Rámcový vzdělávací program (RVP) Zákon ze dne 24.9.2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání zavedl nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Úrovně systému : 1)Státní – představuje ji Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (RVP), přičemž RVP vymezuje závazné rámce pro jednotlivé etapy vzdělávání. 2)Školní – představují školní vzdělávací programy (ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách. Pojetí a cíle základního vzdělávání • •Pojetí základního vzdělávání : •Základní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získávat, vědomosti, •dovednosti a návyky potřebné pro život. Pojetí vzdělávání na 2. stupni je •postaveno na rozvoji zájmů žáků,na jejich možnostech a na provázanosti •školního vzdělávání a žákova života. • •Cíle základního vzdělávání : •Utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence, poskytnout základ •všeobecného vzdělání s ohledem na praktické využití v reálných životních •situacích. Např. osvojit si strategie učení, motivovat k celoživotnímu učení, •podněcovat k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů, •vést žáky k všestranné komunikaci, rozvíjet schopnost spolupracovat, •uplatňovat svá práva, plnit své povinnosti, být zodpovědný, respektovat své •okolí atd. • • • Vzdělávací oblasti •Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, Cizí jazyk) •Matematika a její aplikace •Informační a komunikační technologie •Člověk a jeho svět •Člověk a jeho společnost (Dějepis, Výchova k občanství) •Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) •Umění a kultura (HV, VV) •Člověk a zdraví (TV, Výchova ke zdraví) •Člověk a svět práce • •Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou v úvodu RVP vymezeny charakteristikou vzdělávací •oblasti, která vyjadřuje jejich postavení a význam v základním vzdělávání. Jednotlivé •vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově •blízkými vzdělávacími obory, viz. Zeměpis. Očekávané výstupy •Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů je tvořen očekávanými výstupy a •učivem. V rámci 1.stupně je vzdělávací obsah členěn na 1. období (1.-3. •ročník) a 2. období (4.-5. ročník). •Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, •využitelné v praktickém životě. RVP stanovuje tyto výstupy na konci •3.ročníku (1. období) jako orientační a nezávazné. Na konci 5. a 9. ročníku •jako závazné. •Učivo je v RVP strukturováno do jednotlivých tematických okruhů a je •chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Učivo vymezené •RVP je doporučeno školám k dalšímu zpracování. K tomu dochází při tvorbě •školních vzdělávacích programů (ŠVP). Na úrovni ŠVP se učivo stává •závazné. Vzdělávací oblast Člověk a příroda •Charakteristika vzdělávací oblasti : •Tato oblast zahrnuje okruh problémů spojených se zkoumáním přírody. •Poskytuje žákům prostředky a metody, jak porozumět přírodním jevům a •zákonitostem, poznávat přírodu jako systém propojených součástí vzájemně •na sebe působících. Vzdělávacími obory této oblasti jsou : Fyzika, Chemie, •Přírodopis a Zeměpis. Díky vzájemné propojenosti těchto oborů je možné •lepší porozumění přírody a procesů, které v ní probíhají. • •Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Zeměpis, který má přírodovědný a •společenskovědní charakter, je v zájmu zachování celistvosti oboru umístěn •celý v této vzdělávací oblasti. •Vzdělávací oblast Člověk a příroda navazuje na vzdělávací oblast Člověk a •jeho svět, která je zařazena do 1. stupně základního vzdělávání. Cílové zaměření vzdělávací oblasti – vybrané cíle • Vzdělávání v dané oblasti by žáka mělo vést ke schopnosti : •Zkoumat přírodní fakta a jejich souvislosti s využitím empirických metod •Porozumět souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí •Uvažovat o efektivitě využívání energetických zdrojů v praxi, o otázce obnovitelných zdrojů, slunečního záření, větrů, vody a biomasy • •Některé formulace cílů mi připadají zbytečně složitě formulované a možná i •nehodící se do této oblasti, např. •Utváření dovedností vhodně se chovat při kontaktu s objekty či situacemi potenciálně či aktuálně ohrožujícími životy, zdraví, majetek nebo životní prostředí. • Vzdělávací program Základní škola •Tento vzdělávací program byl schválen dne 30.4.1996. Je to učební plán, podle •něhož se u nás dlouhá léta učilo. V současné době je nahrazován RVP, který •by měl definitivně vstoupit v platnost dne 1.9.2007. • •Východiska tohoto programu : •Žáci by měli v průběhu devítileté školní docházky získat kvalitní základy •moderního všeobecného vzdělání. Vzdělávací program je chápán jako •prostředek rozvoje osobnosti žáka, jako nástroj jeho orientace v kulturních a •civilizačních výtvorech i jako klíč k pochopení společenských a technických •přeměn společnosti. • •Program zdůrazňuje pevné osvojení podstatných poznatků v jejich těsném •spojení s funkčními dovednostmi a se schopností aplikovat je při řešení úkolů, •v učebních i běžných životních situacích. •Program je založen na způsobilosti (kompetencích), které si žák trvale osvojí a •je připraven je uplatňovat v dalším vzdělávání i v běžném životě. •Kompetence jsou děleny na elementární a specifické dovednosti