Školský management o P3 o Zákon 561/2004 (317/2008 Sb) o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) o Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy §12 (1) Hodnocení školy se uskutečňuje jako: a) vlastní hodnocení školy Výroční zpráva školy b) hodnocení Českou školní inspekcí. o Hodnocení školy a školského zařízení muže provádět také jejich zřizovatel podle kritérií, která předem zveřejní. Vyučování náboženství §15 o Vyučuje se jako nepovinný předmět o Podmínka - alespoň 7 žáků školy o Lze spojovat žáky několika ročníků nebo škol o Pouze registrované církve nebo náboženské společnosti Vzdělávání žáků se SVP a nadaných §16 o SVP: o zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním o Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského zařízení Vzdělávání žáků se SVP a nadaných §16 o Při hodnocení žáku a studentu se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. Vzdělávání nadaných §17 o Rozšířeng výuka některých předmětu nebo skupin předmětu. o Na žádost zákonného zástupce lze přeřadit žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Součástí žádosti žáka, který plní povinnou školní docházku, je vyjádření školského poradenského zařízení a registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost. o Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo student nebude absolvovat. o IVP - vyhláška 73/2005 Sb. Práva žáků a jejich zástupců §21 Žáci (zástupci žáků) mají právo o a) na vzdělávání a školské služby podle tohoto zákona, o b) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,(IK) o d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat, o e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje, o f) na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona. Právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání(IK) Řijen Hodnoceni žáka učitelem ■ Hodnoceni - ■ tun 0 a.:: lit & 0 %- ú V Cj Mirek zvládá psaní různých druhů vět, opis a přepis textu, psaní slov, která jinak slySímc a píšeme i psaní vlastních jmen. Své znalosti dovede dobře využil při psaní diktátů a léméř i při psaní vlastního textu. Občas je méně pozorný, nebo si nezkontroluje práci a pak se dopouští chyb. Umí vyjmenovat abecedu i řadit slova podle abecedy. Cte plynule, správně, někdy neklesne hlasem na konci věty. V matematice řeSÍ správně logické a problémové úlohy, osvojil si algoritmus písemného sčítáni a indického násobení. Pamětně násobeni a dělení zvládá ůspěSně - správně a rychle. S prací bývá rychle hotov, samostatně řeSí další nadstavbové úkoly Rýsuje lehce, ale ne zcela přesně. Spolupracuje dobře ve skupině, dovede skupinu řídit i se podřídit Společně s Jindrou vyrobil velmi zdařilý plakát k historii Bruselu. Snaž! se o pěknou úpravu sešitů a písemných práci. Ve výtvarné výchově zvládl skvěle techniku akvarelu i tisku listů. Jeho práce jsou originální. Ve výuce sc soustředí na práci, někdy se zapomene přihlásit a vykřikuje. Občas zapomene na povinnosti služby. Pro dalSi období doporučuji: • Přesné rýsováni • Hlasité čtení - melodie na konci věty Březen Měsíční sebehodnocení žáka Zamysli se a napiš, v čem všem jsi udělal pokrok Wlyó&fiKtf.. .~<*ie,.... .^a&ims......st<*ciá<£o*6i«............ .<íVí. .<5r»rfSc»iiVrt3!ž*»«*rvť*-....................................................... KRATOCHVÍLOVÁ, IL Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno : MSD 2011. (prodejna literatury MU) IK - ZŠ Ivančice-Reznovice, ES Brusel III Hodnocení a sebehodnocení žáků" Sebehodnocení/hodnocení kompetencí Vždy, zcela, samostatně.kompetence je zažita a využívána v běžných situacích 1 Téměř vždy, skoro samostatně, s mírnou dopomocí Někdy, někdy samostatně, někdy s dopomocí- tak napůl; kompetence osvojena částečně _ Zatím se mi to nedaří, kompetence ještě není osvojena | Pracovní kompetence Soustředím se na práci, nerozptyluji se, pracuji na své maximum Na lavici mám pořádek, mám připraveny pomůcky do výuky V lavici mám pořádek Vypracované materiály si samostatně zařazuji do portfolia Samostatně odevzdávám vyplněné domácí úkoly Vypůjčené věci vracím na místo Plním povinnosti služby Zadanou práci dokončím ve stanoveném čase Komunikativní kompetence Slušně komunikuji s ostatními ve třídě Neskáču nikomu do řeči, počkám, až druhý domluví Ve výuce nevyrušuji ostatní svým povídáním Pozdravím, omluvím se, je-li třeba, vhodně se rozloučím Sebehodnocení průběhu cesty ke vzděláni Týd Př. Učivo, výstupy N Zvládlfa č i 0 ) \ U ČJ M T . Pr \ <—r~. ( I 0 ČJ \y\/j{4y\/ riftyfi,. s^oaM/ yp, M Pr ------------ Povinnosti žáků §22 o řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat, o dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni, o plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni o zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení, o na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka, o informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání (IK) o dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, o oznamovat škole a školskému zařízení údaje podle §28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích. Vyučovací hodina §26 Vyučovací hodina v základním, uměleckém, středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 45 minut. Rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se specielními vzdelávacími potrebami muže stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat. Vyučovací hodina §26 počet povinných vyučovacích hodin: o 1. a 2. ročník nejvýše 22 povinných vyučovacích hodin, o 3.-5. ročník nejvýše 26 povinných vyučovacích hodin o SVP Učebnice, učební texty, školní potřeby §27 Ministerstvo uděluje a odnímá učebnicím a učebním textům pro základní a střední vzdělávání schvalovací doložku na základě posouzení, zda jsou v souladu s cíli vzdělávání stanovenými tímto zákonem, rámcovými vzdělávacími programy a právními předpisy. (Věstník MSMT ČR) Tyto texty zdarma pro ZS a přípravné třídy o Lze používat i další učebnice a učební texty, pokud nejsou v rozporu s cíli - odpovídá ředitel. Výchovná opatrení §31 pochvaly jiná ocenění kázeňská opatření Kázeňským opatřením: podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení,(pouze při splnění povinné školní docházky) další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka - vyhláška Výchovná opatření o Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka nebo studenta vůči pracovníkům školy nebo školského zařízení se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto zákonem. Zákaz činnosti a propagace politických stran a hnutí, zákaz reklamy §32_ o Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace. o Ve školách a školských zařízeních není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobku ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáku a studentu nebo přímo ohrožujících či poškozujících životní prostředí. Plnění povinné školní docházky v zahraničí nebo v zahraniční škole na území České republiky o Žák, který plní povinnou školní docházku způsobem uvedeným v odstavci 1 nebo 2, je zároveň žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané ve školském rejstříku, kterou zvolil zákonný zástupce žáka. o Žáci konají zkoušky z vybraných předmětů ve škole spádové nebo ve škole při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky. Jiný způsob plnění povinné školní docházky §40 o individuální vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole (písemná žádost zákonného zástupce,^rozhoduje ředitel, pouze na 1. stupni ZŠ, zkoušky za pololetí) o Výdaje hradí zástupce žáka s výjimkou učebnic a školních potřeb o b) vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením.