minispir minispir P4030246 minispir minispir P4030246 JAKÉ JSOU TRENDY V UČENÍ O PŘÍRODĚ DLE RVP V SOUČASNÉ ŠKOLE? Ing. Helena Jedličková, PhD. zpracováno dle PhDr. Jana Višňovská, Gymnázium Ul. Ladislava Sáru, Bratislava minispir minispir Zamyslenie sa nad: * cieľmi * obsahom * formami * metódami * prostriedkami * podmienkami * problémami perspektívou formovania citlivého vzťahu mladej generácie k prírode 2 Ekokrúžok 016 1 2 > minispir minispir Proč žáci a studenti mají méně rádi přírodovědu, přírodopis a biologii? ò neseznamujeme je s taji přírody ò předkládáme jim vědecký systém hotových poznatků minispir minispir Jaké řešení potřebujeme? zásadní obsahovou transformaci realizovanou v souladu s celkovou strukturální přestavbou celého vzdělávacího systému ò minispir minispir L 011 Ø Ø Ø Ø Ø • ü • • • • üobsahu ü cílů ü metod ü organizačních forem ü podmínek Kurikulární transformace vzdělávání (dle Bílé knihy) vychází ze 4 pilířú vzdělávání pro 21. století 1, učit se poznávat 2, učit se jednat 3, učit se žít společně 4, učit se být „Učení je skryté bohatství“ in „Vzdělávání pro 21. století “(UNESCO 1997) a představuje komplex změn v oblasti : minispir minispir [USEMAP] Co je třeba udělat? upřesnit cíle vzdělávání v závislosti od toho - koho, co, do jaké hloubky a proč chceme učit transformovat obsah vzdělávání jeho východiskem má být realita a potřeby praxe, né vědecký systém humanizovat proces vzdělávání volbou progresivních forem, prostředků a metod ve vyučování minispir minispir P1010003 1. ujasnění cílů: üreformovat základní systém poznatků ürozvíjet schopnosti samostatně a tvořivě pracovat s informacemi minispir minispir • formování vzdělané osobnosti, která: üpozná a hlavně rozumí světu ve kterém žije üuvědomuje si vzájemnou souvislost jevů a procesů a na základě toho chápe jejich příčiny a důsledky üuvědomuje si význam a smysl poznání kognitívní cíle minispir minispir formativní cíle • • formování zralé osobnosti, která üje schopna získané poznatky prakticky využívat při řešení reálných úloh üumí aktivně a tvořivě řešit problémy üdokáže samostatně formulovat vlastní názory üchová se zodpovědně vůči sobě i svému okolí ühájí a prosazuje svoje hodnoty a zároveň dokáže respektovat odlišné minispir minispir P1010071 2. východiska obsahové transformace: ü skutečný život ü reálná příroda ü potřeby praxe minispir minispir obsahové zaměření učení o přírodě na ZŠ • üzákladní znaky a vlastnosti organismů – podobnost a rozdíly ve stavbě a organizaci živé a neživé přírody, modelově především se zaměřením na rostliny a živočichy (včetně člověka) übiologie člověka a zdravotní výchova – poznání vlastního organismu, ochrana zdraví, otázky prevence onemocnění, poskytování první pomoci a zdravý životní styl ücharakteristika a význam životního prostředí - v různých přírodních podmínkách žijí různé organismy • - vstah organismů a prostředí, včetně vlivu člověka (ekologická a environmentální výchova pro TUR) minispir minispir üzákladní vlastnosti a projevy živých organismů - stavba a funkce živých soustav ürozmanitost a fylogeneze organismů - společné a rozdílné znaky a vlastnosti, dědičnost a proměnlivost üvztah organismů a prostředí (ekologické a environmentální vzdělání k TUR) übiologie človeka a zdraví otázky zdraví a prevence nemocí, poskytování první pomoci, zdravý životní styl základní témata středoškolské biologie minispir minispir 5 3. humanizace vzdělávání zavádění moderních aktivizujících didaktických metod, forem, prostředků... minispir minispir P3030265 ? realita [USEMAP] minispir minispir p8200792 upr 500 minispir minispir p8200792 upr 500 ? ? ? ? ? minispir minispir p8200792 upr 500 ? minispir minispir ? konicky2 35m vtak2 capreolus capreolus mato p8200792 upr 500 lupa plant-ana oko strom v-hriby mikroskop-steind dna 1370 javor m_Chlorohydra_viridissima minispir minispir mato 1370 javor m_Chlorohydra_viridissima 35m vtak2 capreolus capreolus minispir minispir P3030265 ? realita O 05 ! minispir minispir L 063 ? minispir minispir Jak na to? Předpokladem je důsledné uplatňování několika jednoduchých didaktických pravidel Komenský minispir minispir P1010067 1. informace musí mít praktický význam I 07 minispir minispir 2.smysl mají jen informace přiměřené věku a schopnostem B06 nastenka1 minispir minispir O 05 3. méně informací znamená často z hlediska konečného cíle víc minispir minispir PB160023 4. Žák a student je subjektem, né objektem vzdělávání Msr2 vv3 minispir minispir 5. úlohou učitele je vést žáky a studenty k samostatné, tvořivé práci s informcemi IMG_4199 PICT4244 minispir minispir 6. učení má být hrou ... P6151699 prvá minispir minispir ... a vzdělávání dobrodružstvím ... P1010080 P1010110 minispir minispir p8200792 upr 500 ? ? ? ? ? minispir minispir L 015 DSCN0447 DSCN0454 DSCN0453 DSCN0442 > minispir minispir 1. ... když bude žák a student vidět praktický význam toho, co se učí, když bude učivo zvládat co do rozsahu a chápat jeho obsah, když bude v tomto procese sám aktivní, vzdělávání bude pro něho vzrušujícím dobrodružstvím a škola bude konečně hrou... 1. a na závěr ... Canvas minispir Canvas minispir DYNAMICKÝ MODEL ZKUŠENOSTNÍHO UČENÍ v programu „Biologie pro život a zdraví“ na PdF MU v Brně projekt „BIOLOGIE PRO ŽIVOT A ZDRAVÍ“ výchova a vzdělávání pro 21. stol, životní prostředí a udržitelný rozvoj Jedličková Helena, Ing. PhD. Katedra biologie PdF MU, Poříčí 7, 603 00 Brno Botanická zahrada MU - Středisko „Kejbaly“ Vinohrady 100, 639 00 Brno e-mail: jedlickova@ped. muni.cz minispir minispir • Zdroje: •fotografie: fotodokumentácia aktivít Predmetovej komisie BIOLÓGIA na Gymnáziu Ul.L.Sáru v Bratislave v rokoch 2000 – 2006 (projekty, školy v prírode, exkurzie); •ekoplagáty: práce študentov – výsledky tvorivých dielní školského projektu „ZDRAVÉ SRDCE“, zameraného na podporu zdravia a ochranu životného prostredia; •hudba: Jaromír Nohavica, „KOMETA“, • • B20 ... naší odměnou bude vzdělaná, kreativní osobnost, zodpovědná za sebe, okolní svět, budoucnost.. minispir minispir •