáků na resocializační pobyty do středisek výchovné péče) ¨k efektivnímu řešení závadového chování žáků je třeba, aby učitelé ve škole spolupracovali a sjednotili svoje postupy nk oblasti se vztahuje následující školní legislativa: n 1. Vnitřní předpis ZŠ Rosice ke sjednocení n hodnocení a klasifikace chování n (VP – chování) n 2. Vnitřní předpis ZŠ Rosice k prevenci a řešení n šikanování mezi žáky (VP – šikanování) n 3. Vnitřní předpis ZŠ Rosice pro postup n v případě výskytu zneužívání, držení či n distribuce návykových látek n (VP – návykové látky) n