Program – 25. 11. 2011 n9.00 – 10.00 → 1. blok – podmínky pro práci výchovného poradce, proměna poradenských služeb ve škole, vyhodnocení vstupních dotazníků n10.00 – 10.15 → přestávka na kávu J n10.15 – 11.30 → 2. blok – diagnostika poradenských služeb ve škole, práce ve skupinách n11.30 – 11.45 → přestávka J n11.45 – 13.00 → 3. blok – prezentace práce ve skupinách, zadání seminární práce za 1. semestr Seminář pro výchovné poradce – diagnostika stavu poradenských služeb ve škole Podmínky pro práci výchovného poradce: nvedení školy má zájem o vytvoření fungujícího systému výchovného poradenství, je ochotno delegovat práva a povinnosti na VP a vytvářet mu podmínky pro jeho práci, podporovat jeho činnost (dávat důraz na plnění úkolů v této oblasti) nVP je členem vedení školy, kde informuje o činnosti v oblasti výchovného poradenství a podílí se na řešení nastalých problémových situací, některé řeší ve vlastní kompetenci n npřesně formulované požadavky ŘŠ na VP – přesně stanovená pracovní náplň VP nmateriální zabezpečení činnosti VP – samostatná pracovna, prostor pro jednání se žáky, rodiči i učiteli, počítač, tiskárna nodborná, pedagogická a osobnostní erudovanost výchovného poradce n Problémy, se kterými jsem se potýkala: nprosazování nových postupů v učitelském sboru, zajištění aby byl přístup učitelů k řešení zásadních problémů jednotný + zápisy z jednání nvysvětlovaní novinek rodičovské veřejnosti nstále větší časová náročnost práce nstále větší nároky na vedení administrativy nčasté změny v legislativě – nárůst počtu metodických pokynů, vyhlášek a nový školský zákon, časté novelizace n Zkušenosti z poslední doby: nPráce se zprávami z poradenských vyšetření ve škole – ukládání zpráv ve škole, odkaz na vnitřní legislativu, informovaný souhlas rodičů s vyšetřením v PPP nSpolupráce se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SPC (návštěvy přímo ve škole) nVeletrh středních škol na ZŠ Rosice nŘešení aktuálních problémů nPřipravované legislativní změny Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: nZpracováno 17 dotazníků nStruktura posluchačů: n - 12 základní školy, 5 střední školy n - 3 začínající výchovní poradci n - 5 vykonává funkci déle než 1 rok n - 9 funkci nevykonává nnejčastěji ve škole poradenské služby poskytuje pouze výchovný poradce a školní metodik prevence, na středních školách obě funkce vykonává většinou 1 učitel nna větších základních školách často pracují dva výchovní poradci – jeden pro 1. a druhý pro 2. stupeň (je velmi důležité, aby v řešení závažných problémů postupovali stejným způsobem) nna dvou základních školách školní poradenské pracoviště, na jedné je řízeno začínajícím výchovným poradcem nve dvou případech poskytují poradenské služby i členové vedení školy, na dvou školách působí školní psycholog a jedna škola spolupracuje s externím klinickým psychologem nz dotazníků většinou není poznat, zda a jak jsou poradenské služby řízeny nebo koordinovány a jak funguje spolupráce poradenských pracovníků ve škole n n nČinnosti výchovného poradce na středních školách: n - kariérní poradenství – volba VŠ a povolání, n statistiky n - péče o integrované žáky a příprava IVP n - ostatní činnosti se vyskytují ojediněle – např. n řešení problémů s absencí, předávání informací n o legislativních změnách, pomoc při řešení n problémů ve třídních kolektivech n n- na rozdíl od základních škol se tam objevují činnosti spojené s prezentací školy na veřejnosti, PR školy, reklama v médiích, vnitřní evaluace školy, příprava a realizace projektů n nČinnosti výchovného poradce na základních školách (podle četnosti): n - kariérové poradenství n - koordinace práce se žáky s SVP, evidence n spojená s touto oblastí n - spolupráce s TU při vytváření IVP pro n integrované žáky n - spolupráce s PPP, SVP, OSPOD, Policií ČR n - řešení konfliktních situací ve škole n - řešení výchovných a výukových problémů žáků n - spolupráce s metodikem prevence v oblasti n prevence sociálně