Tabulka 2 Šest kategorií dimenze kognitivního procesu a příslušných devatenáct kognitivních procesů (Anderson & Krathwohl 2001, str. 31 s původními příklady) Proces/Kategorie Alternativní pojmenování Vymezení a příklady 1. Pamatovat Vybavovat si relevantní znalosti z dlouhodobé paměti 1.1 rozpoznávat Identifikovat Lokalizovat znalost z dlouhodobé paměti, které jsou konzistentní s předloženým materiálem (např. rozpoznat údaje důležitých historických událostí) 1.2 vybavovat si Opětovně vyvolávat z dlouhodobé paměti Vybavit si relevantní znalost z dlouhodobé paměti (např. vybavit si údaje z důležitých historických událostí) 2. Porozumět Konstruovat význam z výukových sdělení včetně orálních, psaných a grafických komunikací 2.1 interpretovat Zjednodušovat Parafrázovat Představovat Vysvětlovat Převádět z jedné formy prezentace, např. numerické, do jiné, např. verbální (např. parafrázovat důležitá sdělení a dokumenty) 2.2 dávat příklady Ilustrovat Doložit příkladem Nalézt specifický příklad nebo ukázku pojmu nebo principu (např. dávat příklady z různých malířských stylů) 2.3 klasifikovat Kategorizovat Zařazovat Určit, kam něco patří (např. klasifikovat pozorované nebo popisované případy mentálních poruch) 2.4 sumarizovat Abstrahovat Zobecňovat Abstrahovat obecné téma nebo hlavní myšlenky (např. psát krátká shrnutí událostí ukázaných na videu) 2.5 odvozovat Vyvozovat závěry Extrapolovat Interpolovat Předpovídat Vyvozovat logické závěry z předložených informací (např. při učení se cizímu jazyku odvozovat gramatické principy z příkladů) 2.6 srovnávat Rozlišovat Mapovat Přiřazovat Určovat shody mezi dvěma myšlenkami, objekty a podobně (např. srovnávat historické události se současnou situací) 2.7 vysvětlovat Vytvářet modely Vytvářet model systému příčin a následků (např. vysvětlovat příčiny významných historických událostí ve Francii v 18. stol.) 3. Aplikovat Provést nebo použít určitý postup v dané situaci 3.1 provádět Uskutečnit Použít postup ve známé úloze (např. dělit celé víceciferné číslo jiným celým číslem) 3.2 realizovat Použít Použít postup v neznámé úloze (např. určit, ve které situaci se dá použít druhý Newtonův pohybový zákon) 4. Analyzovat Rozebrat celek do základních složek a určit, které části k sobě patří, jaká je celková struktura a jaký mají účel 4.1 rozlišovat Dělat rozdíly Rozeznávat Zaměřovat se Vybírat Rozlišovat mezi relevantními a nerelevantními částmi nebo mezi důležitými a nedůležitými částmi ukazovaného celku (např. rozlišovat mezi relevantními a nerelevantními číselnými údaji ve slovní matematické úloze) 4.2 uspořádat Nalézt soudržnost Integrovat Načrtnout Oddělit Strukturovat Určit, jak prvky vyhovují nebo jak fungují v rámci struktury (např. strukturovat důkaz v historickém popisu do důkazu pro a proti určitému historickému vysvětlování) 4.3 přisuzovat Provést dekonstrukci Určit názor, předsudek, hodnoty nebo zamýšlenou podstatu předkládaného materiálu (např. určit názor autora/autorky eseje vzhledem k jeho/jejímu politickému přesvědčení) 5. Hodnotit Vytvářet hodnocení na základě kritérií a standardů 5.1 kontrolovat Uspořádat (aby se mohlo zkontrolovat) Zjišťovat Monitorovat Testovat Zjistit rozpory nebo omyly v postupu nebo výsledku; určit, zda proces nebo výsledek je vnitřně soudržný/konzistentní; určit účinnost zvoleného postupu (např. určit, zda badatelovy závěry vycházejí ze zjištěných dat) 5.2 kritizovat Hodnotit Zjisti nesoulad mezi výsledkem a vnějšími kritérii, určit, zda výsledek má vnější soudržnost/konzistenci; zjistit vhodnost postupu u daného problému (např. posoudit, která ze dvou použitých metod je lepší, pokud jde o řešení daného problému) 6. Tvořit Skládat elementy dohromady tak, aby vytvořily koherentní nebo funkční celek; reorganizovat elementy do nového uspořádání/vzorců (pattern) či nové struktury 6.1 generovat Stanovovat hypotézy Přijít s alternativními hypotézami, které jsou založeny na kritériích (např. stanovit hypotézy ve vztahu k pozorovanému jevu) 6.2 plánovat Navrhovat Vytvořit postup, který vede k úspěšnému vyřešení nějakého úkolu (např. vytvořit výzkumný text na dané historické téma) 6.3 budovat Zkonstruovat Přijít s novým výsledkem (např. vybudovat obydlí/domov s určitým záměrem)