Integrovaný vědní základ 3 Seminární práce na téma Barevný podzim Téma: Stromy našich lesů Vypracovaly: Jana Galetková UČO: 329152 Aneta Gardoňová UČO:329097 Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Téma: Stromy našich lesů Ročník:2. VVC: naučit se poznávat svět kolem sebe, umět pojmenovat základní názvy stromů, které rostou v prostředí, které nás obklopuje. Uvědomit si jejich důležitost pro člověka, naučit se je chránit a mít rád. RVP ZV: Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, tematický okruh Příroda kolem nás, průřezová témata – environmentální výchova, sociální a osobnostní výchova. Pojmy opěrné: Rozdíl mezi pojmy strom a keř, stavba stromu (kořeny, kmen, koruna), rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem. Ujasnit si, jaké názvy stromů již žáci znají. Pojmy nové: Jehličnaté stromy: Smrk ztepilý, Smrk stříbrný – okrasné využití, Smrk omorika - na doplnění a ukázku jiného druhu smrku, Borovice lesní, Borovice černá – na doplnění, můžeme ji vidět v parcích, Borovice kleč – na doplnění, nízká, Borovice vejmutovka – na doplnění, všimnout si zajímavého tvaru šišek, Modřín opadavý, Jedle bělokorá. Listnaté stromy: Dub, Buk lesní, Habr, Jilm, Vrba bílá, Vrba jíva, Javor babyka, Javor klen, Olše lepkavá, Lípa, Jeřáb ptačí, Bříza, Topol osika, Trnovník akát, Střemcha, Jírovec maďal Místo realizace a časová dotace: učebna 15 min., zahrada 60min., terén (les) 62min. Časová dotace celkem: 137minut Scénář výuky: Fáze výuky Úlohy (Název, cíl) Metoda, Neplést si! forma Čas pro aktivitu Pomůcky (druh, počet ks) Poznámky, Úvod: organizace * Motivace * * * * * * * * Seznámení s cílem výuky * * Kontrola žákovské přípravy na výuku Dokážeš pojmenovat strom, který roste v blizkosti tvého domu? Jaké znáš názvy stromů? Víš, jak vypadají? Naučit se poznávat stromy v místě, kde žiji. Vhodnost oblečení do terénu (tepláky, botasky,..) Tužka, blok. Každý měl za úkol přinést list, nebo větvičku z blízkého okolí svého bydliště nebo školy. Metoda: Rozhovor Forma: skupinová Metoda: Výklad Forma: skupinová 5min. 2min. 8min. Hlavní část * Procvičování a opakování známého * * * * * * * * Expozice – nové učivo * * * * * * * * Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky * * * * * * Aplikace – další aktivity k probíranému učivu - ujasnit si rozdíl mezi keřem a stromem. - nakreslit si strom a pojmenovat jeho části - sjednotit znalosti o názvech stromů, které děti znají - představit názvy stromů, u obrázku rozlišit listn./jehlič. - možnost vyložit i způsob užití dřeva jednotl. stromů - do skupin rozdat obrázky stromů a lístků s názvy-přiřadit - ukazovat obrázky-žáci zapisují názvy pexeso (list-strom) - odchod do terénu - les - na vybraném stanovišti pojmenovat stromy, které žáci vidí - rozdělení do dvojic, rozdání pracovních listů Metoda: zjišťování prekonceptů Forma: otázky směřující odučitele Metoda: výklad Forma: skupinová Metoda: praktické činnosti, didaktická hra Forma: skupinová Metoda: pozorován, praktické činnosti, didaktická hra Forma: skupinová 10min. 30min. 20min. 15min.