„Oborová didaktika v učitelském studiu“ Tomáš Janík, Eduard Hofmann Pojetí oborových didaktik Jakou OD potřebujeme? „OD je aplikovanou teoretickou disciplínou, jejíž klíčovou prověrkou je funkčnost vůči školní praxi. …ve vzdělávací praxi škol mají OD odborný monopol nad výukou, protože zde prakticky nemají konkurenci v žádné jiné disciplíně, a to včetně pedagogiky a svého mateřského oboru.“ (J. Slavík) „…přesvědčili jsme se, že k vhodnějším didaktickým koncepcím patří ty, které vyšly ze spolupráce odborných kateder s pedagogikou a psychologií.“ (E. Vyskočilová) Pojetí oborových didaktik Didaktika matematiky: „Vycházíme z procesně orientované didaktiky matematiky, která je zaměřena na mat. chování člověka, především na procesy probíhající v jeho vědomí. …od předávání hotových poznatků ke způsobům jejich hledání.“ (M. Kubínová) Didaktika českého jazyka: „Didaktika českého jazyka je vědecká pedagogická disciplína, která zkoumá a popisuje proces vyučování mateřskému jazyku. Tento proces tvoří tři elementy: žák, učitel a učební látka.“ (K. Ondrášková) Pojetí oborových didaktik Didaktika dějepisu: „Didaktika dějepisu… přestala být metodikou výuky a stala se disciplínou o sociální komunikaci historických informací a jejich interpretací, se speciálním zaměřením na školní prostředí. …předmětem je historické vědomí jako součást historické kultury.“ (Z. Beneš) Pojetí oborových didaktik Didaktika technické a informační výchovy: „OD je koordinující a integrující disciplína zaměřená na transformaci odborných poznatků do vyučovacího předmětu. V našem případě jde o vyučovací předměty technického a informačně technologického směru…“ (Z. Friedmann) Didaktika výchovy ke zdraví: „…se bude zabývat implementací problematiky zdraví nejen do vzdělávacího kurikula, ale i do každodenního života školy.“ (E. Marádová) Pojetí oborových didaktik Didaktika technické a informační výchovy: „OD je koordinující a integrující disciplína zaměřená na transformaci odborných poznatků do vyučovacího předmětu. V našem případě jde o vyučovací předměty technického a informačně technologického směru…“ (Z. Friedmann) Didaktika výchovy ke zdraví: „…se bude zabývat implementací problematiky zdraví nejen do vzdělávacího kurikula, ale i do každodenního života školy.“ (E. Marádová) Pojetí oborových didaktik Didaktika technické a informační výchovy: „OD je koordinující a integrující disciplína zaměřená na transformaci odborných poznatků do vyučovacího předmětu. V našem případě jde o vyučovací předměty technického a informačně technologického směru…“ (Z. Friedmann) Didaktika výchovy ke zdraví: „…se bude zabývat implementací problematiky zdraví nejen do vzdělávacího kurikula, ale i do každodenního života školy.“ (E. Marádová) Pojetí oborových didaktik l„Metodika vyučování zeměpisu je věda o vyučování lzeměpisu, která se zabývá veškerými problémy, které se ltýkají vyučování zeměpisu.“ (J.Janka, 1965) l l„Teorie vyučování zeměpisu je vědecká pedagogická ldisciplína, která studuje zákonitosti vyučovacího procesu v lzeměpise, a to s ohledem na osobnost žáka, na dané lprostředí a v souladu se specifikou geografie jako vědního loboru.“ (O.Tichý 1970, J. Šupka 1971) l l„Didaktika geografie je věda, která studuje proces formování losobnosti žáků a studentů ve výchovně vzdělávací práci lškoly na základě geografického poznání.“ (A.Wahla –jedna lz verzí, 1980) l l l Didaktika geografie/zeměpisu v časovém sledu Pojetí oborových didaktik lDidaktika geografie je nový vědní obor, který vzniká na hranici geografických, pedagogických, psychologických a dalších věd. (J. Šupka, 1993) 2. Oborová didaktika – shrnutí lPozice oborové didaktiky je v průniku: -obecné didaktiky -pedagogické psychologie -odborného předmětu -školní praxe lOD se zabývá především obsahem jednotlivých předmětů. Obecná didaktika Ped. psychologie Věd.disciplína Oborová didaktika Školní praxe Oborová didaktika – vůz se čtyřmi koly – Rinschede, 2003. Vymezení předmětu a metodologie OD: „Předmětem OD je komunikační proces v oboru a jemu odpovídající součást vzdělávání. …těžištěm tohoto procesu je vyučování a učení…“ (J. Kotásek) Lze dodat, že předmětem OD je zkoumání jednotlivých kategorií, které jsou základem vzdělání a zjednodušeně se dají označit jako triáda: učení – vyučování a výuka - Učení jako činnost žáka– aktivní proces jehož výsledkem by měly být aktivní vědomosti, dovednosti, návyky a postoje potřebné pro život -Vyučování jako činnost učitele – co dělá pro to, aby došlo k učení - Výuka – vzájemná interakce učitele a žáka v nějakém prostředí Oborová a mezioborová didaktika na PdF lMotto: l„Člověk by se během školní docházky měl naučit především číst, psát a počítat, naučit se základům cizího jazyka a základům přírodních a společenských věd, aby pochopil z čeho se skládá svět, dokázal se v něm orientovat a najít si v něm své místo. A k tomu nám dopomáhej všechny předměty.