Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky Systémové pojetí výchovy doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. Literatura: nBlížkovský,B. Systémová pedagogika,Ostrava: Amosium ,1992. nPelikán,J. Výchova jako teoretický problém, Ostrava Amosium,1995. Systémové pojetí výchovy: nPojmy-systém, základní prvky výchovného systému. nObjekt a subjekt výchovy,výchovné cíle a prostředky výchovy. nProměny vztahů mezi cíli,prostředky a podmínkami výchovy. nSystém: relativně uzavřený celek,který je tvořen prvky,strukturou a funkcí prvků. nStruktura: síť vzájemných vazeb a vztahů mezi prvky systému. nFunkce prvku: působení prvku v systému, ať jej ovlivňuje kladně(eufunkce) nebo záporně(disfunkce). Základní prvky výchovného systému: nSubjekt a objekt výchovy nPodmínky, ve kterých se výchova uskutečňuje. nSoustava výchovných cílů. nSoustava výchovných prostředků. Výchova je tím účinnější,čím větší je relativní soulad jejích podmínek, cílů a prostředků! Výchovný proces – systémové pojetí: Předpokládaný stav osobnosti Vnější podmínky Vnitřní podmínky Průběh v čase Zásady Metody Formy Výchozí stav osobnosti Vliv vnějšího prostředí Vliv vnitřního prostředí Výchovné prostředí Sebevýchova Schéma systému výchovy: n(Podle prvků a vazby mezi nimi) Subjekt Výchovy (pedagog, výchovná instituce) Vnitřní podmínky Výchovné podněty Výchovné podněty Společenské prostředí Genetická výbava, osobnost A B 1 2 3 Intencionální působení Funkcionální působení Objekt výchovy nPodmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů –jsou dány tím co existuje,včetně zjevných a skrytých možností. nSoučástí podmínek jsou sociální (interpersonální) vztahy,které se na výchově podílejí,tedy nejen věcné(materiální)skutečnosti. nPodmínky ovlivňují volbu (výběr) výchovných cílů a prostředků. Vnější a vnitřní podmínky výchovy: nVnější podmínky výchovy jsou sociální a přírodní okolnosti,které výchovu ovlivňují. nVnitřní podmínky výchovy tvoří dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin(jejich věkové,individuální a skupinové zvláštnosti) Vnější a vnitřní podmínky výchovy se vzájemně ovlivňují a podmiňují! Schéma sociálního prostředí: n(z hlediska jeho vlivu na dítě/žáka) Společnost a její instituce Lokální a regionální prostředí Interpersonální kontakty Dítě (žák) Rodina A1 Škola – zájmová skupina A2 Sdělovací prostředky B C A - sociální mikroprostředí B - sociální mezoprostředí C - sociální makroprostředí Cíle výchovy: ncíl výchovy znamená orientaci k určitým hodnotám. ncíle výchovy postihují vědomě zvolené pedagogické možnosti, vymezují směr žádoucího vývoje vychovávaných a působení vychovávajících. ncíle výchovy mají být přiměřené podmínkám vnějším i vnitřním ncíle výchovy jsou rozlišovány jako: obecné,specifické, autonomní,heteronomní,adaptační,anticipační…(viz odbor. literatura-např.Jůva,V.Úvod do obec.ped.) Prostředky výchovy: n„Nástroje“ umožňující dosažení výchovných cílů. nŠirší vymezení pojmu zahrnuje prostředky materiální i nemateriální povahy(výchovné zásady,metody, organizační formy) a dále celou sféru materiálních prostředků(pomůcek,učeben…). nUžší vymezení pojmu zahrnuje jen prostředky materiální. Proměny vztahů mezi cíli, prostředky a podmínkami výchovy: nOptimální využití podmínek a prostředků napomáhá k dosažení vyšších cílů (C1 – C2) C P C 1 C 2 Pd P Pd C = cíle P = prostředky Pd = podmínky Děkuji za pozornost.