PROJEVY A PREVENCE SPU Zdroje: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 2006. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání (Zelinková 2003): ž DYSLEXIE: Rychlost. Chybovost. Technika čtení. Porozumění. ž DYSGRAFIE: Obtížné pamatování a napodobování tvarů písmen. Malé (velké), těžko čitelné písmo. Obtížné napodobování a vybavování tvarů písmen. Neupravenost písemného projevu. Pomalé tempo psaní. Potřeba mnoha energie a času na psaní. ž DYSORTOGRAFIE: Specifické dysortografické chyby: Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni. Rozlišování sykavek. Vynechání, přidání, přesmyknutí písmen či slabik. Hranice slov v písmu. Pravopisné chyby: Jazykový cit. Nižší úroveň kognitivních funkcí a procesů. ž DYSKALKULIE: Obtíže v osvojování matematických pojmů, chápání a provádění operací. Osvojování na základě paměti. Počítání pomocí prstů. Nepochopení postupů. Neschopnost rýsování a geometrie. ð dle typu dyskalkulie. Projevy SPU – v chování: Primárně: poruchy pozornosti, infantilní chování, zvýšená vzrušivost. Sekundárně: obranné a vyhýbavé mechanismy, kompenzační chování, agresivita a projevy nepřátelství, úzkostné stažení se do sebe. Prevence SPU: 1. PRIMÁRNÍ. 2. SEKUNDÁRNÍ. 3. TERCIÁLNÍ. PRIMÁRNÍ PREVENCE (Bartoňová 2004, 2006): ž Deficity dílčích funkcí. ž SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení. ž POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ 1997 (sluchové vnímání, zrakové vnímání, artikulační neobratnost, JM, schopnost tvoření rýmu, schopnost zaměřit pozornost, soustředění, úchop, komunikace, lateralita). ž Screening POKORNÉ 1996 (Diferenciace pozadí a figury a zaměření pozornosti. Optická a akustická diferenciace a členění jako funkce vnímání. Funkce intermodálního kódování. Optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť. Funkce seriality a schopnost anticipace. Vývoj vnímání schématu těla a orientace v prostoru). Deficity dílčích funkcí (Zelinková 2003, Bartoňová 2004, 2006): = dílčí funkce je základní schopnost umožňující diferenciaci, rozvoj řeči a myšlení. U některých dětí v předškolním věku můžeme pozorovat projevy, které by mohly znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU. Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí. Projevují se v různé míře a intenzitě, nemusí být u všech jedinců s SPU. Projevy Deficitů dílčích funkcí – v kognitivních funkcích (Zelinková 2003): ž Zraková percepce, prostorová orientace ž Sluchová percepce ž Automatizace ž Paměť ž Koncentrace pozornosti ž Motorika