úkol+20min.hra Blok, tužka Obrázky stromů(viz příloha), atlasy stromů) Obrázky stromů bez názvu, lístky s názvy stromů, pexeso Pracovní listy (příloha), tužka Výklad možné proložit aktivitou-pokud je v blízkosti strom, kterého se výklad týká, mohou žáci vyhledat plod, kousek opadlé kůry… Pro žáky, kteří jsou s úkolem hotovi: Z přírodních materiálů, které najdeš na našem stanovišti postav domeček pro lesního skřítka. Poslední dvojice, kt. dokončí úkol vyhodnotí nejhezčí práciJ Shrnutí * Závěr, zopakování probrané látky * * * * * * * * * Zhodnocení výuky * * * * Zadání úkolů do školy - ukázky úkolů z terénu ostatním žákům s vlastním vyjádřením a popisem - učitel rozdá listy, které si žáci přinesli-snaží se poznat o jaký strom se jedná, nebo vyhledají v atlasech - probrat s žáky, to co je bavilo, kdy získali nejvíce informací a jak je mohou uplatnit v životě - nakresli a pojmenuj tvůj oblíbený strom Metoda: prezentace vědomostí žáků, didaktická hra Forma: skupinová Metoda: rozhovor, diskuse Forma: skupinová 15min 10min. 2min. Atlasy, pomůcky, které si přinesli žáci Literatura: Použité učebnice, encyklopedie, .. (citace dle normy v IS) 1, Pozn.: u některých obrázků není použita citace zdroje. Jedná se o obrázky z vlastní tvorby. 2, Svět rostlin, Caspari, C. Rebo produktions CZ, spol. s.r.o. 2008, 2. vyd., 238 stran, ISBN 978-80-7234-998-2 3, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.Dotisk 1. vyd. Praha: VUP. 2006. 91 s., s.9. ISBN 80-87000-02-1. Závěr: Vzhledem k objemnosti tohoto učiva je důležité, aby učitel zhodnotil a přizpůsobil obsah výuky individuálním požadavkům své třídy. Je možné použít pouze část ze seznamu stromů, nebo rozšířit o další. Přílohy: Pracovní list č. 1 1. Úkol: Vyber si strom, který dokážeš pojmenovat a tužkou obkresli jeho kůru ( přilož papír na kmen stromu a rychlými tahy tužky čmárej po papíru, kůra se objeví) 2. Úkol: Vyhledej list z tohoto stromu 3. Úkol: Vyhledej plod z tohoto stromu (pokud zrovna nějaký má) Přírodniny si nech u sebe, budou se ti hodit J, pokud po cestě najdeš něco zajímavého, co bys mohl ukázat spolužákům, rádi se podíváme J J Jehličnaté stromy Smrk ztepilý Smrk ztepilý,Picea abies http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Picea_abies.JPG Smrk stříbrný http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Picea_pungens_Montgomery.jpg Borovice lesní Borovice lesní,Pinus sylvestris http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Borovice_lesn%C3%AD_u_Pecky.jpg Borovice černá http://www.paukertova.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=obrazek_ukaz&obrazek_id=874 Borovice kleč Modřín opadavý Larix decidua,Modřín opadavý Jedle bělokorá File:Trebic slavice hostanka stromy.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trebic_slavice_hostanka_stromy.jpg Borovice vejmutka Borovice vejmutovka,Pinus strobus Borovice vejmutovka,Pinus strobus Dub Dub letní,Quercus robur Buk lesní Soubor:Buchenwald 1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Buk_lesn%C3%AD Buk lesní,Fagus sylvatica Buk lesní,Fagus sylvatica Habr Habr obecný,Carpinus betulus Jilm zavři Vrba jíva Vrba jíva,Salix caprea Vrba bílá Vrba bílá,Salix alba Javor Babyka zavři Javor babyka,Acer campestre Javor klen Javor klen,Acer pseudoplatanus Javor klen,Acer pseudoplatanus Javor klen,Acer pseudoplatanus Olše Soubor:Alnus glutinosa 011.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Ol%C5%A1e_lepkav%C3%A1 Olše lepkavá,Alnus glutinosa Lípa Soubor:Lipa rada.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADpa_malolist%C3%A1 Lípa malolistá,Tilia cordata Jeřáb ptačí Jeřáb ptačí,Sorbus aucuparia Jeřáb ptačí,Sorbus aucuparia Jeřáb ptačí,Sorbus aucuparia Bříza Soubor:Betula Pendula at Stockholm University 2005-07-01.