Charakteristika, projevy a příznaky LMD, ADD, ADHD, ODD Zdroj: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 2006. ISBN 80-210-3613-3. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. REIFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Portál: Praha, 1999. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7. LMD (lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození) – Třesohlavá (1989), Train (1996): Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce CNS. Tyto odchylky se mohou projevovat různými kombinacemi oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a kontrole pozornosti, popudů nebo motoriky (Clements, 1966). U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě LMD. LMD – projevy (Bartoňová, M. 2006): ž poškození percepce a vytváření pojmů, ž poruchy řeči a sluchového vnímání, ž poruchy motorických funkcí, ž specifické poruchy učení, ž poruchy pozornosti, ž poruchy chování – impulzivita, hyperaktivita, ž charakteristika spánku, ž citová charakteristika, ž charakteristika sociálního chování. LMD – etiologie: ž Dle doby vzniku: Prenatální období. Perinatální období. Postnatální období. ž Dědičnost – hereditární zatížení ž Dle neurobiologických poruch ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Zelinková, O. 2003): Attention Deficit Disorder. Prostá porucha pozornosti. Neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita. Hypoaktivní, denní snění, pomalí, problém se zaměřením a udržením pozornosti. Obtížně navazují sociální vztahy. Projevy ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity (Riefová, 1999): ž snadná rozptýlenost vnějšími projevy, ž potíže se zaměřením a udržením pozornosti, ž potíže se soustředěním na úkol a jeho dokončením, ž nevyrovnaný výkon ve škole (v práci), ž „vypínání“ pozornosti, což působí jako zasněnost, ž nepořádnost, ž nedostatečné studijní dovednosti, ž potíže se samostatnou prací. ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Zelinková, O. 2003): Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony ð ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností. Projevy ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Bartoňová, M. 2006): ž Impulzivita. ž Slabá pracovní paměť. ž Dys-organizace. ž Hyperaktivita. ž Nepozornost. ž Obtíže při zpracování verbálních informací. ODD – porucha opozičního vzdoru (Zelinková, O. 2003): Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování. Extrémní fyzická agresivita, dominuje ztráta přizpůsobivosti, hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta.. Tato skupina jedinců má hodně společných znaků s ADHD, ve skupině dětí s ADHD je asi 60 % dětí s ODD.