Osobnostní specifika jedinců se SPU. Základní informace o reedukaci. Zdroj: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004 (2006). ISBN 80-210-3613-3. Socializace a emocionalita (Bartoňová 2004, 2006): ž jedinci se SPU jsou méně fyzicky zralí, ž neadekvátní chování v sociálních situacích, ž problémy s vyjadřováním, ž problém v sociálním učení, ž výkyvy ve výkonnosti, ž pocity úzkosti, frustrace, agresivita, časné deprese, ž problémy se zapamatováním a uspořádáním pořadí, ž změněné sebehodnocení, potřeba podpory. Projevy snížených komunikačních kompetencí (Zelinková 2003): ž k získání pozornosti používají negativní prostředky, ž úroveň reakcí nižší, nízký zájem o komunikaci, ž preference nonverbální komunikace, ž problematická interakce, ž málo se ptají, aby získali informace, ž neradi vypravují, vyprávění chudá, ž nutné podněcovat ke konverzaci, ž nesprávné pojmenování předmětů, ž špatné porozumění, na neshody reagují nonverbálně, ž smějí se sprostým slovům, rýmovačkám. Poruchy řeči: Dyslálie. Koktavost. Opožděný vývoj řeči. Vývojová dysfázie. Mutismus. Specifický logopedický nález: ž Artikulační neobratnost ž Specifické asimilace Zásady reedukace (Bartoňová 2004, 2006): ž Zaměření terapie na specifiku jednotlivého případu. ž Analýza celkové situace dítěte. ž Co nejpřesnější diagnostika obtíží dítěte. ž Obtížnost nápravných cvičení musí odpovídat možnostem dítěte. ž Nechat dítě zažít úspěch již při první návštěvě poradny. ž Náprava postupuje po malých krocích. ž Pracovat pravidelně – denně, systematicky, krátce a intenzivně (10 minut). ž Aktivní provádění cvičení ze strany dítěte. ž Dítěti se věnovat, udržovat s ním oční kontakt. ž Klidné prostředí, kde dítě nebude rušeno. ž Postoje a přístup okolí. ž Dlouhodobý nácvik. ž Rozvinutou schopnost u dítěte cvičit tak dlouho, dokud není zautomatizována. ž Po nápravě použití metod a technik respektujících schopnosti dítěte. ž Strukturace, názornost, představivost.