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/B%C5%99%C3%ADza Bříza bělokorá,Betula pendula Bříza bělokorá,Betula pendula Topol osika Topol osika,Populus tremula Topol osika,Populus tremula Trnovník akát Trnovník akát,Robinia pseudacacia Trnovník akát,Robinia pseudacacia Trnovník akát,Robinia pseudacacia Střemcha Střemcha obecná,Padus avium Střemcha obecná,Padus avium Střemcha obecná,Padus avium Jírovec maďal Soubor:Horse-chestnut 800.jpg Jírovec maďal,Aesculus hippocastanum http://cs.wikipedia.org/wiki/J%C3%ADrovec_ma%C4%8Fal Jírovec maďal,Aesculus hippocastanum Jehličnaté stromy: Smrk ztepilý: Neopadává, dorůstá až do výšky 50m, kůra má šedohnědou barvu. U nás průmyslově významná dřevina k výrobě nábytku, stavebních oborech, papírenském průmyslu, palivo i k výrobě hudebních nástrojů. http://botanika.wendys.cz/kytky/K632.php Smrk stříbrný – okrasné využití http://jehlicnany.atlasrostlin.cz/smrk-pichlavy Smrk omorika - na doplnění a ukázku jiného druhu smrku Borovice lesní: Neopadává, dorůstá až do výšky 40m, dožívá se až 350 let! Vyskytuje se na slunných místech, užívá se ve stavebnictví a jako topivo. Z pryskyřice se získává látka (terpentýn) k výrobě laků a leštidel. Často ji vidíme v parcích. http://botanika.wendys.cz/buscar.php Borovice černá – na doplnění, můžeme ji vidět v parcích Borovice kleč – na doplnění, nízká, Borovice vejmutovka – na doplnění, všimnout si zajímavého tvaru šišek Modřín opadavý: Jedinný opadáva, dorůstá do výšky 50m, spíše slunná stanoviště. Využití v nábytkářství a stavebnictví http://botanika.wendys.cz/kytky/K541.php Jedle bělokorá: Neopadává, vyskytuje se hlavně v horských oblastech, výška až 40m http://botanika.wendys.cz/cherbar/heslo.php?222 Listnaté stromy: Dub: Opadavý, až 40m vysoký, roste velmi pomalu. Vyskytuje se v listnatých a smíšených lesích, teplé a světlé stanoviště, je citlivý k podzimním mrazům. Plodem je nažka – žalud, potrava pro lesní zvěř Využívá se ve stavebnictví, nábytkářství, k výrobě dřevěného uhlí, pražců, sudů, parket. http://botanika.wendys.cz/kytky/K607.php Buk lesní: Opadavý až 40m vysoký, kmen stromu může mít i přes 1m. dožívá se až 400let, plodit začíná od 50-80let. Plodem jsou nažky-bukvice Vyskytuje se ve smíšených a listnatých lesích. U nás ve vyšších oblastech. Využití- tvrdé dřevo, topivo, nábytek, hračky http://botanika.wendys.cz/kytky/K693.php Habr: Opadavý až 30m vysoký, květy 4-6cm dlouhé jehnědy, kvete v dubnu a květnu, květy raší zároveň s listy. Plodem je oříšek, dozrává v říjnu a opadává v zimě. Plodit začíná mezi 20 a 40 lety. U nás se vyskytuje v teplých oblastech, využívá se k výrobě dřevěných nástrojů. http://botanika.wendys.cz/kytky/K594.php Jilm: Opadavý až 40m vysoký, má drsně chlupaté listy, dožívá se až 500let. Vyskytuje se ve stinných a roklinových lesích vyšších oblastí. Užití – ve stavebnictví, kolařství a nábytkářství http://botanika.wendys.cz/kytky/K625.php Vrba bílá: Opadavý až 30m vysoký strom. Květy – jehnědy. Vyskytuje se v nížinách na slunných, teplých a hlevné mokrých stanovištích (břehy potoků, řek, vodních ploch) Větve se užívají v košíkářství, dřevo – topivo, výroba dýhy,.. http://botanika.wendys.cz/kytky/K676.php Vrba jíva: Opadavý keř nebo strom, výška až 12m, dožívá se až 50 let. Rozkvétá před rašením listů v březnu a dubnu. Známé „kočičky“. Vyskytuje se v nížinách na okraji lesů, podél cest, mimořádně přizpůsobivá rostlina Vzhledem k brzkému výkvětu je významnou medonosnou rostlinou, větvičky s květy jako dekorace. http://botanika.wendys.cz/kytky/K529.php Javor babyka: Opadavý až 20m vysoký, kulovitá koruna, plodem je křídlatá 2nažka (vrtulka) 2-4cm dlouhá, vyskytuje se v listnatých a smíšených