Legislativa vztahující se k problematice SPU: Zdroj: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 2006. ISBN 80-210-3613-3. Zákon č. 561/2004 Sb., Vyhláška č. 72/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb. Současná legislativa: ® Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005, novela 49/2009 Sb. ® Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005, novela 116/2011. Účinnost od 1. 9. 2011. ® Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005, novela 147/2011. Účinnost od 1. 9. 2011. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon): × § 16 Vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. × § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů. × § 18 IVP. × § 47 Přípravné třídy základní školy. × § 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků. × § 115 – 120 Školská zařízení a školské služby. Zákon č. 561/2004 Sb., § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami: Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se: × Zdravotním postižením – MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, PU, PCH. × Zdravotním znevýhodněním – zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k PU, PCH. × Sociálním znevýhodněním – rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy, nařízená ÚV, uložená OV, postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních: § 3 Školská poradenská zařízení: × pedagogicko-psychologická poradna, × speciálně pedagogické centrum. Školská poradenská pracoviště (Příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.): × výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP): × samostatná poradenská zařízení, × psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, × služby ambulantní, návštěvy pracovníků PPP ve školách, × pro děti a mládež 3 - 19 let, do ukončení vzdělání na SŠ. × psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika, × poradenství a terapie, profesní orientace, × zpracování odborných podkladů, × nápravná péče (reedukace), × programy pro rodiče a děti, × zapojení do programů sociálně patologických jevů, × konzultace pedagogům, × metodické vedení výchovných poradců, metodiků prevence, × spolupráce se školními psychology a speciálními pedagogy. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: × § 1 Podpůrná opatření. × § 3 Formy a cíle speciálního vzdělávání: ® individuální integrace, ® skupinová integrace, ® škola samostatně zřízená pro žáky se zdravotním postižením, ® kombinace forem. × § 5 Typy speciálních škol. × § 6 IVP. × § 7 Asistent pedagoga. × § 10 Počty žáků. × ČÁST TŘETÍ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných. Individuální vzdělávací plán (IVP): * školský zákon (§18), vyhláška 73/2005 Sb. (§6), * zpracovává se pro žáky integrované, žáky speciálních škol, žáky s hlubokým mentálním postižením, * zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem a zákonným zástupcem žáka, * obsahuje: × seznam pomůcek (kompenzační, didaktické), × snížený počet žáků ve třídě, × účast dalšího pedagogického pracovníka, asistenta pedagoga, × obsah, rozsah, průběh poskytování individuálních potřeb. × vyšetření PPP, SPC, SVP, datum vyšetření, × pedagogické postupy a metody, × vyučovací předmět (y), × speciálně pedagogickou a psychologickou péči, × způsob hodnocení a klasifikace, × předpokládané navýšení finančních prostředků, × spolupráce se zákonnými zástupci, × podíl žáka na řešení problému, × jmenovité určení pracovníka PPP, SPC, SVP, × podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujícího, zákonného zástupce, poradenského pracovníka, popř. žáka.