a kompetence. •Navíc se v programu objevují i průřezové kompetence. •Za důležité považuje program rozvíjení kompetencí sociálních a •komunikativních. Důraz na kompetence se promítá do zpracování osnov •jednotlivých předmětů a do přístupu k hodnocení žáků. • •Program klade důraz na činnostní pojetí vyučování. • •Vzdělávací cíle programu : a)Cíle poznávací a s nimi spjaté dovednosti a kompetence žáků b)Cíle hodnotové, orientované k formování osobnostních rysů a mravních vlastností žáků. Zeměpis (geografie) na 2.stupni ZŠ : učivo a výstupy podle vzdělávacích programů •RVP: •Přírodní obraz Země • •Očekávané výstupy : •Žák •Zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovná podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy. •Prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybu Země na život lidí a organismů. •Rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu. •Porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost. •Vzdělávací program Základní škola : •Planeta Země, učivo 6. – 7. ročníku • •Co by žák měl umět : •Charakterizovat na elementární úrovni vesmír a sluneční soustavu (hvězdná podstata Slunce, velikost Slunce, postavení Slunce ve vesmíru, pohyby Slunce, mechanismus sluneční soustavy, planety sluneční soustavy a jejich postavení vzhledem ke Slunci). •Pracovat s porozuměním s pojmy : planetky, družice planet (měsíce planet), meteorická tělesa, komety, Galaxie, Mléčná dráha, cizí galaxie. •Charakterizovat polohu, povrch a pohyb Měsíce, jednotlivé fáze Měsíce, zdůvodnit rozdílnost teplot na přivrácené a odvrácené straně Měsíce. •RVP •Učivo : • •Země jako vesmírné těleso – tvar, velikost a pohyby Země, střídání dne a noci, střídání ročních období, světový čas, časová pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený čas. •Krajinná sféra – přírodní sféra, společenská a hospodářská sféra, složky a prvky přírodní sféry. •Systém přírodní sféry na planetární úrovni – geografické pásy, geografická (šířková) pásma, výškové stupně. •Systém přírodní sféry na regionální úrovni – přírodní oblasti. •Posoudit postavení Země ve vesmíru, tvar a rozměry Země. •Objasnit důsledky pohybů Země kolem zemské osy a kolem Slunce pro život na Zemi, pro střídání dne a noci a střídání ročních období. • •Učivo : •Vesmír, vznik vesmíru, vývoj poznání o •vesmíru. •Slunce a sluneční soustava. •Měsíc. •Země jako vesmírné těleso, tvar a rozměry •Země, pohyby Země. •Informativní seznámení se školním •glóbusem a s kosmickým snímkem Země a • Měsíce. •Činnosti s mapami ve školním atlase světa : •Hvězdná obloha, Planeta Země, Sluneční •soustava • Použitá literatura : • • •J. Jeřábek, Vzdělávací program základní škola, Nakladatelství Fortuna, Praha, 1996, •(str. 5-12, 166-176). •Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, www.vuppraha.cz, staženo dne •15.3.2007 • • Rámcová struktura učiva zeměpisu pro 2.stupeň ZŠ 6. ročník 1. Úvod do studia zeměpisu – planetární geografie (Přírodní obraz země I) 2. Glóbus a mapa – kartografie (Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie) 3. Obecná fyzická geografie (Přírodní obraz země II) 4. Obecná socioekonomická geografie (Společenské a hospodářské prostředí) 7. ročník 5. Regionální geografie světa (Regiony světa) 8. ročník 6. Regionální geografie ČR (Česká republika) 9. ročník 7. Politická geografie (Společenské a hospodářské prostředí) 8. Krajina a životní prostředí (Životní prostředí) Průběžně 9. Místní krajina (průřez. téma) Průběžně 10. Terénní výuka (Terénní geografická výuka a praxe) ZEMĚPIS Roč. Rámcový plán učiva Očekávané výstupy Učivo 6. 1. Úvod do studia zeměpisu – planetární geografie - zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy - prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů Země jako vesmírné těleso - tvar, velikost a pohyby Země, střídání dne a noci, střídání ročních období, světový čas, časová pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený čas; ZEMĚPIS Roč. Tématický celek – Úvod do studia zeměpisu – planetární geografie 6. Učivo + hod. dotace Základní učivo Mezipředmětové vazby Metody, formy výuky Poznámky Tvar a rozměry Země 1 Obzor, tvar Země, vzdálenost do středu Země, obvod Země, glóbus Dějepis – prvotní představy o tvaru Země (pravěk, starověk – 6. ročník; - pokrokoví astronomové – počátky novověku 7 – 8 ročník - Grav. teorie – Izák Newton- 8. roč.; - Člověk dobývá vesmír Fyzika – znalosti pohybů a vzájemného působení těles – konec 6. ročníku; - znalosti světelných jevů – 7. ročník; - znalosti energie a její přeměny a přenosu – 8. ročník; - znalosti astrofyziky – 9. ročník Matematika – tělesa, obvod, úhly, počítání s velkými čísly Historická mapa, historický kartogram; Využití globusu Pohyby Země 3 otáčení kolem osy a kolem Slunce, důsledky – střídání dne a noci, střídání ročních období, vzdálenost Země a Slunce, světový čas, časová pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený čas Grygar – Báječný vesmír Sluneční soustava 2 Slunce – postavení ve vesmíru a ve Slun. soustavě, velikost a pohyby Slunce, planety, planetky, družice, meteorická tělesa, komety), Měsíc (pohyby Měsíce, teplota a povrch Měsíce, měsíční fáze) Návštěva programu nejbližší hvězdárny. 7. 8.