lesích v teplejších krajích. Ze všech javorů má nejtvrdší dřevo. http://botanika.wendys.cz/kytky/K559.php Javor klen: Opadavý, až 40m vysoký strom s pravidelnou válcovitou korunou, dožívá se až 400let. Plody 2nažky, ostrý úhel.vyskytuje se v listnatých nebo smíšených lesích, ve vyšších polohách. Výroba nábytku a hudebních nástrojů. http://botanika.wendys.cz/kytky/K599.php Olše lepkavá: Strom nebo keř, až30m vysoký, často má více kmenů. Má lepkavé pupeny, z květů se vytvoří šištice, které vydrží na stromě až d o dalšího jara. Plodem jsou ploché, úzce křídlaté nažky. Dožívá se až 100let. Vyskytuje se v hodně vlhkých a mokrých oblastech (bažiny, břehy, zaplavované oblasti) Zkvalitňuje půdu – provzdušňuje půdu chůdovitými kořeny, zpevňuje břehy, snáší i hodně znečištěné ovzduší, ze dřeva se vyrábí zápalky ,lišty, rámy…v minulosti se olšové dřevo využívalo na vodní stavby,, pro svou odolnost vůči vodě. http://botanika.wendys.cz/kytky/K624.php Lípa: Opadavý až 30m vysoký strom, plody dlouhé na konci kožovité. U nás se vyskytuje hojně, v nížinách i vyšších oblastech. Ze dřevy se vyrábí, bedny, tužky, překližky, vhodné pro řezbářské práce. V minulosti výroba střevíců, beden,… Známá svým léčivým účinkem – čaje z lipových květů http://botanika.wendys.cz/kytky/K551.php Jeřáb ptačí: Opadavý až 20m vysoký strom, samotný list je složený s několika menších lístků. Květy bílé, drobné kvítky, plody jsou červené malvice. U nás roste všude bez větších nároků. Plody nejsou jedlé (jen po převaření), slouží hlavně jako potrava pro lesní zvěř (hlavně ptáky) http://botanika.wendys.cz/kytky/K593.php Bříza: Opadavý strom, až 25m vysoký, květy jehnědy, vyskytuje se ve světlých lesích a na jejich okrajích, ve stínu uhyne. U nás všude, i v horských oblastech (do 1000m.n.m.) Dobře snáší znečištěné ovzduší, dřevo se využívá na výrobu nábytku a jako topivo. http://botanika.wendys.cz/kytky/K502.php Topol osika: Opadavý, až 30m vysoký, květy jehnědy až 10cm dlouhé.Roste běžně okolo řek a v místech s vyšší hladinou spodní vody. Dřevo se užívá v dřevařském průmyslu. http://botanika.wendys.cz/kytky/K631.php Trnovník akát: Jedovatá celá!!! Kromě květu Opadavý, až 30m vysoký. Vyskytuje se jako strom i keř. List složen z několika menších lístků. Někdy u listu 2 trny (přeměněné palisty), květ je bílý, hroznovitě poskládaný, silně voní. Plody jsou lusky až 10cm dlouhé. Vyskytuje se převážně na sušších místech a světlých stanovištích. Využití: má kvalitní dřevo, květy obsahují žluté barvivo, kterým lze obarvit např. papír, ze semen se dá získat technický olej, je významná medonosná dřevina, je to vysoce odolná rostlina. (roste u nádraží, továren, ,…) http://botanika.wendys.cz/kytky/K549.php Střemcha: Opadavý strom s více kmeny, nebo keř až 18m vysoký. Kvete bílým vonným, hroznovitě uspořádaným květem. Plodem jsou dužnaté, černé lesklé peckovice. Vyskytuje se na březích, ve vlhčích lesích a půdách. Jedovatá je celá rostlina, vyjma dužiny plodů. Dřevo voní po mandlích, používá se k výrobě drobných předmětů, na březích rybníků a potoků se používá ke zpevňování břehů. http://botanika.wendys.cz/kytky/K696.php Jírovec maďal: Opadavý, až 30m vysoký strom. Listy dlanitě složené, květ vysoký až 30cm, plodem je ostnitá tobolka s 1-3 semeny – kaštany. U nás často v parcích a alejích, na světlejších stanovištích. Celá rostlina je jedovatá!!!! Je to parkový strom, významná medonosná rostlina, dřevo se využívá ve stavebnictví a k výrobě nábytku. http://botanika.wendys.cz/kytky/K614.php