patologických jevů n n - vyhledávání a práce s nadanými žáky n - spolupráce s MŠ a při zápisu do 1. tříd n - náslechy v hodinách u problémových žáků n - zprostředkovávání informací pro rodičům i n žákům n nZávěry: -jasně převažují činnosti spojené s kariérním poradenstvím a zabezpečením péče o žáky s SVP -převažují činnosti evidenční a informační nad činnostmi opravdu poradenskými – podíl na prevenci a řešení problémů -některé činnosti popsány velmi obecně – např. prevence školní neúspěšnosti – nebylo poznat, co konkrétně výchovný poradce dělá - -nikde se neobjevilo, zda se ve škole vyhodnocuje efektivita poskytování poradenských služeb, zpětná vazba, jak probíhá komunikace s vedením, zda kolegové spolupracují, jak a zda přijímají poskytované služby rodiče a žáci - n Jak zajistit efektivní proměnu poradenských služeb ve škole: nje nutné vyjít z potřeby školy – na začátku by měla být analýza současného stavu a potřeb nje důležité reagovat na aktuální situaci ve škole a ve školství vůbec školství nvšechny návrhy je nutné prodiskutovat s vedením školy a získat jeho podporu nvšechny novinky nutné vysvětlit učitelům, opřít se o platnou legislativu a hlavně o konkrétní zkušenosti ze školy; je důležité co nejvíce využít toho, co už se ve škole dělá nnové věci zavádět postupně, ale systémově npři zavádění nových postupů je důležité poskytnout učitelům co největší metodickou podporu → vzory zápisů z jednání, postup jak vytvořit IVP, pomoc při problematickém jednání s rodiči – rozdělení rolí při jednání, apod. nzměny je nutné vysvětlit také rodičům a žákům npo určité době je vhodné nechat si dát zpětnou vazbu a na základě jejích výsledků nové postupy upravit nebo doplnit Zadání seminární práce: nTéma: Analýza poradenských služeb ve škole a vytvoření vize, kam by se měla úroveň poradenských služeb posunout nV dalších semestrech práce na tom, jak vytvořenou vizi postupně naplňovat nÚkol: n - navrhnout strategii, jak analyzovat n stav poradenských služeb ve škole n - cílem je zjistit, jak vnímají fungování n poradenských služeb kolegové, jak tyto n služby využívají a co v této oblasti n očekávají do budoucna n - diagnostiku je možné rozšířit i na rodiče a žáky n n Práce ve skupinách: nRozdělení na 4 skupiny po 4 - 5 členech podle typů škol: n - střední školy n - posluchači, kteří funkci výchovného poradce n vykovávají – vytvoří 2 skupiny n - posluchači, kteří funkci zatím nevykonávají, n pouze se na ni připravují n Strategie č.1 – VP s praxí: nNež začneme, musíme si ujasnit: -co nabízíme -naše zkušenosti, výsledky +, - -naše povinnosti, legislativa -struktura školy -s kým spolupracujeme - Paprskový diagram Moje zkušenosti a pozorování Dotazníky Rozhovory Autoevaluace školy Práce s fakty Seminární práce ANALÝZA Strategie č.2 – VP 1 – 2 roky ve funkci: 1.Oslovit vedení školy (rozhovor) – poskytnutí informací, dokumentace → analýza vývoje 2.Kolegové – dotazník n - mají dostatek informací, co využívají, co chybí ,co potřebují, slabá místa 3.Rodiče – plošný dotazník (počítáme s menší návratností) 4.Přes vyučující výchov formou Strategie č.3 – střední školy: 1.Rodiče + děti – dotazník (současný stav, spokojenost, změny, podněty) 2.Kolegové – rozhovor (klady, zápory, změny) 3.Závěry předložit vedení školy, domluva na změnách – co ano, co ne n Strategie č.4 – VP ZŠ – nejsou ve funkci: 1.Navštívit stávajícího VP, svolat schůzi ŠPP – analýza, pozitiva + negativa, nedostatky → návrhy řešení 2.Seznámit vedení školy s výsledky analýzy ŠPP – připomínky vedení 3.Analýza SWOT pro pedagogický sbor, zvlášť třídní a netřídní učitelé 4.Vyhodnocení SWOT analýzy – seznámení ŘŠ s výsledky – definovat vize, domluva na kompetencích VP 5.V případě potřeby pracovat s rodiči Upřesnění zadání seminární práce: nOsnova: 1.Stručná charakteristika školy 2.Diagnostika stavu poskytovaných poradenských služeb ve škole 3.Zhodnocení současného stavu 4.Vize fungování poradenských služeb ve škole n nTermín odevzdání: do 29. 2. 2012