Didaktika geologického učiva Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU 005-trilobit vyuziti-diamanty-8 e3285eb524_18914525_o2 255 Osnova seminářů ¡ ¡výuka bude probíhat každý sudý týden ¡19. 10. 2012 – exkurze Jedovnice Doc. Štelcl a Dr. Vávra – za dva semináře ¡ další výuka: 30. 10., 13.11., 27.11., ¡ ¡Náplň seminářů: ¡ 1) metody a formy didaktiky geologie ¡ 2) terénní cvičení a exkurze – specifika výuky, lokality v jednotlivých krajích ¡ ¡ Podmínky udělení zápočtů ¡ ¡Maximálně 1 neúčast ¡Návrh terénního cvičení nebo exkurze ve vybrané geologické lokalitě (okolí bydliště) mimo lokality, které uvidíte na exkurzi ¡Rozsah cca 2 strany ¡Bude zpracováno dle zásad, které se v rámci tohoto předmětu dozvíte ¡Každý zpracuje samostatně a na jinou lokalitu ¡ Exkurze – Jedovnice: ØTermín pátek 19. 10. ØS sebou: terénní oblečení, kladivo, sáčky na vzorky, zápisník, fotoaparát ØMísto konání: Jedovnice ØÚčast povinná ØČasový rozsah: od 9:00 do 14:00 Ømísto 2 cvičení (výuka 11.12. odpadá) ¡ Osnova seminární práce Exkurze (terénní cvičení) do …. např. lomu Hády Místo realizace: (kam s nimi půjdete) Časová dotace: (45 min., 90 min, …) Prostředky výuky: (učební pomůcky a technické výukové prostředky) Vybavení žáka: (co pro výuku v terénu potřebuje) A) Přípravná část Zařazení do výuky dle RVP Vzdělávací obor: Vzdělávací oblast: Tématický okruh: Průřezová témata: Osnova seminární práce VVC: formulujte pro Vaši konkrétní exkurzi, neopisujte očekávané výstupu z RVP ZV! Analýza učiva 1.Pojmy: opěrné: nové: 2. Dovednosti: 3. Mezipředmětové vztahy Organizační záležitosti: - kdy nahlásíte vedení školy – dostatečný časový předstih (další dozor, změny v rozvrhu, rodiče) -plán trasy s terénem (vstup do zařízení, zajištění průvodce) -Zajištění jízdenek, vstupenek, dozoru atd. Osnova seminární práce Realizační část úvod: instrukce pro žáky: téma, místo, čas, oblečení, obutí, pomůcky, zásady BOZP a chování během exkurze (nechodit ke hraně lomu, netrhat chráněné rostliny apod.), výstupy z exkurze - žáci si mají vést poznámky (datum, místo, druhy) Odborná část – volba metody expozice učiva + vlastní teorie Vlastní teorie: - zasazení do širšího kontextu (region, ČR) – geologické jednotky - minerály, horniny, zkameněliny apod. -zajímavosti a praktické věci vztahující se ke konkrétním geologickým pojmům (žáci si je snadněji zapamatují) ! Používejte věrohodné zdroje informací a fakta si ověřujte Osnova seminární práce závěrečné shrnutí: -nové poznatky a jejich aplikace do výuky - kázeň výstup z exkurze: -plakát, nástěnka apod. - funkce: zopakování, informace pro rodiče, výzdoba třídy atd. použitá literatura Odevzdání seminární práce V tištěné formě Mgr. Vodové Termín odevzdání: do 20. prosince 2012 => V lednu máte prostor pro opravu 1.6.11. Kopřivoová a kol. Zadaná témata seminární práce Velký Kosíř (Čtvrtníčková) Hády (Dozbabová) Lom v Nedvědici (Kokrdová) Macocha a Punkevní jeskyně (Kopečná) Hranická propast (Kopřivová) Stárnksá skála (Kratochvílová) Hluk (Prčíková) Býčí skála (Řehořková) Toulovcovy maštale (Sedláčková) Líšeň – lesní lom (Simandlová) Květnice (Vlčková) Skuteč-Prosetín (Zedníková) Mohelno (Žáková) Mrákotín (Žemličková) - geologická mapa – některé listy dostupné na katedře, jinak na internetu např.: http://www.geologicke-mapy.cz/ - začlenění do geologických jednotek: Chlupáč Ivo et Štorch, Petr [eds.] (1992): Regionálně geologické dělení Českého masívu na území České republiky. Časopis pro mineralogii a geologii, roč. 37, č. 4, s. 257 – 275. Chlupáč, Ivo, Brzobohatý, Rostislav, Kovanda, Jiří, Stráník, Zdeněk (2011): Geologická minulost České republiky. 2. opravené vyd. Praha: Academia, 436 s. ISBN: 978-80-200-1961-5. Literární a informační zdroje pro odbornou část Košťák, Martin et Mazuch, Martin [eds. ] (2011): Putování našim pravěkem. Praha: Granit, 191 s. Vávra, Václav, Štelcl, Jindřich et Malý Karel (2009): Průvodce po geologických zajímavostech kraje Vysočina. Jihlava: Muzeum Vysočiny Jihlava, 145 s. Zimák, Jiří et al. (1995): Průvodce ke geologickým exkurzím: Střední a severní Morava, Slezsko. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 76 s. ZIMÁK, Jiří et al. (1997): Průvodce ke geologickým exkurzím:Morava - střední a jižní část. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 130 s. Přehled vybraných geologických lokalit: Multimediální mineralogicko - petrografický exkurzní průvodce po území Čech Mineralogicko-petrografický exkurzní průvodce po území Moravy a Slezska Přehled vybraných geologických lokalit: ZAPLETAL, Jan: Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ZIMÁK, Jiří: Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav: Historická geologie. 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 2002, 199 s. SEJKORA, Jiří, KOUŘIMSKÝ, Jiří: Atlas minerálů České a Slovenské republiky. Praha : Academia, 2005, 375 s. ISBN: 978-80-200-1317-0 NOVÁK Václav et al.: Vlastivěda moravská: neživá příroda. 1.vyd. Brno: Vlastivědná a muzejní společnost, 1992, 242 s. Pek, I., Vašíček, Z., Roček, Z., Hajn, V., Mikuláš, R. (1996): Základy zoopaleontologie. - UP Olomouc, 263 s Zařazení do širšího kontextu: Didaktika geologie jako věda = „ věda, která zkoumá specifické podmínky, zákonitost a jevy výchovného procesu podmíněného geologickými poznatky a objekty s cílem dosáhnout co nejlepšího využití geologických poznatků pro formování osobnosti“ PAUK 1979 • výchovně vzdělávací proces • geologické učivo • praktické využití => teorie a praxe výuky geologického učiva v Ke geologii (obecná geologie, mineralohie a petrografie, histroické geologie, geochemie, palentologie) v K pedagogice (určuje obecné cíle výchovy) v K psychologii (zkoumání výchovně vzdělávacího procesu z hlediska psychologie) v K logice v K ostatním přírodním vědám (fyzika, chemie, biologie, zeměpis) v K jazykovědě – odborné termíny (z latiny, řečtiny, angličtiny) Didaktika geologie jako věda VZTAH K OSTATNÍM VĚDÁM Na základních školách v v 9. ročník společně se základy ekologie (hodinová dotace 1-2 hod/týdně) v RVP Výuka geologického učiva v českých školách Učivo § Země – vznik a stavba Země §􀁹 nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie §􀁹 vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky §􀁹 půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace § vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí §􀁹 geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty §􀁹 podnebí a počasí ve vztahu k životu vVzdělávací oblast: Člověk a příroda vVzdělávací obor: Přírodopis vTématický celek: Neživá příroda ¡Žák Øobjasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života Ørozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím ¡ určovacích pomůcek Ørozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody Øporovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě Ørozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků Øuvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi NEŽIVÁ PŘÍRODA Očekávané výstupy ¡METODY VÝUKY PRÁCE S LITERATUROU VERBÁLNÍ MONOLOGICKÉ DIALOGICKÉ = DIALOGY Výklad Popis Vyprávění Vysvětlování Přednáška Instruktáž Heuristický (objevný) Úvodní (motivační) Upevňovací (opakovací) Zjišťovací (zkoušení) LABORATORNÍ Pozorování Experiment PRÁCE S TECHNIKOU S učebnicí S pracovním sešitem S atlasem S pracovním listem S klíčem S testem S časopisy Práce s PC •Viz Didaktika přírodopisu 2 •Různé klasifikace (např. Kalhous a Obst a Altmann 1971 nebo Podroužek 1998) •Pomůcky a přírodniny ¡ ¡Klasifikace pomůcek dle Altmanna (1971) ¡ 1. Pomůcky nahrazující přírodniny ¡ 2. Knihy a texty určené k výuce ¡ 3. Nástroje, přístroje ¡ 4. Prostory pro výuku a úschovu pomůcek ¡ MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU NEMATERIÁLNÍ Materiální prostředky výuky Klasifikace přírodnin dle Altmanna (1975) ¡ 1. Přírodniny živé ¡ 2. Přírodniny preparované a konzervované ¡ 3. Přírodniny neživé – horniny a nerosty, zkameněliny ¡ ¡ Kabinet učitele geologie üvzorky minerálů, hornin üsbírka zkamenělin ügeologická mapa ČR ügeologické kladivo ülupa (zvětšení min 5x) üknihy a časopisy ü Přírodniny v geologickém vyučování ¡Učitel si vytváří sbírku přírodnin (regionální princip – okolí školy) ¡Mineralogické burzy a výstavy ¡ ¡ODBĚR VZORKŮ ¡Vzorky se formátují geologickým kladivem (multiplikáty 6x4 cm, výstavky 14x10cm) ¡ navětralé x čerstvé nerosty a horniny (demonstrace jejich změn) ¡Vzorky balíme do papíru a doplníme popisem (lokalita, datum ¡Určení nerostů a hornin (určovací klíče, on-line klíč) ¡ 1. Minerály a horniny Přírodniny v geologickém vyučování ¡Školní sbírky vSystematická sbírka – na viditelném místě, aby si ji žáci mohli prohlížet (vitríny na chodbách, učebna přírodopisu) vPracovní sbírka – kabinet učitele, učebna přírodopisu vMultiplikáty v přírodnina nebo její část vkaždý žák může pozorovat vžák zapojuje více smyslů vlevné, malé, snadno opatřitelné (učitel si je může vyrobit sám – průběžné vytváření sbírek – několik let) vBěžné - musí obsahovat typické přírodniny ¡ v ¡ 1. Minerály a horniny Přírodniny v geologickém vyučování ¡Objasnění vzniku (ichnofosilie, koprolity, pravé zkameněliny; jádro, otisk, výlitek, odlitek) – výroba sádrového odlitku, otisku z plastické hmoty ¡Kolekce zkamenělin pro názornou ukázku ¡Multiplikáty ¡ ¡ ¡ 2. Zkameněliny image066 1 - pohřbení schránky a zaplnění dutiny sedimentem 2 - kamenné jádro 3 - vyloužení schránky a zaplnění uvolněného prostoru minerální