Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Školský management  KONCEPCE TŘÍDY  Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Třídní management Komplexní proces řízení – od plánování, přes hodnocení a zavádění opatření pro změnu:  proces vytváření podmínek příznivých pro rozvoj třídy jako celku i každé osobnosti v ní,  zapojení žáků do činností třídy  vedení žáků k zodpovědnému chování  vedení žáků k zodpovědnosti za své učení  rozvoj autoregulace učení  rozvoj osobnosti žáka – nejen kognitivní doména, ale i afektivní a psychomotorická – kvality života žáků Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Koncepce třídy -STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE třídy  Odvíjí se od něj způsob řízení třídy.  Vychází z vize a analýzy školy jako celku.  Vychází i ze svých vlastních analýz, evaluace. 5 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management PROČ a JAK ? o Pomáhá se zorientovat v situaci ve třídě, plánovat v oblasti práce třídního učitele. o Pomáhá učiteli realizovat rozvoj své třídy (činnost třídního učitele) o Většinou na dobu jednoho roku. 4 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management  Neformální a smysluplná.  Je výhodná a smysluplná spolupráce s ostatními pedagogy vyučujícími ve třídě.  Participace ostatních: - Žáci - Ostatní učitelé ve třídě - Rodiče - Pracovník pověřený prevencí - Výchovný poradce - Pracovník pro enviromentální výchovu - Psycholog - PPP - Speciální pedagog Spolupráce ve třídě 9 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Schéma struktury tvorby plánu rozvoje třídy:  Kde jsme nyní – analýza.  Kam směřujeme – cíle.  Jak se tam dostaneme – vlastní plánování.  Jak poznáme, že jsme se tam dostali – evaluace (souvisí se SMARTováním cílů) 4 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management SMYSL Vize školy. Prostřednictvím jednotného systému výchovy a vzdělávání dětí MŠ a ZŠ a prostřednictvím podílení se na plánování a změnách ve škole směřovat u dětí i pracovníků školy  k přijímání zodpovědnosti za své jednání a chování  ke vzájemnému respektu k hledání talentu každého z nás, k přijímání sama sebe jakožto jedinečné osobnosti a stejně tak přijímání druhých k aktivnímu podílení se na činnostech ve škole i mimo ni Analýza školy. Zjišťujeme úroveň práce s touto vizí a míru jejího naplňování. SOULAD - NESOULAD 7 Přenos do třídy Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management  Mé pojetí výuky a práce třídního učitele .  Analýza třídy. SOULAD - NESOULAD 3 VIZE ŠKOLY Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management INDIVIDUÁLNÍ POJETÍ VÝUKY  Obecná strategie pro učitelovo pedagogické myšlení a jednání, reguluje učitelovu činnost.  Je základem pro učitelovo plánování výuky, skutečné jednání v hodině, pro vnímání výuky, pro hodnocení pedagogické činnosti a sebe sama, kolegů, nadřízených, rodičů. 2 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Individuální pojetí výuky je:  Individuálně odlišné  Skryté a ne zcela uvědomované  Relativně stabilní  Emocionálně orientované  Odvíjí se od osobnosti a zkušeností učitele 5 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Složky učitelova pojetí výuky.  Pojetí cílů - jak je nastavuji – jak umím přesně pojmenovávat, SMARTovat, jak je plním, ověřuji,…  specifický (jednoznačný)  měřitelný  akceptovatelný  reálný  uskutečnitelný v daném čase 3 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Složky učitelova pojetí výuky.  Pojetí učiva – do jaké míry znám ŠVP a orientuji se v něm, jaké znám metodiky a jak je umím je používat, jak se orientuji v metodice pro děti s různým intelektem…  Pojetí organizačních forem – jak si organizuji svou práci a čas, jak organizuji výuku v hodině, jak zvládám organizaci třídního kolektivu,…. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management  Pojetí vyučovacích metod – jaké metody znám, v kterých mám jistotu, jak efektivní tyto metody jsou pro naplňování vzdělávací cílů a klíčových kompetencí,…  Pojetí žáka – jak vnímám žáky, jací mi vyhovují, k jakým musím hledat vztah, které děti ve třídě nevnímám, s jakými si nevím rady, co očekávám od žáků,…  Pojetí role učitele a sebe sama – jak vnímám sebe ve třídě, jakou míru důležitosti si dávám, v jaké roli a situacích ve třídě se cítím dobře, cítím nejistě a ohroženě, co dětem nabízím jako jistoty, s čím se učím pracovat, co chci měnit, s čím jsem spokojen/a… 3 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management  Pojetí plánování – jakým způsobem plánuji, jak využívám pomoci ostatních a jak je do plánování začleňuji, o koho a co se opírám při plánování, mé silné a slabé stránky v oblasti plánování, jak konkrétní kroky si umím volit, jak je dodržuji,…  Pojetí hodnocení – jaké způsoby hodnocení znám, jaké jsem si vyzkoušel/a, jaké mi vyhovují, jak umím nastavovat míru spravedlnosti v hodnocení (pracovat s kriterii a indikátory), jak umím pracovat s efektivitou hodnocení ve třídě, jak si umím „uhájit“ svůj způsob hodnocení,…  Pojetí kázně – co považuji za kázeň a nekázeň (zlobení), jakou mám představu práci s kázní se třídou a s jednotlivými dětmi, …. 3 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management ANALÝZA TŘÍDY  Postihuje významné informace o třídě.  Tyto informace může učitel využít při plánování rozvoje své třídy.  Může se tak vyhnout mnoha obtížím a nepříjemnostem (šikana, „zlobení“ třídy, vyčleňování, míra zralosti a vývoje třídy v určitých oblastech práce třídy – dvojice, skupiny,…)  Zvolí partnery pro plánování rozvoje třídy – ostatní učitele, rodiče, PPP, K-centrum, …. 4 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management OBSAH ANALÝZY TŘÍDY Postihuje významné informace o třídě.  Složení třídy (věk, pohlaví, počet žáků s poruchami učení a chování, sociální složení třídy,…)  Zájmy žáků, motivace  Úroveň sebepojetí žáků ve třídě – zralost v diskusích, vnímání sebe, ochota a schopnost se o sobě bavit, sebeúcta a sebevědomí,…  Úroveň spolupráce a vztahů mezi žáky  Úroveň výsledků  Klima třídy 6 Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Co by mě mělo zajímat před zahájením školního roku? 1) Složení třídy a) počet, chlapci, děvčata b) věk c) Individuální integrace Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Co by mě mělo zajímat před zahájením školního roku?  2) Třída – místnost a) velikost počet lavic, typ lavic, rozmístění lavic upřednostňovaná forma vzdělávání b) umístění mého pracoviště – stolku, vybavení (počítač, tiskárna) c) plocha k prezentaci a podpoře výuky d) umístění třídy (možnost využití chodeb, jiných prostor…) Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Pravidla školy, třídy? Kázeň?  Jak s nimi žáky seznámím?  Jaká pravidla mít?  Kolik pravidel?  Jak s nimi pracovat? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Služby? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Narozeniny? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Motivace? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Projekty? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Výlety? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Délka vyučovací hodiny? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Spolupráce s kolegy? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Jak budu seznamovat žáky s učebními cíli? Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management Metody?