sylabus cvičení Uč. 1. st. III. roč. Aplikované biologie 20011/2012 PS Program „Biologie pro život a zdraví“ 2 hod. za 14 dnů (sudý, lichý týden) návaznost: IVZ I-IV, volitelně, Bi1BP_FEP, Bi1BP_ARC1 Kód: ZS1BP_ABIC 0/1 záp blokově dle sylabu + samostudium INFORMACE: Cíle předmětu: výuka na principu heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí pro potřeby Učitelství pro základní vzdělávání: 1, rozvoj osobnosti: příprava studentů na principu sebereflexe – aktivní učení - rozvíjení osobních znalostí, dovedností a postojů. Předpokládá se pravidelná samostatná práce a samostudium během semestru (viz e-learning: příprava na aranžování, výstavu, diskusní témata) 2, procvičování pojmů z IVZ I-IV, PAEK, ZBi, PBGP, vedoucích k pochopení souvislostí a zákonitostí v přírodě: analýza, syntéza, aplikace a hodnocení integrace základních poznatků věd o přírodě a společnosti (1.- 4. sem. Fy+Ch+Ge+Hi+Bi,) k pochopení zákonitostí na Zemi, významu těchto znalostí pro udržitelný život a zdraví člověka, přírody a společnosti, pro základní vzdělávání i pro praktické využití v osobním životě (viz tématické okruhy a klíčová slova ) 3, pravidelná příprava na diskusní témata (viz sylabus) vedoucí k pochopení klíčových pojmů a zákonitostí proměn v přírodě, vztahů živé a neživé přírody, postavení a vlivu člověka v přírodě 4, rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti (biotechnologie, geneticky upravované organismy, biologická podstata učení, aktivní učení, biologie pro „Zdravou školu“ aj.) 5, nácvik oborově didaktických dovedností a aktivizujících metod, jejich skupinová realizace v biotopové zahradě s žáky - procvičování a ověřování propojení teoretických znalostí s praxí - společně s kolegy na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti připraví a zrealizují - diskuse o propojování integrované odborné části učení o přírodě a společnosti a nácviku profesních dovedností se zkušenostmi z alternativní i klasické pedagogické praxe Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze Dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“, v průběhu kterého se „student učitelství ve fázi integrovaného odborného studia připravuje na fázi studenta učitelství ve fázi metodika“. Dosažení programového cíle spatřujeme v tom, když student je schopen aplikovat integrované, přírodovědné, environmentální a dosud získané didaktické zkušenosti na dílčí problémové okruhy úloh (přípravy na cvičení) se zřetelem na ochranu a podporu zdraví a životního prostředí, se kterými se může setkat v běžném životě a ve vzdělávacím procesu. Příprava studentů je zaměřena na získávání zkušeností především pro výuku oblastí Člověk a jeho svět (včetně tématu Člověk a zdraví), Člověk a svět práce - pěstitelství a průřezová témata (především environmentální), ale také na metody, formy a prostředky, vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí u žáků dle RVP ZV a k osobnostnímu rozvoji asistenta učitele. Dílčí cíle : 1, Prezentace valeologického i pedagogického využití agrotechnického pokusu, založeného jako skupinová práce v předešlém jarním semestru na téma: „Pěstování zdravých potravin metodou biologického hospodaření v kombinovaném záhonu na školní zahradě”, pro výuku, přípravu a realizaci výstavy „Barevný podzim“, základy pokusnictví a modelové využití integrované výuky na školní zahradě, které mohou být realizovány metodou projektové výuky. 2, Využití aranžování a vazby z přírodnin (event. materiálů napěstovaných na školní zahradě) jako alternativní metody v základním vzdělávání a příprava výstavy z prací studentů „Barevný podzim ”. Představuje integrované tématické vyučování (metody, formy pomůcky na vybraném stanovišti). 