Dotazník k výzkumu kurikula ZŠ a otázky ke strukturovanému rozhovoru s učitelem zeměpisu Název školy, adresa: Je zeměpis vyučován aprobovaně? A: ANALÝZA ŠVP – zpracuje student podle ŠVP 1. Týdenní počet hodin věnovaný výuce zeměpisu: Ročník Počet hodin 6. 7. 8. 9. 2. Rámcové řazení tematických celků v jednotlivých ročnících (pojmenování ponechejte ve znění uvedeném v ŠVP): viz příklad Ročník Tematické celky 6. 7. 8. 9. Příklad: 6. ročník Planetární geografie (Přírodní obraz země I) Glóbus a mapa – kartografie (Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie) Obecná fyzická geografie (Přírodní obraz země II) Obecná socioekonomická geografie (Společenské a hospodářské prostředí) 7. ročník Regionální geografie světa – Afrika, Amerika, Antarktida, Austrálie, Oceánie, Asie, Evropa (Regiony světa) 8. ročník Regionální geografie ČR (Česká republika) 9. ročník Politická geografie (Společenské a hospodářské prostředí) Krajina a životní prostředí (Životní prostředí) Průběžně Místní krajina (průřez. téma) Terénní výuka (Terénní geografická výuka a praxe) 3. Kde, a ve kterém ročníku je ještě zeměpisné učivo v ŠVP zařazeno? Např. ve kterém průřezovém tématu – název a hodinová dotace, projekt apod. B: strukturovaný rozhovor s učitelem ZEměpisu (podkladem pro rozhovor jsou ŠVP a tabulky viz výše) B1 1. Jaké je zdůvodnění výše uvedeného řazení učiva? Proč jsou tematické celky učiva řazeny právě tak, jak jsou řazeny? Prosíme o podrobnější komentář. 2. Proč výuka zeměpisu začíná tematickým celkem, který je uvedený jako první? Prosíme o podrobnější komentář. 3. Které dokumenty a materiály byly využity k tvorbě ŠVP? 4. Které učebnice a atlasy jsou ve škole využívány pro výuku zeměpisu? B2 – Terénní výuka 5. Jak je v ŠVP na II. stupni zařazená dlouhodobá terénní výuka (více než 3 dny) a jak je zaměřena? Které ročníky, tematické zaměření a) školní výlety – b) adaptační kurzy – c) letní kurzy – d) zimní kurzy – e) mezipředmětové kurzy – f) jiné - 6. Má škola v systému dlouhodobé terénní výuky systém nebo koncepci, kdy se jejich zaměření doplňuje? 7. Existuje na škole člověk, který má o systému terénní výuky přehled? 8. Měla by škola zájem o učitele, který by v rámci svého úvazku plnil funkci koordinátora terénní výuky? ¤ Koordinátorem terénní výuky by měl být - proškolený odborník pro integraci terénní výuky na ZŠ. Náplní jeho práce bude organizační, koordinační a obsahová garance jednotlivých forem terénní výuky na škole, kde působí. B3 – Vybavení školy 9. Zjistěte, jaké mapy pro výuku v terénu určitého místa mají učitelé na škole k dispozici: - Topografické mapy (měřítko): - Tematické mapy (např. půdní, geologické,historické, turistické…- název, měřítko) - Jaké zdroje využívají k získávání map? - Setkali se někdy s mapami pro orientační běh? - Pokud ano, využívají je pro výuku orientace? - Škola má nemá stanice GPS, případně počet a typ. B4 – DVPP 10. Na jaře roku 2012 bude katedra geografie PdF MU pořádat pro učitele kurz terénní výuky. Kurz bude zaměřený na ryze praktické dovednosti při práci v terénu, např.: - práce s GPS:, zaznamenávání trasy, stavba různých tratí pro zvládnutí práce s GPS, geocaching; - výuka orientace pomocí map na OB – jak postavit bezpečnou trať, aby se žáci neztratili …; - mapování využití krajiny, srovnávání historických a současných leteckých snímků; - další možnosti využití území pro terénní výuku – pracoviště Jedovnice, seznam a ukázka materiálu pro práci v terénu ze zeměpisu, biologie, chemie, fyziky, historie. - základy kreslení mapových podkladů pro výuku orientace v terénu. Kurz bude třídenní: Mám zájem o kurz: ano ne Zvýší Vaši účast víkendový termín: ano ne Kontaktní adresa pro zaslání propozic. Za vstřícné jednání děkujeme doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.