Mediální výchova n nfilm education, media education, Medienpädagogik, l´éducation audiovisuelle, screen education, media education literacy nmedia literacy, visual literacy, television literacy, cine-literacy, moving image literacy, game literacy, information literacy, digital literacy nfilmová výchova, mediální výchova, ICT výchova nškolní, výukový, instruktážní, osvětový a vědecký film npojmový spor výchova vs. vzdělávání n Terminologické vymezení problematiky Mediální výchova do r. 1989 (na příkladu filmu jako tradičního masového média) nod roku 1912 probíhala pravidelná představení pro děti a mládež nvzdělávací časopis Česká osvěta od ročníku 1923/24 pravidelně informoval veřejnost o významu filmu pro vzdělávací účely nv roce 1936 byl film v Československu oficiálně zařazen mezi vyučovací pomůcky nod roku 1946 byla programována školní představení nod konce 40. let byly pro školy v malých obcích zřizovány půjčovny 16mm filmů n nà Tři trendy: n1. film jako součást školní výuky n2. pokusy o zavedení výuky filmu do školních osnov n3. filmové kluby dětí a mládeže nprůřezové téma Mediální výchova je součástí RVP, ale film a audiovizuální kultura dosud nezískaly relevantní pozici v kurikulu primárního a sekundárního stupně vzdělávání viz diskuse: http://www.rvp.cz/clanek/1654 nmediální vzdělávání a výchova nepředstavuje problém současnosti, ale jde o dlouhodobě řešený a složitě uspořádaný soubor problémů nspor mezi ICT literacy a media literacy nsoukromé inicitativy nahrazující institucionální a koncepční kroky Audiovizuální a mediální výchova v současném systému českého školství nMediální výchova se objevuje mezi průřezovými tématy, která v RVP reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. nPrůřezové téma Mediální výchova může být realizováno dvěma postupy: ndůslednou tematizací mediální problematiky v rámci stávajících vzdělávacích oblastí, resp. jednotlivých předmětů nvlastní specializovanou výukou v podobě jednorázových kurzů nebo dlouhodobého projektu nAV edukace nemusí usilovat o zavedení samostatného volitelného předmětu (po vzoru literárních a hudebních seminářů na SŠ) nebo dokonce povinného předmětu. RVP umožňují prostupování audiovizuální/mediální výchovy v jejím nejširším smyslu skrze všechny vzdělávací oblasti. Realizované přístupy k mediální/audiovizuální edukaci n Mediální výchova v užším pojetí nJe hlavním tématem RVP nSociologicky orientovaná nPřistupuje skrze pojem mediální gramotnosti k problematice tisku, rozhlasu a televize, jejichž obsahy učí kriticky číst nNedostatečně zohledňuje estetická a sociokulturní specifika filmu a filmového umění, zcela opomíjí fenoném počítačových her n nROTH, J. Mediální výchova v Čechách - tištěná média. Praha: Tutor, 2005. ISBN 80-86700-25-9. nJIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003 n Mediální výchova v širším pojetí nPředstavuje propojení tématu jak tisku, rozhlasu a televize, tak čtení statických i dynamických obrazů, textů a symbolů včetně přístupů k filmu jako umění nebo ekonomické či sociokulturní praxi nNejširší přístup k problematice zatím naráží především na nedostižný ideál mediálního pedagoga, který by pro žáky a studenty fungoval v roli průvodce mezi médii a nabízel jim způsoby, jak je kriticky vyhodnocovat a „číst“ n nV současnosti se nesetkáváme s takto široce orientovanými projekty Model mediální výchovy USA, Velké Británie, Francie, Rakousko, Maďarsko n Britský filmový institut – http://www.bfi.org.uk/education/ n Audiovizuální výchova v užším pojetí nPřekrývá se s pojmem filmová výchova nNěkteří filmoví teoretikové preferují výuku filmového umění a jeho dějin (filmové projekce + lektorské úvody) nNěkteří pedagogové ji omezují na možnost využití výukové televize nebo tzv. školního filmu nVe svém minimalistickém pojetí je tato koncepce v systému RVP minimálně využitelná n nProjekty FF UP Olomouc, NFA, Výchovné cykly kina Art, Aero, Zlínský portál, slovenský projekt Otvorené vnímanie nMAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. nMAŠEK, J. Audiovizuální komunikace výukových médií. Plzeň : ZČU, 2002. ISBN 80-7082-905-2. Model mediální výchovy dříve ve Francii, Rakousku, Maďarsku – již neexistující n Audiovizuální výchova v širším pojetí nPředstavuje propojení všech typů médií, v nichž nalézáme pohyblivý obraz a zvuk (film, praktická práce s videem, počítačové hry, Internet a flash). Jedná se o nahlížení na audiovizuální kulturu z více stran, tedy na výchovu (např. „k filmu“ i „filmem“) n nViz semináře na PedF MU FAAV, FAMV, PAUE na FF MU ZAE, DAVE. Multimediální pomůcka z AV edukace: http://is.muni.cz/el/1441/jaro2007/SZ2MP_AVED/um/index.html?fakulta=1441;obdobi=3604;kod=SZ2MP_AVED Režimy práce s AV kulturou ve volném čase dětí a mládeže nVíkendové filmové semináře - pro specifickou skupinu diváků, která se zajímá o dějiny kinematografie (nejen mládež ale i dospělí) nŠkolní filmové kluby - fungují na bázi dobrovolnosti a sdružují v sobě studenty škol se zájmem o film nOdpolední nepovinné mimoškolní výchovné filmové cykly - podporované rozmanitými (občanskými) sdruženími, jež své aktivity mohou rozvíjet s podporou některé z příspěvkových organizací (centra volného času) nMéně formalizované volnočasové aktivity - zaměřené na vstřícné vůči tzv. okrajovým fenoménům AV kultury (specializovaná setkání fanoušků anime, přehlídky „bizarních“ filmů, snímky „nízkých“ uměleckých a estetických hodnot, exotické kinematografie, „obskurní“ proudy a žánry (gay a lesbický film, trash, underground, amatérský a genderový film a mnohé jiné). nOblast počítačových her - kromě běžného off-line hraní, realizovaného buďto individuálně nebo skupinově (tzv. LAN turnaje) je stále významnějším fenoménem herní scény on-line hraní, kterého se prostřednictvím Internetu účastní statisíce až miliony hráčů (MMORPG, Second Life) Základní východiska pro realizaci mediální edukace nMusí překonat systém vzdělávání opírající se o normativní koncepty a kanonizované definice vysokého a nízkého nObsah i postupy výuky vycházejí z každodenní zkušenosti studentů s médii nMediální pedagog nemůže vystupovat v roli diktujícího – arbitra, který určuje, co je a co není (hodnotově) legitimní, nýbrž jako rádce, který jedinci pomáhá při orientaci a interpretaci látky nebo problému nPedagog nepředkládá žákům jednoznačně pojaté (a předpojaté) instrukce, jak se před médii chránit, ale nechává je dojít k vlastním a argumentovaným závěrům nJe třeba, aby studenti sami bezprostředně popisovali a následně kriticky komentovali své prožitky a názory nVhodným nástrojem pro porozumění logice mediální kultury se jeví být simulace tvorby jejích obsahů