látkou (výlitek) 4 - vnější jádro 5 - pravá zkamenělina v užším slova smyslu, 6 – deformace 7 - fyzikálně chemický rozklad 8 - mechanická destrukce 9 - rozevření schránky 10 - oddělení misek 11 - pohřbení a zachování izolované misky, 12 - pohřbení schránky bez zaplnění vyprázdněné dutiny sedimentem 13 - rozpuštění původní schránky - po rozbití horniny obdržíme její otisk (negativ); a - nezpevněný sediment, b – hornina. Možnosti fosilizace schránky mlže (Kumpera, Vašíček, 1988) > Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: lstromovité plavuně – karbon (v uhlí) Sigilllaria, Lepidodendron ¡ ¡ Sigillaria_sp 2. Zkameněliny 7984D burian_sigillaria Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: ltrilobiti – národní princip, jinde ve světě se na ZŠ neučí ¡ 1. Zkameněliny image021 trilobit Literatura pro učitele geologie ¡Skripta ¡ZAPLETAL, Jan: Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ¡ZIMÁK, Jiří: Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. ¡ZIMÁK, Jiří: Ložiska nerostných surovin. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 98 s. ISBN: 80-244-0230-0. ¡KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav: Historická geologie. 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 2002, 199 s. ¡ Literatura pro učitele geologie ¡Odborné publikace ¡CHLUPÁČ,Ivo, BRZOBOHATÝ Rostislav, KOVANDA, Jiří a STRÁNÍK, Zdeněk: Geologická minulost České republiky. 2. vyd., Praha: Academia, 2011, 436 s. ISBN: 978-80-200-1961-5. ¡SEJKORA, Jiří, KOUŘIMSKÝ, Jiří: Atlas minerálů České a Slovenské republiky. Praha : Academia, 2005, 375 s. ISBN: 978-80-200-1317-0 ¡LOŽEK, Vojen: Zrcadlo minulosti: Česká a slovenská krajina v kvartéru. 2. vyd., Praha: Dokořán, 2011, 200 s. ISBN: 978-80-7363-340-0. ¡LOŽEK, Vojen: Po stopách pravěkých dějů. 1. vyd., Praha: Dokořán, 2011, 184 s. 978-80-7363-301-1. ¡NOVÁK Václav et al.: Vlastivěda moravská: neživá příroda. 1.vyd. Brno: Vlastivědná a muzejní společnost, 1992, 242 s. ¡ Literatura pro učitele geologie ¡Co je aktuálně na trhu k mání…… ¡CHLUPÁČ, BRZOBOHATÝ et al: Geologická minulost České republiky. ¡ geol Gel atlas-mineralu-ceske-a-slovenske-republiky ¡ SEJKORA & KOUŘIMSKÝ: Atlas minerálů České a Slovenské republiky. Literatura pro učitele geologie ¡Co je aktuálně na trhu k mání…… ¡ ¡LOŽEK, Vojen: Zrcadlo minulosti: 2. vyd. ¡LOŽEK, Vojen: Po stopách pravěkých dějů. ¡NOVÁK Václav et al.: Vlastivěda moravská neživá příroda. ¡ ¡ ¡ detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek 382682 Neživá příroda Literatura pro učitele geologie ¡Populárně naučné publikace ¡AUGUSTA Josef: Zavátý život. 1. vyd. v této podobě, Praha: Albatros, 2005, 160 s. ¡ŠPINAR, Zdeněk V.: Velká kniha o pravěku. 5. vyd., Praha: Aventinum, 2005, 256 s. ISBN: 80-7151-260-5 ¡ZÁRUBA, Bořivoj: Otisky času. 2. vyd., Praha: Aventinum, 1997, 359 s. ISBN: 80-7151-163-3. ¡ZÁRUBA, Bořivoj: Svět pravěku. 2. vyd., Praha: Albatros, 2008, 152 s. ISBN:978-80-00-02099-0. ¡ZÁRUBA, Bořivoj : 777+1 zajímavost z historie Země : neobvyklá encyklopedie, aneb, Vzhůru do minulosti. 1. Vyd., Praha: Albatros, 2005, 369 s. – kniha ¡ZÁRUBA, Bořivoj : 777+1 zajímavost z historie Země [CD ROM]. 