“ l(E.Hofmann) RVP jako permanentní reforma lBílá kniha lRámcový vzdělávací program lCílové standardy lŠkolní vzdělávací program RVP –ŠVP lJe založený především na spolupráci; lSnaží se o větší propojení předmětů; lPozor: nelze však vše spojovat za každou cenu! lJe třeba se především zamýšlet, čím jednotlivé lpředměty přispívají k mozaice komplexní lvýchovy a vzdělání. l Podněty směřující dovnitř OD Chybí konsensus o tom, co je a není OD. Sebereflexe OD: různá míra rozpracovanosti teorie OD a jejích aktivit směrem do praxe. Dynamický vývoj OD: vstřebávání nových podnětů (např. RVP, potřeba nových učebnic). Konkrétní metodické aplikace – doména OD. Výzkum v OD. Obsahová dimenze kurikula. Podněty směřující vně OD Vztah OD k mateřskému oboru: – jsou OD respektovány oborem? – dochází k obohacování OD ↔ OBOR? – jsou OD více než aplikovanými disc. svých oborů? Vztah OD k pedagogice a psychologii: – které ped-psy aj. teorie či koncepty jsou nosné pro OD? – některé OD se koncipují jako psychdidaktiky (Ma) – hledisko učícího se žáka – „obrat OD k dítěti“ Vztah OD a praxe (příslušného vyuč. předmětu): – Zajímají se OD o praxi na různých stupních škol? – Cítí za ně (spolu)odpovědnost? – Jsou schopny praxi reflektovat a rozvíjet? Podněty směřující vně OD Nastává éra mezioborových didaktik? (J. Trna) – OD jsou samy o sobě multidisciplinární – mezipředmětové vztahy (J. Janás) – nová aktuálnost přichází s RVP – mezioborová inspirace OD OD a vzdělávání učitelů? – vyslovuje se k tomu většina příspěvků – jaké místo zaujímají OD v učitelském vzdělávání – jak se „dělá“ oborová didaktika – vztah OD a praktické přípravy učitelů Další směřování OD: obrat k teorii „V OD dominuje orientace na praktickou metodickou práci, která často neaspiruje na žádoucí teoretické vyústění.“ (J. Maňák) Potřeba didaktické teorie jako reflexe praxe. „Praktická teorie“ jako východisko pro rozhodování a jednání učitele. „Každá koncepce vyučování má ve svém základu nějakou teorii učení.“ (E. Vyskočilová) V souvislosti s RVP: kategorie „obsahu vzdělávání“ (co učit?) jako zakázka pro OD. Další směřování OD: obrat k praxi Obrat OD k praxi je současně obratem k realitě. Obrat OD k praxi je současně obratem k dítěti. Brát více v úvahu reálné podmínky škol, možnosti učitelů a potenciality žáků. Rozpor: učitelé a ředitelé považují za největší problém zvládání výchovných problémů, teprve potom může přijít na řadu didaktika. Vzdělavatelé učitelů staví na první místo didaktiku a obor (viz Vašutová 2004). Další směřování OD: obrat k výzkumu Výzkum jako jeden z opěrných bodů rozvoje OD: – hledání nosných metodologických koncepcí – doménově specifické problémy a metodologie jejich řešení – vlastní empirické výzkumy – evaluační výzkumy (hodnocení kvality výuky) – málo se využívá poznatků z TIMSS, PISA aj. Formální uznávání OD jako vědních disciplín – vytváření a mobilizace vědecké komunity OD – podkladové studie – východisko pro koncepční rozvoj OD – doktorská studia, habilitace, profesury v OD – institucionální báze (pracovní skupiny, katedry, výzkumné instituty) Aktuální úkoly Formální uznávání OD jako vědních disciplín: – vytváření a mobilizace vědecké komunity OD – podkladové studie – koncepce rozvoje OD – doktorská studia, habilitace, profesury v OD – formulování výzkumných úkolů v rámci OD – institucionální báze (katedry, výzkumné instituty) Aktuální úkol směrem k praxi škol: – role OD v probíhající kurikulární reformě (RVP) 3. Oborové rady doktorských studijních programů v oborových didaktikách Existující doktorské programy v „OD“ lDidaktika matematiky: lhttp://web.pedf.cuni.cz/kmdm/ lDidaktika chemie: lhttp://chemie.pedf.cuni.cz lSpecializace v pedagogice, teorie vzdělávání ve fyzice: lhttp://www.pef.zcu.cz/pef/kof/cz/st/doktor/DOKTORS4.html l lHudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova