¨Formální úvod ¨ Vzdělávací oblast ¨ Průřezová témata ¨ Kompetence ¨ Stanovení VVC ¨ Pojmy opěrné ¨ Pojmy nové ¨ Dovednosti ¨ ¨- Člověk a příroda ¨- Člověk a společnost ¨ ¨ Průřezová témata ¨- Environmentální výchova ¨- Osobnostní a sociální výchova ¨Cíle musí být jasně stanovené ve smyslu jejich měřitelnosti – evaluace ¨Je třeba stanovit, co bude žák prostřednictvím učiva znát, umět ¨Cílů může být i několik, např.: ¨Tematický celek – socioekonomická geografie – geografie obyvatelstva a sídel ¨-popsat rozdíly v míře populačního růstu v rozvojových a ¨rozvinutých zemích za použití pojmů jako přirozený přírůstek, hrubá ¨míra porodnosti, hrubá míra úmrtnosti a kojenecká úmrtnost ¨ -používat věkové pyramidy k popisování struktury obyvatel ¨v různých zemích (např. „mladá“ populace v Keni či v Mexiku, ¨„starší“populace v Německu a Švédsku) ¨-vysvětlit migrační proudy v průběhu času ¨-používat mapy a obrázky z různých období k tomu, aby ilustroval ¨změny způsobené migrací (např. Nové Dillí před a po rozdělení ¨Indického subkontinentu ve 40. letech 20. století a masivní přesun ¨hinduistů a muslimů; ¨-vysvětlit, jak pohyb lidí může změnit charakter místa (např. vliv usazení ¨Indů v Jižní Africe, usazení Alžířanů ve Francii, usídlení Vietnamců ve ¨Spojených státech) ¨ ¨ ¨Časová dotace: ¨45 minut ¨90 minut •Pojmy opěrné: •Pojmy, které žák již zná •Pojmy nové: •Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. •Dovednosti: •Konkrétní dovednosti související s učivem. • práce s let.snímkem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, zakreslení plánku třídy, … ¨Scénář vyučovací hodiny ¨ úvod a motivace ¨ expozice učiva ¨ fixace učiva ¨ aplikace učiva ¨ závěr hodiny ¨ metody a formy ¨ ¨Teoretická příprava na hodinu ¨Nejčastěji používané studenty – ¨ Motivační rozhovor – frontální ¨ Doplňovačka na tabuli - frontální ¨ Sdělení tématu hodiny ¨Další - vhodnější ¨ Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) ¨ Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice ¨ Didaktická hra – tématicky zaměřená ¨ Příběh, písnička, dramatizace ¨ Didaktický test ¨ ¨ ¨Nejčastěji používané studenty ¨ Výklad ¨ Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu ¨Další - vhodnější ¨ Heuristický rozhovor ¨ Demonstrace ¨ Praktické činnosti - pozorování, pokus ¨ Řízené objevování ¨ Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky ¨ Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky. ¨ ¨ ¨ ¨Nejčastěji používané studenty ¨ Rozhovor - frontální ¨ Práce s pracovním listem (sešitem) ¨ Zápis do sešitu ¨Další - opomíjené ¨ Didaktická hra ¨ Problémové úlohy ¨ Tvorba plakátů, vlastní učebnice ¨ Práce s encyklopedií, internetem ¨ Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních ¨ předmětů ¨ Kvízy, vědomostní soutěže ¨Nejčastěji používané studenty ¨ Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) ¨ Reflexe hodiny – líbila - nelíbila ¨ Zápis do sešitu ¨ Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis ¨Další - opomíjené ¨ Rozhovor – žákovské otázky na učivo ¨ Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se ¨ dnes dozvěděl ¨ ¨ ¨ ¨Výukové formy podle sociální povahy ¨Frontální – hromadná ¨Skupinová ¨Individualizovaná ¨Individuální ¨ •Výukové formy podle normativního hlediska • Vyučovací hodina • Beseda • Exkurze • Integrovaná tématická • výuka • Projektová výuka • ¨Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. ¨Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. ¨Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. ¨Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. ¨Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). ¨ jedná se různé formy HROMADNÉ – ¨ FRONTÁLNÍ VÝUKY. ¨ ¨Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. ¨ ¨-učitel by měl znát více, než je v učebnici. ¨-pouze komplexní pochopení celku ¨umožní učiteli vhodnou přípravu, výběr ¨metod a forem k osvojení různých pojmů, ¨dovedností a postojů. ¨-dnešní učebnice obsahují řadu chyb – ¨ učitel by měl být profesionál schopný ¨ chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se ¨jich vyvarovat. ¨Po skončení výuky si poznamenej, jak se Ti podařilo výuku naplnit; ¨Analyzuj klady a zápory odučené vyučovací jednotky; ¨Postupem času nechej zhodnotit svůj výkon žáky, např. jednoduchým dotazníčkem: -Jak se Ti dnešní výuka líbila: vůbec ne, trochu, průměrně , hodně -Porozuměl jsi všem pojmům atd.