1. Vyd., Praha: Albatros, 2010, Edice: Oko. ISBN:978-80-00-02733-3. ¡COENRAADS, Robert R.: Tajemství Země. 1. vyd. Praha: REBO Productions, 2007, 304 s. ISBN: 80-7234-739-X ¡ Literatura pro učitele geologie ¡Co je aktuálně na trhu k mání…… ¡AUGUSTA Josef: Zavátý život. LOŽEK, Vojen: Zrcadlo minulosti: 2. vyd. ¡ŠPINAR, Zdeněk V.: Velká kniha o pravěku. ¡ZÁRUBA, Bořivoj: Otisky času. Zavátý život Velká kniha o pravěku Otisky času Literatura pro učitele geologie ¡Co je aktuálně na trhu k mání…… ¡COENRAADS, Robert R.: Tajemství Země. ¡ ZÁRUBA, Bořivoj: Svět pravěku. LOŽEK, Vojen: Po stopách pravěkých dějů. ¡ZÁRUBA, Bořivoj : 777+1 zajímavost z historie Země [CD ROM]. ¡ ¡ http--d----l----l--img Svět pravěku 777+1zajímavost Literatura na téma didaktika geologie ¡ALTMANN, Antonín: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. upravené vyd., Praha: SPN, 1975, 157 s. ¡PAUK, František: Didaktika geologických věd. 1. vyd., Praha: SPN, 1979, 253 s. ¡ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 285 s. ¡ALTMANN, Antonín, HORNÍK, František : Vybrané kapitoly z didaktiky biologie I. 1. vyd., Praha: SPN, 1985, 217 s. ¡DOBRORUKOVÁ Jana a kol.: Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s. ¡ ¡ Filmy použitelné ve výuce ¡Mocné síly planety Země. Dokument BBC. Velká Británie 2007, 5 DVD. Disk 1 – sopky, disk 2 – atmosféra, disk 3 - led, disk 4 – oceány, disk 5 vzácná planeta. Celkem 252 min. mocné síly planety Země ¡Použité obrázky ¡http://www.krevetka.cz/shop/files/products/005-trilobit.jpg ¡http://nd01.jxs.cz/693/107/e3285eb524_18914525_o2.jpg ¡http://www.topdiamanty.cz/wp-content/gallery/vyuziti/vyuziti-diamanty-8.jpg ¡http://www.arara.cz/i/imgs/419/121419.jpg ¡http://www.academia.cz/img/knihy/obalky2/tn/atlas-mineralu-ceske-a-slovenske-republiky.jpg ¡http://www.azknihy.cz/data/products/detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek.jpg ¡http://www.november.cz/i/imgs/682/382682.jpg ¡http://www.svet-kamenu.cz/files/image183[3].jpg ¡http://www.online-knihy.cz/UserFiles/zbozi/obrazky/tajemstvi-zeme-0074910.jpg ¡http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Sigillaria_sp.5_-_Carbonifero.JPG ¡http://web8.orcaserver.de/ecco/stories/articles/prehistoric/burian_sigillaria.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/zoopaleontologie/ANNELIDA/Trilobita_soubory/ima ge021.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_181124_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_239293_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_250356_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_287324_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_204253_orig.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/Vznik%20a%20mo%C5%BEnosti%20zachov%C3%A1n%C3%AD %20fosili%C3%AD1.htm ¡http://www.zskomtu.cz/vyuka/biologie/olympiady/olympiada2006/horniny/obrazy/trilobit.jpg ¡http://www.dvd-premiery.cz/exec/ShowImage.aspx?img=http://www.dvd-premiery.cz/fotocache/bigorig/10 3801.jpg&title=Mocn%C3%A9%20s%C3%ADly%20planety%20Zem%C4%9B%20kolekce%20-%205xDVD%20-%20BBC%20(pap% C3%ADrov%C3%BD%20obal) ¡