3, Procvičování a ověřování teoretických znalostí studentů, propojené pomocí „výukového programu“ se získáváním pedagogických asistentských zkušeností na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti připraví i zrealizují. 4, Hodnocení výsledků agrotechnického pokusu, aranžování a výstavy: - základy pokusnictví – zásady, realizace, vedení, vyhodnocení, grafika a prezentace výsledků - význam praktických činností žáků v terénu pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody, zdravých potravin a zdraví člověka pro život - ověřování zvládnutí praktických činností a profesních návyků, nácviku skupinové formy práce, metodická struktura pro bezpečné vzdělávání v terénu a v laboratoři. 5, Genetické inženýrství, biotechnologie, BIO-potraviny, biologické hospodaření – diskuse. 6, Esej:”Biologie pro život a zdraví” – sebereflexe. Diskuse a hodnocení k odborné části programu „Biologie pro život a zdraví“, propojení s didaktikou integrovaného vzdělávání, pedagogickou praxí a cíli ve vzdělávání dle Bílé knihy, RVP ZV a ŠVP na škole. Po zaregistrování doporučujeme volitelných cvičeních Fenologické pozorování v terénu Bi1BP_FEP a aranžování a úprava škol.prostor 1 Bi1BP_ARC1 lze realizovat přípravu na seminární práce a aktivizující metody za pomocí lektorů. UPOZORNĚNÍ pro cvičení na „Kejbalech“: Studenti jsou povinni nosit na cvičení vhodné oblečení a obuv do terénu pro chladné počasí !! PŘED zahájením výuky musí mít každý student zkontrolovanou platnost očkování proti tetanu!! POŽADAVKY K ZÁPOČTU: aktivní účast (včetně příprav) na cvičení + Seminární práce + realizace praktických činností s žáky v terénu Aktivní účast na cvičení: - 80% účast na cvičeních = omlouvá se nepřítomnost na 1 bloku výuky, tzn. 2 cvičení (pozn. výuku lze nahradit po domluvě v S udý nebo v L ichý týden a ve volitelných cvičeních) Pravidelná intenzivní příprava na každé cvičení: (povinné přípravy - termíny viz. sylabus) Odevzdání seminární práce: část tvořivá: Aranžování pro radost (téma: Podzim nebo Advent část teoretická = esej: Program „Environmentální vzdělávání - Biologie pro život a zdraví“ Realizace praktických činností v terénu: příprava výstavy, práce s žáky na výstavě Doporučená literatura: JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2009): Seznam rostlin. Studijní texty pro studenty učitelství pro ZŠ, Brno, IS MU JEDLIČKOVÁ, H. a kol. (2010): Výukový program „Barevný podzim“. Studijní texty, Brno, IS MU e-learning Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.Dotisk 1. vyd. Praha: VUP. 2006. 91 s., s.9. ISBN 80-87000-02-1. DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.. ISBN 80-86179-46-X GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 OPLETAL, Lubomír, a kol.:Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, 1999.175 s. ISBN 80-7151-074-2 VODÁKOVÁ, Jitka, a kol.:Pěstitelské práce. Praha: SPN, 1990.238 s. ISBN 80-04-23976-5 Rozšiřující literatura: Librová, H. Pestří a zelení, kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, 1994, 218 s. ISBN 8085368188 Librová, H. Vlažní a váhaví, kapitoly o ekologickém luxusu; Brno: Doplněk, 2003, 319 s. ISBN 8072391496 Reichholf, J.: Žít a přežít v přírodě. Praha: Ikar, 2002, s.6, 160 s. ISBN 80-7178-621-7. HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. WORNEROVÁ, C.,: Adventní a vánoční výzdoba. Zlín: Bawa Print, 1997. 71 s.ISBN 80-902387-2-6 STEINBACH, Gunter.:Lexikon užitkových rostlin. Praha: 1996.198 s. ISBN 80-7176-432-9 VALÍČEK, P, a kol.:Léčivé rostliny třetího tisíciletí. Benešov: Start, 2001. 175 s. ISBN 80-86231-14-3 Pike,G., Selby,D.Cvičení a hry pro globální výchovu 1, Praha, Portál 2000, ISBN Kol. Projekt WILD. Moraviapress, Břeclav 1993 ISBN